• Anonym (Frågvis)

    Du som inte ammat, vad har du mötts av för reaktioner?

    Jag har inte ammat mina barn mer än några timmar vardera. Inte en enda gång, med undantag för en barnmorska som ojade sig lite över hur synd det var, och en barnmorska som vägrade be läkaren skriva ut stoppande tabletter andra gången (vilket läkaren sen gjorde ändå), har jag inte stött på några negativa reaktioner.

    Jag läser dock ganska ofta om människor som får kommentarer och reaktioner från andra. Observera nu att jag inte misstror detta alls. Däremot undrar jag om  jag haft "tur"?

    Så, vad har ni andra fått för reaktioner?

  • Svar på tråden Du som inte ammat, vad har du mötts av för reaktioner?
  • Tow2Mater

    Tog inte länge for FL's amningsnazis att hitta hit.

    Har bara mötts av neutrala reaktioner, men så bor jag inte i Sverige, utan i ett land där man själv väljer helt fritt hur man matar sina barn utan att omgivningen har synpunkter.

  • Anonym (valfrihet)

    När jag förklarar att minsting blev till oplanerat och valet stod mellan att endast amma första månaden och sedan låta pappan ta över eller göra abort brukar kommentarerna tystna rätt fort....

  • Anonym (Amma)
    Anonym (valfrihet) skrev 2024-03-08 19:39:33 följande:

    När jag förklarar att minsting blev till oplanerat och valet stod mellan att endast amma första månaden och sedan låta pappan ta över eller göra abort brukar kommentarerna tystna rätt fort....


    Skulle du in i fängelse eller varför kunde du inte pumpa? 
  • Anonym (M)

    Den enda som överhuvudtaget frågade var BVC-sköterskan och hon var enbart positiv till att jag slutade kämpa tidigt. 

  • Anonym (facepalm)
    Anonym (Amma) skrev 2024-03-08 15:43:53 följande:

    Om du kan amma tycker jag att du ska göra det barnet behöver antikropparna ersättning är inte alls lika bra. Väldigt själviskt av dig att bara strunta i det. 


     


    Det är bara råmjölken som har antikroppar...
  • elmadumle

    Jag har aldrig ammat något av våra fyra barn, valde redan på bb att säga nej till det och körde på ersättning direkt. Några enstaka gamla stofiler som hade synpunkter som jag inte brydde mig om, annars inga problem alls. Jag hade inga problem att fräsa ifrån och säga åt andra att inte lägga sig i hur vi matade våra barn.

  • Anonym (Frågvis)

    Det är intressant att höra andras erfarenheter, tack för att ni delar med er! 


    I mitt fall gjorde en sjukdom att jag inte kunde amma, eftersom mediciner inte var kompatibla. Jag var väldigt nervös innan, då jag faktiskt oroade mig lite för andras reaktioner, men till min glädje var oron helt obefogad. Därför är det extra glädjande att läsa era, positiva, erfarenheter!

  • Anonym

    Jag ansåg att det inte ens var lönt att försöka. Provade aldrig ens utan sket i det ifrån början. Oddsen för att det skulle lyckas var ju usla.
    Har inte fått en enda reaktion ifrån någon.

  • Anonym (Yle)

    Jag har inte ammat. Fått en del kommentarer och frågor, och absolut uppfattat negativ vibb på förlossning. Men det gick ju bra ändå. 


    Gillar egentligen inte frågan heller, den antyder ju på ngt vis att jag behöver erbjuda ett riktigt bra skäl för att det ska vara okej att inte amma. Jag har ett rätt bra skäl (stort läkemedelsbehov pg a kroniskt smärttillstånd), men tycker inte att det är något jag behöver dela. 

  • chrissepisse

    Ämnet kom framförallt upp med mellanbarnet eftersom jag började jobba tidigt. Många människor hade åsikter de kände ett stort behov av att dela med sig av, både gällande amning och att dela föräldraledigheten redan från början. 

    Många ur amningsmaffian verkar ha svårt att förstå forskningsresultat. 

  • Anonym (Yle)
    chrissepisse skrev 2024-03-09 02:57:27 följande:

    Ämnet kom framförallt upp med mellanbarnet eftersom jag började jobba tidigt. Många människor hade åsikter de kände ett stort behov av att dela med sig av, både gällande amning och att dela föräldraledigheten redan från början. 

    Många ur amningsmaffian verkar ha svårt att förstå forskningsresultat. 


     


    Började också jobba halvtid rätt omgående. Det var ev själva starten på provokationen, och så blev amningen liksom ett argument i det.. oklart :)

  • Anonym (XXX)
    Anonym (valfrihet) skrev 2024-03-08 19:39:33 följande:

    När jag förklarar att minsting blev till oplanerat och valet stod mellan att endast amma första månaden och sedan låta pappan ta över eller göra abort brukar kommentarerna tystna rätt fort....


    Vad var det för situation? Skulle du i fängelse?
  • mammabitch

    Insåg vid tidigare föräldraledighet att jag verkligen inte passar för att vara hemma med ett spädbarn, kättrade på väggarna och gick in i en rejäl depression.
    Som tur är så tycker min man att det är helt ok att vara pappaledig.
    Han ville verligen att vi skulle behålla barnet så vi valde det att lösa det så.

Svar på tråden Du som inte ammat, vad har du mötts av för reaktioner?