• Anonym (Finally)

    "Våriga" köttbullar + efterrätt till påsk, tips?

    Min mamma har äntligen släppt tanken att hon måste fixa allt själv alla högtider och delat ut en del av matlagningen till olika familjemedlemmar. Mig bad hon fixa köttbullar med orden "du får gärna göra dem lite Våriga". När jag frågade vad det kan tänkas betyda svarade hon "det får du hitta på själv". Hon bad mig även fixa efterrätt med ungefär samma ord. Vanligtvis gör mamma en påsktårta med mandelbotten och marsipan som ingen egentligen riktigt gillar och min storasyster är milt allergisk emot. Jag har inte några bra idéer så nu frågar jag er. Ge mig alla tips och idéer. 

  • Svar på tråden "Våriga" köttbullar + efterrätt till påsk, tips?
  • Fjäril kär

    Efterrätt kanske en Pavlova? 

    Köttbullar skulle jag kanske göra med fläskfärs eller kycklingfärs och hacka ner färsk timjan i smeten (om man gillar det. Annars kan man testa färsk  persilja eller dragon) 

  • Anonym (Finally)
    Fjäril kär skrev 2024-03-09 17:35:10 följande:

    Efterrätt kanske en Pavlova? 

    Köttbullar skulle jag kanske göra med fläskfärs eller kycklingfärs och hacka ner färsk timjan i smeten (om man gillar det. Annars kan man testa färsk  persilja eller dragon) 


    Det låter gott. Tack för förslag. 
  • No Logo

    Kycklingfärsköttbullar med färska örter, italiensk salladskrydda, parmesan. Tillaga dem på en plåt i ugnen en stund och stek dem efteråt, så blir det lättare att få dem runda.

    Stekt-ägg-bakelser: skivor av hemlagad rulltårta fylld med aprikossylt, toppade med vispad grädde (som äggvita) och halvor av konserverade persikor eller aprikoser (som äggula)

  • Hjelm

    Vad skönt att din mamma äntligen släppt på självprestationen och låter andra vara med och dela på ansvaret!

    En otroligt enkel och påskig dessert - om man är en godisgris - är pannacotta på påskskum. Till 4 större eller 6 små behöver man en påse (100 gram) påskskum och 5 dl grädde. Koka upp grädden, rör i godiset i mindre bitar tills de smält. Häll upp i portionsglas, stelna i kylen. Förebered gärna dagen innan eller i alla fall många timmar innan de ska ätas. Köp gärna några fler skumgodisar så att man kan sticka ned en i varje portion. 

    Även helt vanlig pannacotta är snabbt, enkelt och passar bra till påskbordet. Men det blir ju extra påskigt när den är gjord på just påskgodis

    Köttbullar tycker jag blir våriga i smaken om man smaksätter dem med färska örter, till exempel persilja eller gräslök.

  • Anonym (Masala)

    Italienska köttbullar på kalvfärs med parmesan, vitlök, färsk basilika och lite citronskal är magiskt goda. Går säkert med kycklingfärs också.

    Här är en version:

    www.triedandtruerecipe.com/basil-parmesan-chicken-meatballs/

    Hackad lufttorkad skinka i smeten ger ännu ett lyft men är inte nödvändigt, det smakar så mycket ändå.

    Pannacotta med vit choklad är superlätt och gott, lägg på ett lager gul passionsfruktgele/sås och en physalis eller nåt så är du hemma.

    Här ett grundrecept

    www.koket.se/pannacotta-med-vit-choklad

  • Anonym (Amanda)

    Jag gjorde en hallontiramisu för inte så länge sedan. Fräsch och gott. Lätt att göra och kan göras i förväg.

  • välbärgad man i mina bästa år

    Förutsatt att du har en dator så varför inte ägna några minuter för att kolla igenom alla recept och omdömen som finns på nätet. Finns nog mer högkvalitativa recept på nätet typ ex recept och videofilmer från stjärnkocken Mannerström som du säkert kan snappa upp.

