• Buuuummbblee

    Jag missade deklerera skatt.

    Hej, 

    jag är utbildad undersköterska och jag Började jobba 1 månad direkt efter jag tog student i 5 Juni 2019. Men saken är nu när jag tänker efter har jag verkligen missat deklerera min skatt och missat få tillbaka skatte betalning? 

    Min första skatte återbetalning jag fick var i 2021-04-07 så har jag verkligen missat skatte återbetakning för 2020? Om så vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Jag missade deklerera skatt.
  • Anonym (Lis)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:15:24 följande:
    Vad menar du man får inte varje år? Min familj har fått det i alla som dom jobbade
    Du får ju bara skatteåterbäring om du betalat för mycket i skatt under året, om du betalat för lite får du restskatt, dvs behöver betala in mer.
  • Buuuummbblee
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 14:18:03 följande:
    Isåfall har du nog inte deklarerat för 2019 heller. Men du borde ha fått påminnelse och förseningsavgift om du inte lämnade in deklarationen i tid. Du borde ju minnas om du inte deklarerat 2 för varken 2019 eller 2020 och fått påminnelser båda åren?
    Nej förlåt jag menade jag deklerera inte för 2019 inte 2020 för jag fick skatte betalning i 2021 så deklerade för 2020 men 2019 har inte gjort. men kan det bero på att jag började jobba i mitten av året?
  • Anonym (Pulvret)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:11:01 följande:
    Jag hade Inte deklererat för år 2020 för jag visste inte ens om det. Men Ja jag betala självklart skatt eftersom jag jobbade som undersköterska i hemtjänst. 

    Visste inte om det? Fick du inte hem en deklarationsblankett? Svarar man inte på den får man betala straffavgift. Har man jobbat och arbetsgivaren sköter sig så känner Skatteverket till ens inkomster och skickar deklarationsblankett per automatik. 


    Vad var det för ställe du jobbade på? 


    Vad gäller skatteåterbäring får man bara det om man betalat för mycket skatt under året. Man kan också få restskatt (att man ska betala mer) om det visar sig att det dragits för lite. 

  • Buuuummbblee
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 14:19:36 följande:
    Du får ju bara skatteåterbäring om du betalat för mycket i skatt under året, om du betalat för lite får du restskatt, dvs behöver betala in mer.
    Men jag deklerera inte ens för 2019. jag fick inte nåt eller fick betala tillbaka heller
  • Buuuummbblee
    Anonym (Pulvret) skrev 2024-03-05 14:22:52 följande:

    Visste inte om det? Fick du inte hem en deklarationsblankett? Svarar man inte på den får man betala straffavgift. Har man jobbat och arbetsgivaren sköter sig så känner Skatteverket till ens inkomster och skickar deklarationsblankett per automatik. 


    Vad var det för ställe du jobbade på? 


    Vad gäller skatteåterbäring får man bara det om man betalat för mycket skatt under året. Man kan också få restskatt (att man ska betala mer) om det visar sig att det dragits för lite. 


    Ja jag visste inte. jag var en ung tjej helt borta faktiskt jag fick veta om skatte betalning året efter. Jag jobbade inom hemtjänst privat hemtjänst som heter olive hemtjänst. 
  • Anonym (Lis)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:23:53 följande:
    Men jag deklerera inte ens för 2019. jag fick inte nåt eller fick betala tillbaka heller
    Jobbade du svart kanske?
    tjänar du över ca 20 000 kr på ett år så måste du deklArera.
    (Tjänade du under ca 20 000 kr så var det skattefritt)
  • Anonym (s)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:27:26 följande:
    Ja jag visste inte. jag var en ung tjej helt borta faktiskt jag fick veta om skatte betalning året efter. Jag jobbade inom hemtjänst privat hemtjänst som heter olive hemtjänst. 
    Men fick du inget? Inte i brevlådan, på Kivra? Jobbade du tillräckligt under 2019 för att komma upp i belopp att skatta?
  • Agda90
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:27:26 följande:
    Ja jag visste inte. jag var en ung tjej helt borta faktiskt jag fick veta om skatte betalning året efter. Jag jobbade inom hemtjänst privat hemtjänst som heter olive hemtjänst. 
    Dina föräldrar borde skämmas rejält!
    Sånt ska man lära sina barn och visa hur man gör!
  • Anonym (Lis)
    Agda90 skrev 2024-03-05 14:38:21 följande:
    Dina föräldrar borde skämmas rejält!
    Sånt ska man lära sina barn och visa hur man gör!
    Kan tycka att det borde ingå i alla gymnasieprogram, en kurs i privatekonomi i slutet av sista året där deklaration mm. gås igenom.
  • Anonym (Cissi)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:15:24 följande:
    Vad menar du man får inte varje år? Min familj har fått det i alla som dom jobbade
    Skulle kunna vara så att din arbetsgivare drog så pass bra i prelskatt att det inte blev vare sig något att få tillbaka eller något att betala in.
    Det finns ju nån gräns där.
    Men du borde ha behövt logga in och signera oavsett.  Eller på papper, det kanske fortfarande var så för några år sedan. Ring Skatteverket eller logga in och gå bakåt från år till år och kolla. 
    Och nej,  man ska inte räkna med att få pengar tillbaka varje år, det är inte det systemet är till för.
  • Anonym (Robin Hood)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 04:43:52 följande:
    Jag missade deklerera skatt.

