• LaliaW

    När är det bäst att vara hemma?

    Jag ska lämna min pojke på förskolan nu i september och har bestämt mig för att ta en dag i veckan föräldraledig nu i början fram till årsskiftet. 


    Men vilken dag är bäst? Jag jobbar inom skolan så de dagar som passar bäst är nog torsdag eller måndag. 


    Onsdagar brukar vara en mötesdag så mycket tid försvinner där så att jag kan gå hem lite tidigare de andra dagarna. Fredagar går jag redan hem tidigt varannan vecka. 


    Hur har ni gjort/hur skulle ni göra? Det som är bäst för barnen kör vi på. 

  • Svar på tråden När är det bäst att vara hemma?
  • Jemp

    Det är säkert individuellt. 


    Eftersom onsdag och fredag verkar gå bort för dig skulle jag kört måndagar. Längre helg och mindre hattigt.
    På de flesta ställen är barn till föräldralediga/arbetslösa föräldrar lediga fredagar, och verksamheten ofta anpassad efter detta. Du har ju dock rätt att välja.

    Tolkar jag dig rätt att barnet är litet? Då spelar förskolans verksamhet mindre roll, vid 3-5 börjar det bli mer relevant och kan kännas tråkigt att missa saker. 

  • LaliaW

    Tack för svar! 


    Min första tanke var att vara hemma fredagar men eftersom att den dagen blir relativt kort för mitt barn så känns det inte som det bästa. Kanske är bäst att ta måndagen. 


    Ja barnet är litet men har en tre åring som då också får vara hemma också. Jag har frågat chefen om jag kan gå ner till 80 procent och plocka ut timmar på eftermiddagar. Detta hade jag ju valt alla dagar i veckan men chansen finns att hon bara kan dra på tiden förmiddag och då är det inte lika gynnsamt eftersom sambon studerat och lämnar halv nio. 

  • Anonym (Ellen)

    Många förskolor har planering på måndagarna och har mer fri lek dessa dagar,hör efter med förskolan! 


    Mest vanligt är att förlänga helgen och ha ledigt på fredagarna.

Svar på tråden När är det bäst att vara hemma?