• Anonym (hjälp)

    Hjälp, paracetamol

    Hej! Jag vill bara rådfråga och se om någon kan svara.

    Jag hade sån sjuk huvudvärk igår så jag tog 10 st 500 mg paracetamol tabletter alltså 5 g på en och samma gång igår, och tog även lika mycket på en och samma gång idag. Så alltså 10 g totalt under 2 dagar, fast 5 g var samtidigt båda gångerna.

    Kan påpeka att jag inte gjorde detta i självskadande syfte utan har bara sån huvudvärk men fattar nu i efterhand att det kanske inte var det smartaste att göra.

    Aja iaf så var det ca 9 timmar sen senaste intaget och jag känner inte jättemycket mer effekter än att jag är ytterst lite yr, lite seg i kroppen och hjärnan typ och sen har jag ont i högra övre delen av magen typ där levern sitter, speciellt när jag andas. Någon som vet vad jag ska göra? Borde jag åka in till sjukhuset eller invänta fler eventuella symtom?

    Är för övrigt en tjej på 18 år, 163 cm och väger ca 57 kg.

  • Svar på tråden Hjälp, paracetamol
  • Anonym (hjälp)

    Jag har inte skrivit någon tråd här innan.

  • Anonym (H)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-02-15 16:31:48 följande:

    Jag har inte skrivit någon tråd här innan.


    Vilket sammanträffande då. Var en tjej igår som också tagit 10 paracetamol.. 


    Om man läser på bipacksedeln så står det att ökad dos ej ger bättre effekt. 

  • Anonym (1177)

    Jag tycker du ska ringa 1177 och fråga om råd. 

    Överskrid inte antalet tabletter som står på anvisningarna. 

  • Anonym (C)

    Du har överdoserat. Ger ingen bättre effekt utan snarare sämre. Håll inte på med så där stora doser. Du bör ta kontakt med vården för att se om din lever hunnit ta skada. Det är levern som slutar fungera på dem som gör intox med paracetamol. Kräks och våldsamma smärtor i levern. Blir bestående skador. Ingen smart idé. Blir ett grymt jobbigt avslut. 

    Har du huvudvärk så höll dig till doseringen. Är du en liten klenfis ska du hålla dig på 500 mg. Byt till Ipren annars. 

  • Anonym (S)

    Låter som att det är dags för akuten snarare. Din lever lär ha tagit skada.

  • Anonym (C)

    5 g i stöten under 2 dagar är åt helskotta för mycket. Men inte mer än att ett ev rus kan uppstå vilket du tydligen fått. För en intox behöver du få i dig fler. Klart du får ont i levern med dina (över)doser. Tänk på att många mindre intoxer som du håller på med skadar levern. Det går inte tillbaka. Alltså ju fler gånger desto sämre lever. Till slut havererar den. Du kommer inte att få en levertransplantation. Du är rökt. 


    Bättre du söker riktig hjälp för dina egentliga bekymmer än att hålla på som du gör. 

  • Anonym (hjälp)

    Hej! Ville bara uppdatera och säga att jag hamnade på akuten, blev sedan inlagd på nån avdelning för att få dropp o när det var klart blev ja skickad till psykakuten av läkaren på avdelningen direkt när jag mådde bra fysiskt. På psykakuten fick jag prata om vad som hänt och efter 4h där beslutade 3 läkare om att jag skulle bli inlagd på psyket för observation så just nu ligger jag inlagd på psyket i väärldens tråkigaste sterila rum och har PÖ (tillsyn var 15:e minut)

    Suck...

  • Anonym (S)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-02-17 19:47:04 följande:

    Hej! Ville bara uppdatera och säga att jag hamnade på akuten, blev sedan inlagd på nån avdelning för att få dropp o när det var klart blev ja skickad till psykakuten av läkaren på avdelningen direkt när jag mådde bra fysiskt. På psykakuten fick jag prata om vad som hänt och efter 4h där beslutade 3 läkare om att jag skulle bli inlagd på psyket för observation så just nu ligger jag inlagd på psyket i väärldens tråkigaste sterila rum och har PÖ (tillsyn var 15:e minut)

    Suck...


    Bra att du får hjälp! Konstigt att de la in dig på psyket med tanke på att du inte hade något uppsåt med tabletterna. Varför åker du inte bara hem? Du lär inte vara satt under tvångsvård, det ska mycket till innan man sätter LPT på en person.
  • Anonym (hjälp)
    Ja, lite konstigt. Men det finns en del tidigare psykiatriska anteckningar i min journal. Bland annat depression, ångest och självmordstankar/planer. Så antar att dom går på det och är oroliga trots att denna överdos inte var avsiktlig.
  • Anonym (B)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-02-18 11:38:37 följande:
    Ja, lite konstigt. Men det finns en del tidigare psykiatriska anteckningar i min journal. Bland annat depression, ångest och självmordstankar/planer. Så antar att dom går på det och är oroliga trots att denna överdos inte var avsiktlig.
    Alltså jag tror inte att någon tror att en människa med normalt IQ tror det är okej att äta 20 paracetamol på 2 dagar. Så antingen var det självskadande eller för uppmärksamhet. 
  • Anonym (S)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-02-18 11:38:37 följande:
    Ja, lite konstigt. Men det finns en del tidigare psykiatriska anteckningar i min journal. Bland annat depression, ångest och självmordstankar/planer. Så antar att dom går på det och är oroliga trots att denna överdos inte var avsiktlig.
    Men som sagt, om du inte är satt under LPT, vilket ska mycket till innan de kan sätta, så är du fri att gå hem!
Svar på tråden Hjälp, paracetamol