• Elinafkn

    7månaders bråkig vid läggning

    Vår pojk har alltid varit duktig vid läggning. Men nu senaste tiden så bråkar han så med oss när vi ska mata han för natten. 


    vår rutin är: strax efter 18.00 blir det pyjamas och smörja med miniderm, efter det brukar vi mata honom med ersättning som sista mål. Äter ungefär 250-300ml sen somnar mellan 18.30-19.00. 


    Men just nu är han omöjlig att mata, han äter lite sen bara gråter och skriker. så vi får lägga han. Och där kommer han inte till ro, (han är inte mätt) så då får vi alltid i honom lite mat medan han ligger i sin säng o då somnar han efter det. 

    men det känns ju inte bra, vill kunna mata honom och SEN lägga. Vad ska vi göra ??? Nån med tips? 

  • Svar på tråden 7månaders bråkig vid läggning
  • Yuppyupp

    låt honom få bestämma ett tag. Han är så liten Och det är bara en fas. Garanterat. Gör det som är smidigast för hela familjen. Jag lovar att det går över. :) han kommer gå tillbaka till smidig och smärtfri läggning inom några veckor max. 

  • Jårdi

    Små barn bråkar inte men de har behov. Försök följa honom istället, ge närhet, vagga, eller annat som funkar. Rutiner brukar komma när de är lite äldre. 

  • cleoeme

    Barnet styr det här och det är bara att följa med. Försök släppa på stressen om att ni måste följa den där rutinen.

  • Nässelfjärilen

    Försök att se det som att han gör sakerna för att han har behov av något mer än att han är bråkig. Han gör det inte för att vara omständig utan för att han just nu har behov av något. Kanske är det närhet? Kanske är han extra trött? Kanske är han fortfarande mätt från middagen? 

    Hade jag varit ni så hade jag helt enkelt lagt mig i sängen med honom och gett honom ersättningen där. Vill han inte ha det just då så hade jag väntat ett tag, kanske läst en bok eller bara myst för att erbjuda ersättningen lite senare igen. 

  • Sol83

    Varför krångla till det ? Följ honom så blir det garanterat lugnare . Förstår inte varför vissa är så fixerade vid rutiner. Det ändras hela tiden första året ändå!

  • Litorina

    Ett så litet barn är varken duktigt eller bråkigt. Just nu behöver han en annan typ av nattning, så natta på det sätt som funkar. Bebisar är ombytliga, så det ni gör nu kommer inte att vara för evigt. Men om du är orolig för att han har ont tex så prata med er barnsköterska. 

Svar på tråden 7månaders bråkig vid läggning