• Buuuummbblee

    Jag missade deklerera skatt.

    Hej, 

    jag är utbildad undersköterska och jag Började jobba 1 månad direkt efter jag tog student i 5 Juni 2019. Men saken är nu när jag tänker efter har jag verkligen missat deklerera min skatt och missat få tillbaka skatte betalning? 

    Min första skatte återbetalning jag fick var i 2021-04-07 så har jag verkligen missat skatte återbetakning för 2020? Om så vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Jag missade deklerera skatt.
  • Anonym (Lis)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:15:24 följande:
    Vad menar du man får inte varje år? Min familj har fått det i alla som dom jobbade
    Du får ju bara skatteåterbäring om du betalat för mycket i skatt under året, om du betalat för lite får du restskatt, dvs behöver betala in mer.
  • Buuuummbblee
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-05 14:18:03 följande:
    Isåfall har du nog inte deklarerat för 2019 heller. Men du borde ha fått påminnelse och förseningsavgift om du inte lämnade in deklarationen i tid. Du borde ju minnas om du inte deklarerat 2 för varken 2019 eller 2020 och fått påminnelser båda åren?
    Nej förlåt jag menade jag deklerera inte för 2019 inte 2020 för jag fick skatte betalning i 2021 så deklerade för 2020 men 2019 har inte gjort. men kan det bero på att jag började jobba i mitten av året?
  • Anonym (Pulvret)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:11:01 följande:
    Jag hade Inte deklererat för år 2020 för jag visste inte ens om det. Men Ja jag betala självklart skatt eftersom jag jobbade som undersköterska i hemtjänst. 

    Visste inte om det? Fick du inte hem en deklarationsblankett? Svarar man inte på den får man betala straffavgift. Har man jobbat och arbetsgivaren sköter sig så känner Skatteverket till ens inkomster och skickar deklarationsblankett per automatik. 


    Vad var det för ställe du jobbade på?