• Anonym (villrådig)

    ta hand om äldre dement föräldrer

    Har ett problem


    Har en äldre dement föräldrer som bor ensam sin lägenhet.På sista tiden har demensen blivit värre och börjar få svårt att ta hand och klara sig själv.


    Jag som barn har börjar få ta över mer och mer ansvar och är nu i situationen att jag går dit efter jobbet och går hem kl 2130 + heltid lördag och söndag.


    Mina syskon vill inte på vis att vi ska blanda in kommun eller skaffa plats på äldreboende.
    Var ska man göra när man inte orkar med längre med att vårda sin äldre förälder och ingen vill ta hjälp in utifrån ?


    Har sådana skuldkänslor när ja vill få lite egentid , kanske bara en timme själv för att andas

  • Svar på tråden ta hand om äldre dement föräldrer
  • Hjelm

    Jag kan ned 100 procents säkerhet säga att det enda som det där kommer att resultera i är utmattningssyndrom för dig och släktfejder mellan er syskon.

    Demens är en sjukdom och därför ska din mamma naturligtvis tas om hand av professionell vårdpersonal. Du ska bara besöka henne som vanligt och som hennes dotter.

    Och man får - ska - vara lite egoistisk här. Det handlar om att ta hand om sig själv. Finns det verkligen mening med att hälsa på varje dag om din mamma inte ens vet vem du är? Hade din mamma, när hon ännu var frisk och sig själv, gillat tanken på att du satt hos hennes dementa jag jämt istället för att leva ditt liv? Du måste hitta en balans som funkar för dig för att orka.

  • Anonym (Lili)

    Nej, detta funkar ju absolut inte.
    Din förälder är sjuk i demens och har svårt att klara sig själv.    Du tar hand om föräldern eftermiddag till kväll varje dag,  trots att du själv arbetar och har ett eget hushåll att sköta.
    Vem tar hand om den dementa föräldern under natt, morgon och dag?    
    Varför vill inte dina syskon att eran förälder ska få omhändertagande dygnet runt? 

  • OlgaElvira

    Att ha en dement förälder är jobbigt på många sätt. Inte bara det praktiska omhändertagandet utan också sorgen att mista sin förälder bit för bit fast de fortfarande finns kvar.
    Du måste vara tydlig mot dina syskon, säg rakt ut att di inte längre orkar, och håll fast vid det. De kommer kanske att försöka övertala dig. Men du behöver stå fast vid ditt beslut, för din skull, men också för din förälders skull. När du kraschar, vad händer då? Din förälder kommer snabbt råka illa ut, akutplacering någonstans, förhoppningsvis. 
    Ta kontakt med biståndshandlägare och redogör för situationen och ställ din förälder i kö. När din förälder får en placering på ett demensboende så kommer både ni syskon och din förälder att må bättre. När min far fick plats där så började han må bättre, han var fortfarande lika förvirrad. Men han blev lugn, han började sjunga igen, han hade människor kring sig som visste allt om demens och hur han skulle bemötas.
    Vi syskon hälsade på så ofta vi kunde, vi pratade, fikade, umgicks. Det var inte alltid han kände igen oss, men hav var glad att få besök.
    Det är ett jobbigt beslut att ta, men det kommer att bli bra.

  • Anonym (C)

    Ställ ultimatum till de andra syskonen, antingen flyttar de till din stad och hjälper till och alla delar lika på arbetsbördan eller så får kommunen ta över.
    Försök få föräldern att skriva under en fullmakt som ger dig rätt att agera i dennes intresse.

  • Anonym (är)
    Anonym (villrådig) skrev 2024-03-07 22:05:13 följande:
    ta hand om äldre dement föräldrer

    Har ett problem


    Har en äldre dement föräldrer som bor ensam sin lägenhet.På sista tiden har demensen blivit värre och börjar få svårt att ta hand och klara sig själv.


    Jag som barn har börjar få ta över mer och mer ansvar och är nu i situationen att jag går dit efter jobbet och går hem kl 2130 + heltid lördag och söndag.


    Mina syskon vill inte på vis att vi ska blanda in kommun eller skaffa plats på äldreboende.
    Var ska man göra när man inte orkar med längre med att vårda sin äldre förälder och ingen vill ta hjälp in utifrån ?


    Har sådana skuldkänslor när ja vill få lite egentid , kanske bara en timme själv för att andas


    Dina syskon kan ju inte bestämma det, och sen lämna allt arbete till dig? Sätt ner foten där. Det är orimligt för de flesta idag att kunna ta hand om äldre släktingar. Du har ju ett annat jobb att sköta, det är så vårt samhälle ser ut.

    Om dina syskon inte vill blanda in samhällsservice, så får väl de göra jobbet, inte du. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (villrådig) skrev 2024-03-07 22:05:13 följande:
    ta hand om äldre dement föräldrer

    Har ett problem


    Har en äldre dement föräldrer som bor ensam sin lägenhet.På sista tiden har demensen blivit värre och börjar få svårt att ta hand och klara sig själv.


    Jag som barn har börjar få ta över mer och mer ansvar och är nu i situationen att jag går dit efter jobbet och går hem kl 2130 + heltid lördag och söndag.


    Mina syskon vill inte på vis att vi ska blanda in kommun eller skaffa plats på äldreboende.
    Var ska man göra när man inte orkar med längre med att vårda sin äldre förälder och ingen vill ta hjälp in utifrån ?


    Har sådana skuldkänslor när ja vill få lite egentid , kanske bara en timme själv för att andas


    Ju mer dement man blir desto större risker utsätts man för. Ställ ultimatum till dina syskon. Antingen delar ni lika på ansvaret eller så kontaktar du en biståndshandläggare i kommunen för att få hjälpen din förälder behöver. Mycket lätt för syskonen att ha åsikter när du får göra hela jobbet! Om dina syskon bor på längre avstånd så kan ju er förälder flytta till denne. 
    Sätt ner foten för det lär inte bli lättare med tiden. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Fia) skrev 2024-03-08 09:28:55 följande:
    Ju mer dement man blir desto större risker utsätts man för. Ställ ultimatum till dina syskon. Antingen delar ni lika på ansvaret eller så kontaktar du en biståndshandläggare i kommunen för att få hjälpen din förälder behöver. Mycket lätt för syskonen att ha åsikter när du får göra hela jobbet! Om dina syskon bor på längre avstånd så kan ju er förälder flytta till denne. 
    Sätt ner foten för det lär inte bli lättare med tiden. 
    Precis så!
  • Anonym

    Dina syskon ställer orimliga krav.
    Kontakta kommunen redan idag.

  • Anonym (Vård)

    Men varför accepterar du det där? Din förälder är sjuk och behöver ju relevant vård. Min mamma hade Alzheimers och hon blev absolut hjälpt av vård, boendets rutiner hjälpte henne på så många sätt. Hennes vardag fick en fast struktur och hennes stress sjönk avsevärt. Vi barn kunde umgås med henne igen utan ständig rädsla för att något skulle hända. Hon var änka och bodde ensam i hus.

  • Agda90
    Anonym (villrådig) skrev 2024-03-07 22:18:39 följande:

    dom bor på annan ort


    Då får dina syskon flytta tillbaka till er ort och dra sitt strå till stacken. Och vill de inte göra det så får de acceptera att du inte kan dra allt själv!
  • Anonym (Ui)

    Om de inte vill att föräldern ska in på hem får ju DOM vårda föräldern!
    Gör en orosanmälan till soc. 

Svar på tråden ta hand om äldre dement föräldrer