• Anonym (Känslig fråga)

    Dålig hygien luktar illa

    Skulle ni berätta för en kollega att personen luktar svett? 

    Handlar om en person som är assistent och med andra ord arbetar nära inpå en annan individ, ibland luktar brukarens rum så mycket svett så man knappt kan vara där inne. 
    Vi andra får alltid börja med att vädra ur rummet när vi börjar vårat pass.

    Personen brukar även spruta på sig massa spraydeo under passet, de tar ju dock inte bort lukten,utan blir nästan värre.

  • Svar på tråden Dålig hygien luktar illa
  • Anonym (F.d. chef)
    Anonym (Känslig fråga) skrev 2024-02-15 09:55:43 följande:
    Dålig hygien luktar illa

    Skulle ni berätta för en kollega att personen luktar svett? 

    Handlar om en person som är assistent och med andra ord arbetar nära inpå en annan individ, ibland luktar brukarens rum så mycket svett så man knappt kan vara där inne. 
    Vi andra får alltid börja med att vädra ur rummet när vi börjar vårat pass.

    Personen brukar även spruta på sig massa spraydeo under passet, de tar ju dock inte bort lukten,utan blir nästan värre.


    Detta ska ni ta upp med närmaste chef. Är dennes ansvar att ta upp med berörd person. Handlar ju dessutom om både miljön från brukaren men också er arbetsmiljö. Här måste man gå mycket försiktigt fram då det t.e.x kan ligga sjukdom bakom. Men handlar det om dålig hygien endast så finns ju även smittorisker för brukaren då det förmodligen även brister i handhygien.
    Ta alltså upp det med chefen snarast. 
  • EpicF

    Som ovan skriver är detta något ni ska ta upp med eran chef. Det är eran chef som hae ansvar för eran arbetsmiljö. 

  • Mia448

    Är det så illa så vet personen antagligen om det. Kanske har denne sjukdom som ger överdrivet svettande 

  • Anonym (undrar också)

    Vad kan man som chef sedan göra?

    Jag har en som rapporterar till mig, som luktar sur gammal disktrasa. Har lyft det till diskussion vid tre tillfällen med vederbörande - första gången bemöttes jag med stark förvåning! Tillfälle två, fortfarande lite frågande - personens sambo/vänner förstod itne alls vad jag (och diverse andra på företaget) menade. 

    Han säger att han kollat så det inte är fel på tvättmaskinen, att han inte hänger kläder där de riskerar att mögla osv. Han tycker inte det finns mer han kan göra.

    Jag vet inte riktigt hur jag som chef ska ta detta vidare... Pratat med HR på vårt bolag - hon visste inte heller. Hon bad om att få återkomma - detta var typ 4 månader sedan!

  • Anonym (r)
    Anonym (H) skrev 2024-02-15 13:27:46 följande:

    Du skriver först kollega sedan brukare..


    Nej, läs igen.


     


    Sen tror jag personen är medveten om problemet med tanke på spraydeon men likväl chefens uppgift

  • Anonym (H)
    Anonym (undrar också) skrev 2024-02-15 13:31:00 följande:

    Vad kan man som chef sedan göra?

    Jag har en som rapporterar till mig, som luktar sur gammal disktrasa. Har lyft det till diskussion vid tre tillfällen med vederbörande - första gången bemöttes jag med stark förvåning! Tillfälle två, fortfarande lite frågande - personens sambo/vänner förstod itne alls vad jag (och diverse andra på företaget) menade. 

    Han säger att han kollat så det inte är fel på tvättmaskinen, att han inte hänger kläder där de riskerar att mögla osv. Han tycker inte det finns mer han kan göra.

    Jag vet inte riktigt hur jag som chef ska ta detta vidare... Pratat med HR på vårt bolag - hon visste inte heller. Hon bad om att få återkomma - detta var typ 4 månader sedan!


    Man kan inte direkt avskeda någon för den luktar illa 
  • Anonym (undrar också)
    Anonym (H) skrev 2024-02-15 13:38:13 följande:
    Man kan inte direkt avskeda någon för den luktar illa 
    men det är ett arbetsmiljöproblem! 
  • Anonym (F.d. chef)
    Anonym (undrar också) skrev 2024-02-15 13:31:00 följande:

    Vad kan man som chef sedan göra?

    Jag har en som rapporterar till mig, som luktar sur gammal disktrasa. Har lyft det till diskussion vid tre tillfällen med vederbörande - första gången bemöttes jag med stark förvåning! Tillfälle två, fortfarande lite frågande - personens sambo/vänner förstod itne alls vad jag (och diverse andra på företaget) menade. 

    Han säger att han kollat så det inte är fel på tvättmaskinen, att han inte hänger kläder där de riskerar att mögla osv. Han tycker inte det finns mer han kan göra.

    Jag vet inte riktigt hur jag som chef ska ta detta vidare... Pratat med HR på vårt bolag - hon visste inte heller. Hon bad om att få återkomma - detta var typ 4 månader sedan!


    Skulle ta det igen med HR. Lyft det som ett arbetsmiljöproblem. Går möjligen att gå vidare med hjälp av företagshälsan om sådan finns. 
  • Anonym (Känslig fråga)
    Anonym (H) skrev 2024-02-15 13:27:46 följande:

    Du skriver först kollega sedan brukare..


    Läs igen, är kollegan och brukarens RUM luktar pga kollegan 
  • Zelda2020

    Hej har detta problem själv problemet är att det är chefens son . Jag är hans bonusmamma. Han duschar 
    ibland en gång var 14 e dag mina ibland gå tre veckor mellan . Han svettas massor också så jobbigt är det .
    Jobbar även mot kunder . Problemet jag har är att klagar 
    jag blir pappan sur .

Svar på tråden Dålig hygien luktar illa