• Anonym (Ångest)

    Ångest av läkarbesök

    Har extrem ångest inför läkarbesök. Magen kraschar o jag kan knappt äta på flera dagar. Jag är så rädd för negativa besked, ökade kontroller om man har något. Skiträdd för att röntgas för att hamna i vårdspiraler med fler utredningar för säkerhets skull. Har hamnat i såna situationer förr o livrädd för det.

    Är det rimligt att vara rädd för undersökningar  med massa blodprover och och röntgen för att misstankar om sjukdomar kan växa fram? 
    Undviker ni extra undersökningar eller tackar ni ja till extra blodprover och röntgenbilder om ni får välja?

    Har sån ångest då jag ska till gyn idag och risken för vidare utredningar oga besvär. Jag vet att det är bra att kolla upp om man har besvär men det ökar min ångest och rädsla så mycket att jag inte kan leva normalt utan tänker då bara på dödöoga sjukdomar och är jätterädd.

  • Svar på tråden Ångest av läkarbesök
  • Tilolo

    Om du är rädd så är det så och det är helt okej. 💚

    Jag tycker det bästa är att vara ärlig om att man är rädd. 

    Jag är också rädd inför vissa besök. Har även vissa svårigheter att hantera intryck och socialt så allt detta har jag skrivit ner på en lapp med önskemål om hur vårdarna ska bemöta mig så att jag ska kunna klara besöket.
    Har lämnat fram denna lapp innan vi ska sätta igång. 
    Det har underlättat oerhört för mig och även för dom som har bemött mig. 😊
    Jag tycker lapp är enklast eftersom pågående nervositet låser min förmåga att uttrycka mig korrekt. 

    Skulle det hjälpa dig att göra något liknande? 🙂

  • Anonym (Sandra)

    Nej tvärtom. Jag tar mer än gärna olika prover och undersökningar, röntgen osv. Insatt behandling hjälper ju ofta speciellt vid tidigt upptäckt av sjukdom.
    du kan kanske gynnas av kbt-terapi för dina psykiska besvär? 

  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-02-16 11:26:45 följande:

    Nej tvärtom. Jag tar mer än gärna olika prover och undersökningar, röntgen osv. Insatt behandling hjälper ju ofta speciellt vid tidigt upptäckt av sjukdom.
    du kan kanske gynnas av kbt-terapi för dina psykiska besvär? 


    Gör du även mer "riskabla" undersökningar om du själv får välja? Skulle du tex hellre göra en CT buk med kontrast som ger hög stråldos än att kolla med ultraljud? Många gånger säger ju läkarna att man kan välja själv och då står man ju i valet o kvalet. Annat om de starkt rekommemderar det.
  • Anonym (F)

    Hur ofta går du på läkarbesök då? Om det bara är någon gång per år så är det väl inget jättestort bekymmer tänker jag

  • Anonym (Ångest)
    Anonym (F) skrev 2024-02-16 12:36:38 följande:

    Hur ofta går du på läkarbesök då? Om det bara är någon gång per år så är det väl inget jättestort bekymmer tänker jag


    Bara när det behövs   inte ofta. Men alltid så tycker jag att det då blir utdraget pga oklarheter/misstankar och extra prover för att kontrollera. 
    Å detta tar kål på mig psykiskt.

    Är det ingen mer som ofta hamnar i sådana sitsar men utdragna kontroller? 
  • Anonym (:()

    Jag har samma. Framförallt när det gäller Intiman saker. har tex mkt problem med magen och att undersöka tarmar/rumpa är INTE kul.

  • Anonym (Vrak)

    Jag har liksom du rädsla för att få negativa besked vid undersökningar, allt från generella undersökningar som mammografi till sånt man söker specifikt för. Men alternativet att  inte göra dessa och sticka huvudet i sanden finns inte, så det är bara att bita ihop. Tycker att man har skyldighet mot barn och familj att kolla det som kan kollas.

    Jag har ingen ångest över besöket i sig eller att behöva göra undersökningarna rent fysiskt. Men håller med om att väntan på undersökningar och besked är fruktansvärd. Man vill bara höra från den första läkare man träffar (eller ännu hellre sköterskan i telefon när tid ska bokas) att detta inte är något farligt.

    Men vad har man för val om det behövs ytterligare kontroller.? Som sagt, bara att härda ut även om man är ett vrak och som du skriver magen ballar ur och man kan knappt äta. Brukar tänka att det ändå är tur att de tar en på allvar och är det något allvarligt så är det bra att komma under vård så snabbt som möjligt.

  • Anonym (Alma)

    Gör hellre fler tester och undersökningar än avstår, just för att få en diagnos eller hjälp med problemet.

    Gillar självklart inte detta men tänker att "om 20 minuter är det över".

    Har varit på otaliga röntgenundersökningar, koloskopier och annat för att läkarna ska identifiera problemet. Efter 9 år av dessa undersökningar är jag äntligen opererad och mår superbra.

