• Steph123

    NIPT istället för KUB

    Hej! 
    Ni som har fått ett högt värde på KUB-testet, hur var det med andra barnet? 
    Jag hade 1:20 på KUB testet med första och fick då göra ett moderkaksprov. Är nu gravid med andra och undrar 1. om det är vanligt att man får ett högt värde igen på KUB testet? 2. om man kan få beviljat NIPT pga tidigare högt värde.

    Super tacksam för svar!

  • Svar på tråden NIPT istället för KUB
  • Symetrical

    Hej!
    Jag fick 1:49 med första barnet (var då 28). Gick vidare med mkp precis som du och allt såg bra ut. (Allt såg fint ut på ul, det var mitt blodprov som drog ned siffrorna) 
    Var helt inställd på ännu sämre siffror med tvåan, då jag vid det laget var 3,5 år äldre, men fick då 1:1870. Med trean (ytterligare två år senare) fick jag 1:209, så för mig blev det inte sämre och sämre, trots samma blod och stigande ålder 😊

  • Symetrical

    Glömde svara på det med nipt. Jag är ganska övertygad om att man bara kan få nipt beviljat kostnadsfritt ifall man får dåliga siffror vid befintlig kub. Jag valde dock att bekosta nipt själv den här gången (gravid med fjärde barnet och nyss fyllda 40) för jag orkade inte gå längre i ovisshet ifall något vore fel på bebis ☺️

  • Steph123
    Symetrical skrev 2024-02-23 06:59:47 följande:

    Glömde svara på det med nipt. Jag är ganska övertygad om att man bara kan få nipt beviljat kostnadsfritt ifall man får dåliga siffror vid befintlig kub. Jag valde dock att bekosta nipt själv den här gången (gravid med fjärde barnet och nyss fyllda 40) för jag orkade inte gå längre i ovisshet ifall något vore fel på bebis ☺️


    Tack för svar!! Ändå skönt att läsa att det inte har ett samband. Vill minnas att de sa det vid fosterdiagnostik då jag uttryckte en oro om att det skulle visa högt nästa gång. 

    Ska nog köra NIPT privat ändå, håller med om ovissheten, kan göra en superorolig och galen 😅
Svar på tråden NIPT istället för KUB