• Anonym (Blodgruppsfundering)

    Blodgruppsfundering

    Hur är det möjligt? Blodgrupp RH-

    Hej!

    Jag har två barn som båda är A rh-.
    Hur är det möjligt?

    Deras pappa och jag är båda A rh+.
    Våra föräldrar är på pappans sida bägge A rh+ och mina föräldrar är A rh + samt AB rh+.

    Hur kan barnen då bli RH-? Det finns ju inga anlag genetiskt för detta? Eller?

    Snälla förklara för mig.

  • Svar på tråden Blodgruppsfundering
  • AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:56:49 följande:

    AndreaBD: Fungerar inte att citera dig. Tack för svar! Hjälper sjukvården till att informera eller måste man själv vara påläst om vad man behöver?


    Ja, under graviditet får man ju information, särskilt om man är rhesus-negativ. Och sprutan fick man efter förlossningen medans man är kvar på sjukhuset. Absolut. Bara om man skulle få missfall eller göra abort - då bör man nog tänka på det. 


    Men det gäller som sagt bara kvinnor som är rhesus-negativa själva. 

  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    AndreaBD skrev 2024-02-22 16:08:18 följande:

    Ja, under graviditet får man ju information, särskilt om man är rhesus-negativ. Och sprutan fick man efter förlossningen medans man är kvar på sjukhuset. Absolut. Bara om man skulle få missfall eller göra abort - då bör man nog tänka på det. 


    Men det gäller som sagt bara kvinnor som är rhesus-negativa själva. 


    Tack för svar. Vet du vad som gäller vid tidiga missfall? Missfall som är så tidiga att den rh-negativa kvinnan ej själv vet om att hon är gravid?
  • AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 16:33:26 följande:
    Tack för svar. Vet du vad som gäller vid tidiga missfall? Missfall som är så tidiga att den rh-negativa kvinnan ej själv vet om att hon är gravid?
    Vet inte säkert. Men jag vet att de kollade mig extra noga under första graviditeten. OM jag hade haft ett missfall tidigare utan att märka det, så hade de uppmärksammat det, och det finns väl något man kan göra då också. 
  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    AndreaBD skrev 2024-02-22 16:49:52 följande:
    Vet inte säkert. Men jag vet att de kollade mig extra noga under första graviditeten. OM jag hade haft ett missfall tidigare utan att märka det, så hade de uppmärksammat det, och det finns väl något man kan göra då också. 
    Tack för att du tog dig tid att svara. 
  • JodiBabe
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:56:49 följande:

    AndreaBD: Fungerar inte att citera dig. Tack för svar! Hjälper sjukvården till att informera eller måste man själv vara påläst om vad man behöver?


    De tar blodprov när man är gravid och kollar.
  • JodiBabe
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:58:29 följande:

    Stämmer det att det är viktigt för en rh- kvinna att direkt få en spruta efter ett missfall?


    Ja!

    Samt numera får man även en spruta under graviditeten, samt en inom 72 hr efter förlossning.
  • Anonym (biologen)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 16:33:26 följande:
    Tack för svar. Vet du vad som gäller vid tidiga missfall? Missfall som är så tidiga att den rh-negativa kvinnan ej själv vet om att hon är gravid?
    Då får man ingen spruta. Det är inte förrän framåt v 11 som fostrets blodomlopp på riktigt kopplas ihop med mammans och innan dess kan inte rhesusimmuiniseringen hända, men vilka riktlinjer som finns kan variera något mellan olika vårdregioner.
  • Anonym (biologen)

    Rh- betyder att något inte uttrycks/inte finns, liksom blodgrupp 0 betyder att något inte uttrycks/inte finns.

    A är en molekylflagga som finns på cellens yta, B är en molekylflagga som finns på cellens yta, noll betyder att man istället för en gen som kodar för en sådan flagga har en gensekvens som inte ger någon flagga alls.

    Eftersom vi har dubbla kromosomer så har varje förälder två anlag.

    Min mamma bär anlagen A 0 och har blodgrupp A
    Min pappa bär anlagen A 0 och har blodgrupp A

    Hur vet jag då detta?

    Jo för att: Jag fick ett 0-anlag av båda för min blodgrupp är 0. Hade jag fått ett A av en av dem så blev min blodgrupp istället A.