  • Anonym (:()
    Anonym (Alma) skrev 2024-02-16 13:16:52 följande:

    Gör hellre fler tester och undersökningar än avstår, just för att få en diagnos eller hjälp med problemet.

    Gillar självklart inte detta men tänker att "om 20 minuter är det över".

    Har varit på otaliga röntgenundersökningar, koloskopier och annat för att läkarna ska identifiera problemet. Efter 9 år av dessa undersökningar är jag äntligen opererad och mår superbra.


    Hur samlar du dig inför koloskopi och andra ?avklädda? undersökningar? Tycker det är SÅ obehagligt. bla att vården ska vara okänsliga när man är så exponerad.
  • Anonym (Alma)

    Upplever att vården är proffs, inte alls okänsliga, man får alltid en värmande "filt" som de snabbt lyfter upp och sedan drar tillbaka över kroppen. Så har de gjort vid koloskopi, segmodieskopi och hos urologen. De är nog vana vid att patienterna är oroliga, dessutom har läkarna gjort dessa undersökningar massor med gånger.

    Enda gången de inte gjort det var vid en operation i tarmen. Då var jag ju sövd men visste att de direkt efter op var tvugna att kolla att det såg bra ut.

  • Anonym (:()
    Anonym (Alma) skrev 2024-02-16 19:22:23 följande:

    Upplever att vården är proffs, inte alls okänsliga, man får alltid en värmande "filt" som de snabbt lyfter upp och sedan drar tillbaka över kroppen. Så har de gjort vid koloskopi, segmodieskopi och hos urologen. De är nog vana vid att patienterna är oroliga, dessutom har läkarna gjort dessa undersökningar massor med gånger.

    Enda gången de inte gjort det var vid en operation i tarmen. Då var jag ju sövd men visste att de direkt efter op var tvugna att kolla att det såg bra ut.


    Tänker på VC innan man kommit vidare. Det är främst där jag är rädd :( Men vad fint att höra dina erfarenheter!
  • Anonym (Alma)

    Har fått precis samma behandling på VC. Klart det inte är det roligaste man kan uppleva men du ska se att det går bra.

  • Anonym (Sandra)

    jag kan svara här för min del: jag har ulcerös kolit sedan barnålder. I nuläget behöver jag göra regelbundna koloskopier vartannat år. kan säga att det värsta är inte ens själva undersökningen utan laxeringen Innan.  I princip alla jag har mött i dessa samband under alla mina år är ytterst respektfulla. sedan blir man även erbjuden både smärtstillande och lugnande . 


     


    Anonym (:() skrev 2024-02-16 14:47:35 följande:
    Hur samlar du dig inför koloskopi och andra ?avklädda? undersökningar? Tycker det är SÅ obehagligt. bla att vården ska vara okänsliga när man är så exponerad.
  • Anonym (Alma)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-02-17 14:43:09 följande:

    jag kan svara här för min del: jag har ulcerös kolit sedan barnålder. I nuläget behöver jag göra regelbundna koloskopier vartannat år. kan säga att det värsta är inte ens själva undersökningen utan laxeringen Innan.  I princip alla jag har mött i dessa samband under alla mina år är ytterst respektfulla. sedan blir man även erbjuden både smärtstillande och lugnande . 


     


    Håller med fullständigt. Förut kunde man t o m få lustgas som smärtlindring men inte längre.
  • Anonym (:()
    Anonym (Sandra) skrev 2024-02-17 14:43:09 följande:

    jag kan svara här för min del: jag har ulcerös kolit sedan barnålder. I nuläget behöver jag göra regelbundna koloskopier vartannat år. kan säga att det värsta är inte ens själva undersökningen utan laxeringen Innan.  I princip alla jag har mött i dessa samband under alla mina år är ytterst respektfulla. sedan blir man även erbjuden både smärtstillande och lugnande . 


     


    Okej, tack! Har gjort koloskopi tidigare och det gick jättebra. Men tkr det är jobbigt att dra av sig brallorna lixom. Men som sagt, fint att ni har goda erfarenheter. I morgon ringer jag VC och kommer över tröskeln.
  • Anonym (:()

    Ringde VC. Men fanns inga tider att boka tyvär.. så jag får ringa på nytt nästa vecka😅

  • Anonym (Alma)
    Anonym (:() skrev 2024-02-19 08:19:19 följande:

    Ringde VC. Men fanns inga tider att boka tyvär.. så jag får ringa på nytt nästa vecka😅


    Jättebra att du ringde. På min VC är det lättare att ringa torsdag-fredag för att få en tid kommande vecka.
  • Anonym (:()
    Anonym (Alma) skrev 2024-02-19 09:20:06 följande:
    Jättebra att du ringde. På min VC är det lättare att ringa torsdag-fredag för att få en tid kommande vecka.
    ?Tiderna för slutet av mars har inte släppts ännu?.. suck! När man samlat mod så ska man dra ut på det ännu mer. Ssk lät inte jätteoroad över min fissur (egendiagnostiserade) men jag får inte bukt med det alls och har försökt SÅ länge nu. Tack för ditt stöd!
Svar på tråden Ångest av läkarbesök