• Anonym (Orkeslös mamma)

    Orkar inte vara föräldraledig längre men har inget att gå tillbaka till

    Jag känner att jag tappar orken och fotfästet mer och mer. När jag gick på föräldraledighet hade jag ett jobb och såg framför mig hur skönt det skulle vara att få vara hemma med mitt barn i över ett år. Nu är verkligheten annorlunda då jag har blivit varslad pga arbetsbrist. Tanken är att min sambo ska ta över föräldraledigheten i juni och att jag då ska ha hunnit få ett nytt jobb. Men som vi alla vet är det riktigt tufft på arbetsmarknaden nu och jag känner att jag redan börjar tappa hoppet om att få ett nytt jobb till dess. 



    Jag har ingen ork att hitta på något med dottern på dagarna, mitt tålamod är sämst just nu och jag ser bara fram emot när hon ska vila så att jag också kan vila. Känner mig som en hemsk förälder som inte ens orkar göra något med mitt barn. Vi tar oss till öppna förskolan ibland men märker ändå att hon är så rastlös och uttråkad. Känns som att min kropp har lagt av, har fått problem med yrsel, huvudvärk och är extremt trött. Funderar på om jag är deprimerad för första gången i mitt liv?

    Undrar mest hur jag ska ta mig igenom de extremt långsamma och tråkiga dagarna när det inte finns något ?mål?? Tanken på att jag kommer behöva fortsätta gå hemma (arbetslös) när min sambo ska gå på pappaledighet får mig att bryta ihop. Har tyvärr ingen familj i närheten som kan avlasta eller som jag kan åka hem till och umgås med ibland. Mina vänner som bor i närheten har aldrig tid att ses längre. Känner mig så ensam, deppig, orkeslös. Känner mig till och med olycklig med sambon men det kanske har med mitt mående att göra. 


     


    Önskar att vi åtminstone kunde hitta på saker ihop som familj på helgerna men då vill min sambo bara vara hemma och ta det lugnt pga att han har ett krävande jobb. Så jag går hemma varje dag och har gjort det i över ett år nu.. Hur får jag hopp om livet igen och hur ska jag orka vara en bra mamma till min dotter? Att ens ta oss ut på promenad känns jobbigt och jag är så extremt less på att gå på samma ställen hela tiden.

  • Svar på tråden Orkar inte vara föräldraledig längre men har inget att gå tillbaka till
  • Anonym (zåäö)

    Kan du skriva in dig på en kurs på universitetet så att du kan söka förskoleplats till ditt barn?

  • Anonym

    Uppsägningstiden påbörjas när du kommer tillbaka. Så du borde ha ett jobb att återgå till ett tag.
    Men du måste prata med facket. Det är steg ett.

  • Anonym (Orkeslös mamma)
    Anonym (zåäö) skrev 2024-03-06 11:09:54 följande:

    Kan du skriva in dig på en kurs på universitetet så att du kan söka förskoleplats till ditt barn?


    Vi står i förskolekö och det finns ingen möjlighet att få plats någonstans innan augusti när det är tänkt att hon ska börja. Är tyvärr väldigt svårt att få plats där vi bor. 

  • Anonym (Orkeslös mamma)
    Anonym skrev 2024-03-06 11:13:23 följande:

    Uppsägningstiden påbörjas när du kommer tillbaka. Så du borde ha ett jobb att återgå till ett tag.
    Men du måste prata med facket. Det är steg ett.


    Hela avdelningen har tagits bort för att spara pengar så det finns tyvärr ingen jobb för varken mig eller mina kollegor att komma tillbaka till.

Svar på tråden Orkar inte vara föräldraledig längre men har inget att gå tillbaka till