    Samma med Rh-anlaget; Båda mina föräldrar är - för hade en av dem varit + så hade jag också blivit +. För det räcker att en gen av två finns som uttrycker den flaggan och då finns den på cellerna och kan utlösa en immunreaktion när mammans blod uppfattar barnet som främmande.

    Sen fick jag barn med min man som har den intressanta blodgruppen AB+

    Då vet man att han har anlagen A och B medan jag har 0 och 0, och vi kan ge vidare ett anlag var.

    Så vårt barn måste då få en av blodgrupperna A eller B pga honom, samt ett 0-anlag från mig. Dvs ingen i familjen har samma blodgrupp!

    Och för Rh gäller att barnet kommer att bli +, och därför måste jag få en spruta om jag får ett sent missfall, vilket jag också fick.

  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    Anonym (biologen) skrev 2024-02-22 21:10:36 följande:

    Rh- betyder att något inte uttrycks/inte finns, liksom blodgrupp 0 betyder att något inte uttrycks/inte finns.

    A är en molekylflagga som finns på cellens yta, B är en molekylflagga som finns på cellens yta, noll betyder att man istället för en gen som kodar för en sådan flagga har en gensekvens som inte ger någon flagga alls.

    Eftersom vi har dubbla kromosomer så har varje förälder två anlag.

    Min mamma bär anlagen A 0 och har blodgrupp A
    Min pappa bär anlagen A 0 och har blodgrupp A

    Hur vet jag då detta?

    Jo för att: Jag fick ett 0-anlag av båda för min blodgrupp är 0. Hade jag fått ett A av en av dem så blev min blodgrupp istället A.

    Samma med Rh-anlaget; Båda mina föräldrar är - för hade en av dem varit + så hade jag också blivit +. För det räcker att en gen av två finns som uttrycker den flaggan och då finns den på cellerna och kan utlösa en immunreaktion när mammans blod uppfattar barnet som främmande.

    Sen fick jag barn med min man som har den intressanta blodgruppen AB+

    Då vet man att han har anlagen A och B medan jag har 0 och 0, och vi kan ge vidare ett anlag var.

    Så vårt barn måste då få en av blodgrupperna A eller B pga honom, samt ett 0-anlag från mig. Dvs ingen i familjen har samma blodgrupp!

    Och för Rh gäller att barnet kommer att bli +, och därför måste jag få en spruta om jag får ett sent missfall, vilket jag också fick.


    Tack för ett utförligt svar. 

    Har jag förstått rätt?

    Min mans föräldrar är A+ och A+ men har ett negativt anlag vardera som förts över till min man, så min man är A+ men bärare av ett negativt anlag.

    Samma sak gäller för mig som är A+. Jag har också ett negativt anlag som jag tagit med mig från mina föräldrar som är A+ (med ett negativt anlag).

    När våra gemensamma barn föds så tar dom den negativa (latenta) rh-genen ifrån både mig och min man och blir därför A-.

    Har jag förstått rätt?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 22:58:36 följande:
    Tack för ett utförligt svar. 

    Har jag förstått rätt?

    Min mans föräldrar är A+ och A+ men har ett negativt anlag vardera som förts över till min man, så min man är A+ men bärare av ett negativt anlag.

    Samma sak gäller för mig som är A+. Jag har också ett negativt anlag som jag tagit med mig från mina föräldrar som är A+ (med ett negativt anlag).

    När våra gemensamma barn föds så tar dom den negativa (latenta) rh-genen ifrån både mig och min man och blir därför A-.

    Har jag förstått rätt?
    Typ, men det räcker att en av dina föräldrar har ett negativt anlag för att det ska bli 50% chans att du ska bli bärare.
  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    Anonym (Moa) skrev 2024-02-22 23:05:07 följande:
    Typ, men det räcker att en av dina föräldrar har ett negativt anlag för att det ska bli 50% chans att du ska bli bärare.
    Okej. Men både min man och jag måste ha minst en varsin förälder som bär på ett negativt anlag för att få rh-negativa barn?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 23:17:58 följande:
    Okej. Men både min man och jag måste ha minst en varsin förälder som bär på ett negativt anlag för att få rh-negativa barn?
    Ja, precis.
  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    Anonym (Moa) skrev 2024-02-22 23:30:48 följande:
    Ja, precis.
    Tack för svar.
Svar på tråden Blodgruppsfundering