    Hej, 

    jag är utbildad undersköterska och jag Började jobba 1 månad direkt efter jag tog student i 5 Juni 2019. Men saken är nu när jag tänker efter har jag verkligen missat deklerera min skatt och missat få tillbaka skatte betalning? 

    Min första skatte återbetalning jag fick var i 2021-04-07 så har jag verkligen missat skatte återbetakning för 2020? Om så vad ska jag göra?


    Varför skulle du få skatteåterbäring? Har du haft kapitalutgifter?
  • Anonym (Pulvret)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:27:26 följande:
    Ja jag visste inte. jag var en ung tjej helt borta faktiskt jag fick veta om skatte betalning året efter. Jag jobbade inom hemtjänst privat hemtjänst som heter olive hemtjänst. 

    Jobbade du svart? 

  • Anonym (Silla)

    Det är ju inte möjligt att missa att deklarera, isåfall skulle du fått påminnelse och betalat massa förseningsavgifter.

    Alla skatteskulder skickas till kronofogden så OM du missat att deklarera och även missat att betala in förseningsavgifterna, så hade du ju inte missat att du har skulder hos kronofogden. Så du har antagligen bara glömt att du deklarerade.

    Om man inte gör några ändringar i sin deklaration så är det bara att signera så är det klart.
    Om du dessutom bara skulle fått tillbaka väldigt lite, eller betala in väldigt lite, så betalas inte dessa pengar ut utan de hamnar på skattekontot.

    Som flera andra säger så är det inte självklart att du får tillbaka på skatten.
    Den skatt du ska betala under föregående år står på deklarationen. Har du betalat MER så får du tillbaka. Har du betalat MINDRE så måste du betala in det som fattas.

  • Buuuummbblee
    Anonym (Cissi) skrev 2024-03-05 17:03:29 följande:
    Skulle kunna vara så att din arbetsgivare drog så pass bra i prelskatt att det inte blev vare sig något att få tillbaka eller något att betala in.
    Det finns ju nån gräns där.
    Men du borde ha behövt logga in och signera oavsett.  Eller på papper, det kanske fortfarande var så för några år sedan. Ring Skatteverket eller logga in och gå bakåt från år till år och kolla. 
    Och nej,  man ska inte räkna med att få pengar tillbaka varje år, det är inte det systemet är till för.
    Exakt som du sa. Jag ringde till dom och förklarade. så det visade sig att jag faktiskt hade deklererat men glömde bort det. Och om skatte pengarna, det va inget jag skulle få in eller betala in eftersom arbetsgivaren drog bra prelskatt. 
  • Anonym (Cissi)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 19:17:36 följande:
    Exakt som du sa. Jag ringde till dom och förklarade. så det visade sig att jag faktiskt hade deklererat men glömde bort det. Och om skatte pengarna, det va inget jag skulle få in eller betala in eftersom arbetsgivaren drog bra prelskatt. 
    Toppen!
  • Anonym (K)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 19:17:36 följande:
    Exakt som du sa. Jag ringde till dom och förklarade. så det visade sig att jag faktiskt hade deklererat men glömde bort det. Och om skatte pengarna, det va inget jag skulle få in eller betala in eftersom arbetsgivaren drog bra prelskatt. 
    Det heter deklarerat!
  • Anonym (Lis)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 19:17:36 följande:
    Exakt som du sa. Jag ringde till dom och förklarade. så det visade sig att jag faktiskt hade deklererat men glömde bort det. Och om skatte pengarna, det va inget jag skulle få in eller betala in eftersom arbetsgivaren drog bra prelskatt. 
    Så bra, då vet du, slipper du fundera mer på det.
    och så har du lärt dig lite mer om att deklarera av den här tråden nu.
    Tänk på framöver att kolla upp saker gällande skatt och deklaration direkt så du slipper straffskatter mm för att du gjort fel, om du tex ska göra avdrag för resekostnader, kapitalkostnader eller dyl i framtiden.
  • Buuuummbblee
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 22:52:51 följande:
    Så bra, då vet du, slipper du fundera mer på det.
    och så har du lärt dig lite mer om att deklarera av den här tråden nu.
    Tänk på framöver att kolla upp saker gällande skatt och deklaration direkt så du slipper straffskatter mm för att du gjort fel, om du tex ska göra avdrag för resekostnader, kapitalkostnader eller dyl i framtiden.
    Ja tack så mycket fö att du va så snäll 😊
Svar på tråden Jag missade deklerera skatt.