• Anonym (Anonym01)

    Sluta med Azalia

    Hej alla!

    Det är så att jag under 10 års tid gått på minipiller/mellanpiller, främst Gestrina men nu det senaste halvåret Azalia (tror det ska vara samma innehåll ). 


    Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att testa att vara utan, främst på grund av att jag känner mig extremt trött jämt, likgiltig, nedstämd och känner i princip noll sexlust trots att jag har en partner som jag älskar och känner mig attraherad av.

    MEN. Jag blir livrädd för vad det kommer göra med min kropp när jag läser om vilka sidoeffekter det kan ge att sluta med p-piller. Jag har alltid varit väldigt nöjd med min kropp, mina bröst, haft fläckfri hy både före och under användandet av dessa piller. Så de effekterna jag är mest rädd för är att börja få finnar/akne,  håravfall, få mindre bröst och kanske få bristningar vilket jag inte har några sedan tidigare.

    Så snälla ni som har gått på specifikt dessa piller (eller andra mini-/mellanpiller, ej kombinerade), kan ni dela era erfarenheter av att sluta? Positiva som negativa.

    Ni som fått problem med hy, är det något ni haft innan som kommit tillbaka, eller har det endast uppkommit efteråt? Har det blivit bra efter ett tag, och i sådana fall hur lång tid? Har läst att det kan ta upp till 1-2 år och det känns väldigt jobbigt att behöva ?stå ut? så pass länge.. :( Skriv gärna hur länge ni åt dessa piller innan ni slutade också.

    tack på förhand!

  • Svar på tråden Sluta med Azalia
  • Anonym (Anonym01)

    Och en fråga till:
    Finns det något sätt man kan ?stötta? sin kropp i denna hormonomställning? Något man kan tänka på vad gäller kost till exempel?

Svar på tråden Sluta med Azalia