• Anonym (Hundfråga)

    Gillar hundtikar män mer än kvinnor/ husse över matte?

    Är det ett vanligt beteende bland hundtikar att de tydligt föredrar husse över matte, eller tydligt föredrar mannen över kvinnan hos par som hälsar på eller kanske passar hunden?

    Och det här är genomgående att hunden oftast håller sig nära husse, och blir glad när matte kommer hem men helt exalterad när husse kommer hem?

    Är det något slags patriarkalt sätt att se på världen där hundtiken anser att mannen är ledare/viktigare bara för att han är man?

  • Svar på tråden Gillar hundtikar män mer än kvinnor/ husse över matte?
  • Anonym (En till)
    Anonym (Hundfråga) skrev 2024-03-08 23:48:45 följande:
    Gillar hundtikar män mer än kvinnor/ husse över matte?

    Är det ett vanligt beteende bland hundtikar att de tydligt föredrar husse över matte, eller tydligt föredrar mannen över kvinnan hos par som hälsar på eller kanske passar hunden?

    Och det här är genomgående att hunden oftast håller sig nära husse, och blir glad när matte kommer hem men helt exalterad när husse kommer hem?

    Är det något slags patriarkalt sätt att se på världen där hundtiken anser att mannen är ledare/viktigare bara för att han är man?


    Intressant.
    Jag har själv en tik som verkar favorisera husse. Har dock inget bra svar på varför, så jag följer tråden 🙂

  • Tow2Mater

    Japp, så var det hos oss. Jag var den som matade, lekte, tog promenader, etc etc. Men husse var den som fick stora välkomstdansen när han kom hem. Jag fick typ ett öppet öga som snabbt slöts igen tillsammans med en gäspning.

  • NinniQX

    Hade en hane för många år sen. Klart han tyckte om sin husse, men med mig blev han galen glad och ville vara där jag var i huset. Lyssnade mycket bättre på mig än Husse. Idag har vi 2 tikar. Likadant där, lyssnar mer på mig och blir galen glad när jag kommer hem. 

  • NinniQX

    Ska också säga att det är jag som matar, leker, tränar och går ut med dem. Visst gör Husse det ibland men 80 % är det jag. 

  • Anonym (Juno)

    Inte här. Vår tik är helt och hållet dedikerad till mig. Hon accepterar och är mycket förtjust i resten av familjen men hon är min skugga och ständiga följeslagare.

    Hanhunden gillar husse bäst, men det är jag som gäller om något är fel eller om han har ont. Han lyder bäst mig, men leker och busar hellre med husse och barnen. Jag är liksom mamma.

    Tiken vi hade när jag var liten var det min far som tränade och tog hand om till 90%, men hennes hjärta hörde till min mamma.

Svar på tråden Gillar hundtikar män mer än kvinnor/ husse över matte?