    Lycka till  Flört

  • Anonym (Finally)
    No Logo skrev 2024-03-09 18:04:00 följande:

    Kycklingfärsköttbullar med färska örter, italiensk salladskrydda, parmesan. Tillaga dem på en plåt i ugnen en stund och stek dem efteråt, så blir det lättare att få dem runda.

    Stekt-ägg-bakelser: skivor av hemlagad rulltårta fylld med aprikossylt, toppade med vispad grädde (som äggvita) och halvor av konserverade persikor eller aprikoser (som äggula)


    Det lät också gott. Tack. 
  • Anonym (Finally)
    No Logo skrev 2024-03-09 18:04:00 följande:

    Kycklingfärsköttbullar med färska örter, italiensk salladskrydda, parmesan. Tillaga dem på en plåt i ugnen en stund och stek dem efteråt, så blir det lättare att få dem runda.

    Stekt-ägg-bakelser: skivor av hemlagad rulltårta fylld med aprikossylt, toppade med vispad grädde (som äggvita) och halvor av konserverade persikor eller aprikoser (som äggula)


    Det lät också gott. Tack. 
  • Anonym (Masala)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-03-09 18:59:05 följande:

    Förutsatt att du har en dator så varför inte ägna några minuter för att kolla igenom alla recept och omdömen som finns på nätet. Finns nog mer högkvalitativa recept på nätet typ ex recept och videofilmer från stjärnkocken Mannerström som du säkert kan snappa upp.

    Lycka till  Flört


    1. Alla är inte på Mannerströms nivå i köket.

    2. Det bästa receptet är ofta det som någon faktiskt har provat att göra, i ett vanligt kök, med rimlig utrustningsnivå. Alla har inte mandoliner, multiset med spritstyllar och minibrännare hemma.

    Tidningen Elle á la Carte var (medan man fortfarande köpte tidningar) till exempel notorisk för recept som funkade halvdant eller ibland inte alls, medan Allt om Mat har varit väldigt stabila, enligt min ringa mening.
  • Alessia

    Citronköttbullar. Det smakar vårligt. Det finns många recept på nätet.Vi är många i familjen så när jag gör dem är det på 1 kg blandfärs, rivet skal av en citron, 2 finhackade vitlöksklyftor, 1/2 dl finhackad bladpersilja, 2 ägg 4 msk vetemjöl eller panko, salt och peppar.

    Desserten  blir förstås en vårlig, sötsyrlig rabarberpaj med mandelmassa i fyllningen. Glass eller vispgrädde till.

  • Anonym (Cheesecake)

    Cheesecake tycker jag kan bli väldigt påskigt

    Såg detta på Instagram förut www.tamingtwins.com/mini-egg-cheesecake/ Såg riktigt gott ut för en godisgris som jag som dessutom älskar sådana ägg  

    Men annars tänker jag cheese cake med typ passionsfrukt, citron eller liknande till. En del cheesecakes kan bli lite stabbiga och det är gott med något syrligt som bryter av. Den som receptet går till är dessutom så kallad no bake = behövs ingen ugn till. 

  • Anonym (Cheesecake)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-03-09 18:59:05 följande:

    Förutsatt att du har en dator så varför inte ägna några minuter för att kolla igenom alla recept och omdömen som finns på nätet. Finns nog mer högkvalitativa recept på nätet typ ex recept och videofilmer från stjärnkocken Mannerström som du säkert kan snappa upp.

    Lycka till  Flört


    Det som lika mycket är fördelen med nätet är lika mycket nackdelen. 

    Det finns så otroligt många recept vilket är jätteroligt, men också så att man samtidigt känner att man drunkar i alla receipt. Därför är det så skönt när några andra kan föreslå ett par olika saker och att urvalet blir mindre. 
Svar på tråden "Våriga" köttbullar + efterrätt till påsk, tips?