• THERES03

    Arv särkullbarn, någon som kan hjälpa?

    Hej. Jag är gift och min man har en son sen innan. De har aldrig haft bra kontakt och inte nu heller när sonen är vuxen. Om jag förstår rätt så ärver sonen allt om min man skulle gå bort innan mig? Vi har en bostadsrätt med annars inga speciella tillgångar förrum vissa dyra hem inrednings saker och porslin och sånt som är av värde. Att sonen ärver min mans del av bostadsrätten har jag förstått. Men lösören i hemmet? Hur funkar det vid bodelning? Mycket att det vi har av värde he jag ärvt av mina föräldrar. Men när man är gifta så tror jag inte det spelar någon roll. Hur går bodelningen till vid dödsfall? Kan sonen komma och välja saker hur han vill? Eller jag jag som fru förtur? Ska man skriva äktenskapsförord? Testamente? Hur har ni andra gjort med särkullbarn? Självklar ska han ha arv men vill ju inte bli av med vad som helst om nåt skulle hända.

  • Svar på tråden Arv särkullbarn, någon som kan hjälpa?
  • Agda90

    Mitt råd är att ta kontakt med en jurist. Ett äktenskapsförord är inte dumt alls. Att skriva testamente där det tydligt framgår vem som ärver vad kan också vara bra att ha. Men ta hjälp av en jurist så att det går rätt till.

  • THERES03

    Ja, ska absolut kontakta jurist. Men är ändå nyfiken på andras erfarenhet och hur andra har gjort. Och hur en bodelning med särkullbarn går till. Om han tex vid en bodelning vill ha tex en dyr tavla som jag har ärvt själv från min farfar. Har han rätt till det då? Har han rätt till saker eller ska man betala värdet på lösören? Känns bara konstigt att någon som aldrig funnits i våra liv kan plocka halva hemmet. Förstår absolut, hus, bilar och sånt. Men alla saker i hemmet? Mycket är av sentimental värde och inte pengar.  

  • Anonym (Moa)

    Särkullbarnet ärver hälften av det totala värdet av era sammanlagda tillgångar. Så han ska inte nödvändigtvis ha några prylar alls.

  • Anonym (Nina)

    Jag tänker att en kapitalförsäkring eller livförsäkring är bra i såna här fall, såvida ni inte redan har tillräckligt med kontanter för att lösa ut honom om din make dör före dig.

  • Agda90
    Anonym (Moa) skrev 2024-03-05 15:24:27 följande:

    Särkullbarnet ärver hälften av det totala värdet av era sammanlagda tillgångar. Så han ska inte nödvändigtvis ha några prylar alls.


    Och om den efterlevande maka/makan begär att behålla sitt giftorättsgods så räknar man ENDAST den avlidnes tillgångar. Om jag inte missminner mig finns det att läsa i Äktenskapsbalken kap 11.

    Om den avlidne hade 500 000 och efterlevande har 250 000 så ska man räkna 750 000 om inte efterlevande åberopar att få behålla sitt giftorättsgods. Då räknar man enbart de 500 000 som den avlidne hade
  • Anonym (J)
    THERES03 skrev 2024-03-05 14:47:29 följande:
    Arv särkullbarn, någon som kan hjälpa?

    Hej. Jag är gift och min man har en son sen innan. De har aldrig haft bra kontakt och inte nu heller när sonen är vuxen. Om jag förstår rätt så ärver sonen allt om min man skulle gå bort innan mig? Vi har en bostadsrätt med annars inga speciella tillgångar förrum vissa dyra hem inrednings saker och porslin och sånt som är av värde. Att sonen ärver min mans del av bostadsrätten har jag förstått. Men lösören i hemmet? Hur funkar det vid bodelning? Mycket att det vi har av värde he jag ärvt av mina föräldrar. Men när man är gifta så tror jag inte det spelar någon roll. Hur går bodelningen till vid dödsfall? Kan sonen komma och välja saker hur han vill? Eller jag jag som fru förtur? Ska man skriva äktenskapsförord? Testamente? Hur har ni andra gjort med särkullbarn? Självklar ska han ha arv men vill ju inte bli av med vad som helst om nåt skulle hända.


    Det är en tvåstegsprocess. I steg ett görs en bodelningen. Man reder ut vad var och en äger. När det är klart jämför man värdet på högarna, utöver enskild egendom, är högarrna inte lika stor ska det föras över värde så det blir 50/50, Dvs lika stor för dödsboet och den efterlevande.

    Därefter delas dödsboets arv ut  enl testamenetet. Finns inget testamenet delar barnen på allt. Även med testamenete ska barnen ha minst hälften om de kräver det.

    Det mesta går alltså att lösa med testamente och äktenskapsförord. Båda domumenten har stikt formkrav så viktigt att man gör rätt.
  • Anonym (K)

    Din man kan också testamentera 50% till dig så du får 75% av allt.
    endast 50% som är laglotten.
    prata med en bra jurist så det skrivs rätt i testamente
    det har vi gjort - väldigt viktigt om man vill kunna bo kvar etc beroende på hur ekonomin ser ut 

  • Anonym (Mellow yellow)

    Skriv testamente om hur arvet ska hanteras, inom ramen för att 50% skall tillfalla bröstarvingen i form av laglott, om man bor i Sverige.

    Om prylar är viktiga för dig så be din sambo skriva testamente där pryl x...z ska tillfalla dig. Då ska bröstarvingen kompenseras med motsvarande värde i pengar.

    Eller att sambon "ger bort dem" och skriver gåvobrev på sakerna nu, att de ska vara din egendom.

  • FuckGoggleAskMe

    Äktenskapsförord eller bodelning under äktenskap kan göras. Eller du begär att ingen bodelning görs, du behåller allt ditt.


    Men i alla fall är det grundprincipen att det du äger kommer på din lott, och den make som har mest nytta av något (den överlevande i detta fall förstås) får det på sin lott. Med beaktning av värdet förstås. 

Svar på tråden Arv särkullbarn, någon som kan hjälpa?