• husdjursdisco

    Vad heter barnen på förskolorna i Stockholm?

    Vad heter barnen på förskolorna i Stockholm? Ni som har barn där, berätta gärna!

  • Svar på tråden Vad heter barnen på förskolorna i Stockholm?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Stella) skrev 2024-02-13 10:43:46 följande:

    Jag tycker synd om barn som inte får namn som ligger i tiden. Själv hade jag samma namn som min sura slöjdlärare och en mattant. Det var inte kul. 

    Om farmor inte tycker namnet är fint betyder det antagligen att det är helt rätt för barnets generation 


    100 spänn på att farmor tycker namn som nowa-li och cewin är bedårande
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Namn är delvis klassbundet men det finns även tydliga trender.

    Jag är född på 70-talet. Då hette man Linda, Jenny, Sara, Therese, Johan, Joakim, Fredrik, Mattias mm.

    Mina barn är födda på 2010-talet. De barnen heter Saga, Liv, Siri, Alma, Edvin, Oliver, Ludvig, Vincent.

    Känner inga barn eller tonåringar idag som har namn som Jenny eller Fredrik. Deras föräldrar däremot.

  • Anonym (Jaha)

    Rätt många namn so snuddar "My 600 pound life" kan jag tycka...

  • Anonym (Y)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-02-13 21:46:46 följande:

    Namn är delvis klassbundet men det finns även tydliga trender.

    Jag är född på 70-talet. Då hette man Linda, Jenny, Sara, Therese, Johan, Joakim, Fredrik, Mattias mm.

    Mina barn är födda på 2010-talet. De barnen heter Saga, Liv, Siri, Alma, Edvin, Oliver, Ludvig, Vincent.

    Känner inga barn eller tonåringar idag som har namn som Jenny eller Fredrik. Deras föräldrar däremot.


    Precis, namn går ju i cykler och fattar man inte det så är man ju jäkligt outbildad.
    Hette man Bengt på 90talet var du udda och döper man barnet till det nu är det coolt och trendigt.
  • Anonym
    Anonym (Y) skrev 2024-02-13 21:38:47 följande:
    Nej de heter säkert något som Kevin Liam och Nova-li. Boendes i hyreslägenhet och har minst en bokstavsdiagnos.
    LOL
    Dessvärre inte. 
    Varken det ena eller det andra.
  • Anonym
    Anonym (Ful kan du va) skrev 2024-02-13 18:45:44 följande:
    Fast jag säger det inte, eftersom det absolut inte ger nåt positivt att säga. Det sårar bara. Det är ju bara en tycke och smakgrej men framställs ofta som en sanning.

    Hur svårt är det att hålla inne med en del kommentarer egentligen? Eller är ni såna som går fram till en kollega med och säger att ni tycker hennes tröja var ful?
    Om någon frågar så ger jag ett ärligt svar.
    Tål du inte svaret så ställ inte frågan.
    Obs, vet att du inte frågade vad vi tycker om "Gunnar". Dock frågade du om tröjan.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym skrev 2024-02-13 22:27:47 följande:
    Om någon frågar så ger jag ett ärligt svar.
    Tål du inte svaret så ställ inte frågan.
    Obs, vet att du inte frågade vad vi tycker om "Gunnar". Dock frågade du om tröjan.
    Fast det där är ett rent tramsigt försvar för att få vara elak. Man är inte rak eller ärlig, msn är bara elak.

    Och nä, jag stllde intr frågan utan det kom ju uop i tråden, vsrför jag reagerade eftersom det inte var trådens poång stt bedöma namn.
  • Anonym (Lis)
    Blue Waffle skrev 2024-02-13 21:34:45 följande:
    Tycker själv det namnet är väldigt fint, om man utgår från kunganamnen mm. Kan dock tillägga att denna pojke inte är helsvensk, har ett sydeuropeeiskt efternamn så han är inte blond och blåögd heller.
    Jag tycker också namnet i sig är fint och referensen starke adolf i Pippi finns ju också. Men tyvärr är det ju förstört för lång tid framöver..
    Misstänkte det med tanke på stavningen men det låter ju ändå likadant så har svårt att förstå att nån kan välja det.
  • Anonym (Dagens namngeneration)
    Anonym (Stella) skrev 2024-02-13 10:43:46 följande:

    Jag tycker synd om barn som inte får namn som ligger i tiden. Själv hade jag samma namn som min sura slöjdlärare och en mattant. Det var inte kul. 

