• Anonym (Blodtryck)

    Enalapril Accord

    Hej!
    Är det någon som äter blodtrycksmedicinen Enalapril Accord?
    har ni fått några biverkningar?
    Hur mycket gick blodtrycket ner?

    Mvh //Högt blodtryck ????

  • Svar på tråden Enalapril Accord
  • Anonym (Enalapril)

    Har tagit dessa i mer än 10år inga biverkningar. Blodtrycket går ner väsentligt. Du bör ta blodprover en gång per år.

  • Anonym (Blodtryck)
    Anonym (Enalapril) skrev 2024-02-16 23:44:05 följande:

    Har tagit dessa i mer än 10år inga biverkningar. Blodtrycket går ner väsentligt. Du bör ta blodprover en gång per år.


    Skönt att höra att du inte fick/har några biverkningar.
    Hur många mg äter du?
    Vad låg ditt tryck på innan? Efter?
    Jag börjar med medicinen idag och ska tillbaka om 2 veckor för att ta nytt blodtryck. 


    Hade du några känningar att du hade högt blodtryck? Jag har ju nästan daglig huvudvärk.

  • Anonym (ACE-hämmare)

    En vanlig biverkning är rethosta som kan bli ganska besvärligt. En annan är en viss nedstämdhet som jag fick när jag åt dem. Var tvungen att byta till Candesartan istället pga nedstämdheten. Annars är Enalapril en ganska snäll medicin.

  • Anonym (Yrsel)

    Jag har tagit Enalapril länge. Jag hade högt blodtryck men som så ofta med högt blodtryck kände jag inte av det. Men senaste gången de tog blodtrycket var det i stället rätt lågt så nu är medicinen halverad.

    Nu tar jag många mediciner så hur ska jag veta från vilken medicin biverkningar kommer? Jag har känt yrsel, så jag har på eget bevåg delat tabletterna i två delar och tar alltså ännu mindre dos. Men tyvärr har inte yrseln försvunnit.

  • Anonym (Blodtryck)

    Är det viktigt att ta den exakt samma tid på dygnet eller gör de inget att de skiljer 1-3 timmar per dygn?

    Har ni druckit alkohol och känt något konstigt?

  • Anonym (Alice)

    Jag åt det för många år sedan. Fick byta pga rethostan. 

Svar på tråden Enalapril Accord