• Linfor

    Kanelbullar

    Hej! Måste bara fråga, hur skulle ni reagera om er 19åriga son äter upp typ 20 små bullar på två dagar? Min man blir så arg och jämför det Med stöld. Jag säger bara att det är inte ok och att min son skulle ha frågat givetvis och att jag ska säga till min son om detta. Fattar faktiskt inte problemet. Sa även att han kan köpa tillbaka (min man sa nämligen att det var hans) Det hela slutar med ett ?tjafs? om detta. Han tycker jag försvarar min son, medans jag tänker att problemet går ju lätt Att lösa. köpa nya ?frysbullar? och sen påminna min son om att ALLTID fråga först. Nu ligger manen sur i soffan.. suck. Är jag fel ute? 

  • Svar på tråden Kanelbullar
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Oj) skrev 2024-02-13 10:54:28 följande:

    Vanlig mat ja. Men inte godis och fika. Dessutom, tar man det sista av något säger man väl till. 


     


    Haha, det enda jag länsade som tonåring var godis och fika.
  • Linfor
    Anonym (Biobonus) skrev 2024-02-13 09:08:13 följande:

    Andras mat? En tonåring som bor hemma borde väl kunna anta att maten hemma är gemensam, om inget annat sagts? 


    Att tonårspojkar länsar kylen/frysen är inget ovanligt, om än lite ego. Det rörde sig om köpebullar - köp nya eller be sonen gå och handla!


    Han har köpt nya och bett om ursäkt🙏
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Oj) skrev 2024-02-13 10:54:28 följande:

    Vanlig mat ja. Men inte godis och fika. Dessutom, tar man det sista av något säger man väl till. 


     


    Han tog ju inte de sista. Fanns två kvar : ) Kanske skulle han sagt till, det vet vi inte om han hann innan det upptäcktes. 


    Men det verkar udda för mig att inte ha gemensamt fika i familjen.  Ni måste ha stor frys om alla i familjen ska ha varsin påse bullar, egna lådor med hembakta kakor, varsitt glasspaket etc Gäller det bara ätbart fika eller har ni egna kaffepaket, oboy, saftflaskor, etc också?

    Är det något specifikt man inte vill att barnen ska äta upp, för att man köpt det tills man ska gäster till helgen eller nåt, så är det ju enkelt att informera om det.

  • Anonym (H)
    Anonym (Biobonus) skrev 2024-02-13 09:08:13 följande:

    Andras mat? En tonåring som bor hemma borde väl kunna anta att maten hemma är gemensam, om inget annat sagts? 


    Att tonårspojkar länsar kylen/frysen är inget ovanligt, om än lite ego. Det rörde sig om köpebullar - köp nya eller be sonen gå och handla!


    Sedan när är en 19 åring en pojke?
  • Bergegardh
    Anonym (H) skrev 2024-02-13 12:00:50 följande:
    Sedan när är en 19 åring en pojke?
    Ska vi kanske säga tonårsvuxen då😂😂
  • Linfor
    Bergegardh skrev 2024-02-13 13:02:14 följande:
    Ska vi kanske säga tonårsvuxen då😂😂
    Ja man kan även säga ung vuxen 😀
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ui) skrev 2024-02-13 19:33:30 följande:

    Jag hade reagerat som din man. 


    Småsint och barnsligt?
  • cosinus

    Jag hade blivit sur om mina ungar ätit upp en påse bullar.

    De har fria händer att äta matbröd, fil, yoghurt, frukt, ägg och sånt, likaså rester. 


    Men glass, kakor, bullar och likande frågar de innan de tar. 

    På samma sätt som de frågar om de får göra upp en fryspizza, eller steka upp falukorv istället för att äta rester. Det är sånt jag kan ha en annan plan för eller förvänta mig att det finns kvar till annat tillfälle.

    har alltid funkat bra hos oss.

    däremot så borde din gubbe släppt övertrampet vid det här laget när sonen köpt nya bullar och bett om ursäkt. 

  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (H) skrev 2024-02-13 12:00:50 följande:
    Sedan när är en 19 åring en pojke?
    Tonårsman?

    Han är tonåring och av manligt kön, han fick hänga med i
    beteckningen tonårspojkar används som ofta används om gruppen pojkar och unga män i åldern 13-19 år, och som är kända för att äta stora mängder. 
  • cleoeme

    Nej men han är 19 år... knappt vuxen. Det är klart han äter bullar om det finns. Ser absolut inget konstigt i det! Sen är det såklart irriterande om man är sugen på en bulle så är allt slut, de förstår jag. Kan sonen kanske baka eller köpa bullar till resten av familjen isåfall? :) 
    Sen otroligt omoget av mannen att lägga sig och sura över det! Låter som en riktig mansbebis. Hur svårt är det att ha en normal konversation och ge konstruktiv kritik UTAN att börja tjafsa. Din man är det största problemet tycker jag. Är mannen 19åringens pappa?

  • RACKARE86

    SVAR TILL LINFOR                                                                                                   Var glad att lymmeln tycker om dina bullar. Ungt sinne och kropp ska inte gå hand i hand med måttlighet. Det kan man börja med vid 30. Gubben i huset verkar lam och lealös som ligger i soffan och gnäller. Det är väl bara att gå till attack när bullarna serveras och mota undan lymmlarna vid en kanelbulls-huggsexa. 

  • Linfor
    cleoeme skrev 2024-02-14 13:35:36 följande:

    Nej men han är 19 år... knappt vuxen. Det är klart han äter bullar om det finns. Ser absolut inget konstigt i det! Sen är det såklart irriterande om man är sugen på en bulle så är allt slut, de förstår jag. Kan sonen kanske baka eller köpa bullar till resten av familjen isåfall? :) 
    Sen otroligt omoget av mannen att lägga sig och sura över det! Låter som en riktig mansbebis. Hur svårt är det att ha en normal konversation och ge konstruktiv kritik UTAN att börja tjafsa. Din man är det största problemet tycker jag. Är mannen 19åringens pappa?


    Han är inte pappa till min son.. 
    min son har både bett om ursäkt samt handlat nya..
    Min mans rektion var först. ?tänker kasta dom i papperskorgen ? ja mansbebis var ett passande ord! Tack 🙏 
  • Anonym (Kakmonstret)

    Jag åt lätt en påse med åtta hembakta kanelbullar per eftermiddag redan när jag gick i mellanstadiet. Och då var jag flicka...

    Gör regler, berätta vad som gäller med sånt som inte räcker till alla, säg vad barnet/ungdomen får äta istället och bestäm hur alla i familjen ska märka eller lägga undan det som är "deras", alltså godis/snacks som de fått köpt bara till sig.

    Här är det glassen som krigas mest om nuförtiden, så alla har sitt eget paket och man får inte ta ur någon annans utan att fråga.

Svar på tråden Kanelbullar