    Om farmor inte tycker namnet är fint betyder det antagligen att det är helt rätt för barnets generation 


    Fast de namnen ligger i tiden, det är bara det att folk inte verkar förstå det. Idag kryllar det av Henry, Harry, Ragnar, Harriet, Siv, Bengt med flera. Jämte det så heter man Melvin, Noel och så vidare. Dagens ungar kommer inte höja på ögonbrynet när det kommer in en Hjördis eller Gunnar för det är deras generation. Titta på UndebaraClaras val av namn eller Ebba von Sydow för att ta några kändisar som har namn som passar dagens generation av barn. 

    Att många tycker de är för gamla och fula har oftast med vad man själv relaterar till. Träffade en Folke på en förskola för många år sedan. Höll på att sätta i halsen, idag är nog Folke 25-30 skulle jag tro. Vet också att det fanns jämnåriga i som hette Åke, Gösta och Ragnar. Namn som är populära att ge barnen idag också, men i deras ålder idag är de ändå lite udda. I en förskola - vanligare än man tror. 

    Inte i Stockholm men där jag bor vet jag barn som är i förskoleåldern som heter Stella, Hedda, Elis, Alice, Hjalmar, Ivar, Ronja, Ines, Tage och Astrid typ. Men så är det en ganska medelsvenssonort också. Få som sticker ut. 
  • Anonym (Lis)

    Har även stött på massa Alve och nån alver (?).
    Alvar känns ju mer traditionellt men Alve verkar fått stort genomslag i gbg. Är det likadant på andra orter?

    Det känns som att det är två varianter av namn just nu:
    Traditionella, sk gubb-och tantnamn, Hilma, Gunnar, Selma, Alva, Stig, Alfred.
    ?Nyskapande?, hittepånamn och vanliga men med kreativ stavning, Nova-li, Nhoéll, thea, Leah, random namn med ett h i.

  • Anonym
    Anonym (Lis) skrev 2024-02-14 00:53:06 följande:

    Har även stött på massa Alve och nån alver (?).
    Alvar känns ju mer traditionellt men Alve verkar fått stort genomslag i gbg. Är det likadant på andra orter?

    Det känns som att det är två varianter av namn just nu:
    Traditionella, sk gubb-och tantnamn, Hilma, Gunnar, Selma, Alva, Stig, Alfred.
    ?Nyskapande?, hittepånamn och vanliga men med kreativ stavning, Nova-li, Nhoéll, thea, Leah, random namn med ett h i.


    Bara för "att" kan jag berätta att jag hade en brevvän när jag var barn, tidigt 70-tal, som hetter Nova-Li. Hennes syster hetter Ylva-Li.

    Var inte vanligt då men dock existerande.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym skrev 2024-02-14 08:44:45 följande:
    Bara för "att" kan jag berätta att jag hade en brevvän när jag var barn, tidigt 70-tal, som hetter Nova-Li. Hennes syster hetter Ylva-Li.

    Var inte vanligt då men dock existerande.
    Ändå rätt i tiden när Astrid Lindgrens bok allra käraste syster med en Ylva-Li ju kom i bilderboksversion då!
  • Anonym
    Anonym (Ful kan du va) skrev 2024-02-14 09:06:19 följande:
    Ändå rätt i tiden när Astrid Lindgrens bok allra käraste syster med en Ylva-Li ju kom i bilderboksversion då!
    Aha, ok! 
    Den har jag aldrig hört talas om. {#emotions_dlg.flower}
  • Gryntroll

    Intressant fundering, är namnen olika poppis beroende ort i Sverige? 


    Tydligen var ju Göteborg lite annorlunda med Matteo osv.

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ful kan du va) skrev 2024-02-14 09:06:19 följande:
    Ändå rätt i tiden när Astrid Lindgrens bok allra käraste syster med en Ylva-Li ju kom i bilderboksversion då!
    Precis! Ylva-Li var från allra käraste syster, älskade den!😍
    men det är ju ändå ett speciellt namn även om det ändå innehåller två mer vanliga namn, Nova är ju tillräckyligt otraditionellt för sig självt, att dessutom sätta ihop det på diverse olika sätt? novalie, Novali, Nova-Li..
  • Krocko
    Anonym (Jaha) skrev 2024-02-13 21:47:50 följande:

    Rätt många namn so snuddar "My 600 pound life" kan jag tycka...


    Anonym (Jaha) skrev 2024-02-13 21:47:50 följande:

    Rätt många namn so snuddar "My 600 pound life" kan jag tycka...



    Vad betyder det?
  • Anonym (Vanliga namn)

    Astrid
    Noah
    Leah
    Greta
    Mathea
    Charlie
    Alma
    Truls
    Ilse
    Leonora
    Lovisa

Svar på tråden Vad heter barnen på förskolorna i Stockholm?