• Astronom

    Underhållsbidrag

    Ska försöka vara så informativ och kortfattad gällande denna fråga.

    Min sambo har 2 barn sedan tidigare, 1 av dem bor på heltid hos sin far och går på gymnasium på annan ort och har lägenhet. Så min fråga är då min sambo inte fått tagit det minsta del gällande lägenheten, vart den ligger, vad den kostar i hyra och andra utgifter som kommer till är då hon skyldig att hjälpa att betala för de utgifter som kommer då hon som sagt inte fått någon som helst förvarning eller som jag sa information om det som ska ske. De jag menar är att då fadern till barnen väljer att i sista stund ta den lägenhet som finns (han har haft tid och kolla) bara för att sonen ska ha ett boende utan att låna mamman (min sambo) få veta om vad för typ av kostnader som tillkommer, hon blev som sagt aldrig tillfrågad om vad hon kan tänka sig att bidra med till ekonomiskt osv.

    Hoppas det jag skrivit inte är allt för rörigt så ni förstår min fråga
    Tack på förhand! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-10 20:32
    Glömde tillägga att hennes andra barn har bestämt sig för att flytta till fadern med på heltid så hon kommer oavsett få betala underhållsbidrag (vilket jag inte säger något om)

  • Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (Zäta)

    Hon betalade vl redan underhåll eftersom barnet bodde på heltid hos pappan, så hon fortsätter givetvis betala samma summa tills barnet tagit studenten.

    Hon måste inte betala mer än det om hon inte vill, har barnet valt att flytta till lägenhet så får barnet själv stå för övriga kostnader såklart.

  • Anonym (Zäta)

    Ska tillägga att sonen har ju underhåll från mamman, underhåll från pappan, studiebidrag och inackorderingsbidrag antar jag eftersom det är studier på annan ort. Behövs mer pengar får sonen jobba för dem. Men kan och vill föräldrarna skjuta till lite extra så är ju det snällt. Men kan de inte så kan de inte.

  • Astronom

    Det har inte varit något "behov" av att betala underhåll tills nu då dom haft var sitt barn hos sig på heltid men nu väljer dottern att bo hos fadern med. Att hon ska behöva betala underhållsbidrag är fullt förståeligt som sagt och säger inget om det. Men är mer fundersam gällande sonens boende kostnader då varken mamman eller jag fått veta något om lägenhetens kostnader osv. Menar att borde man inte av de "bästa av alla världar" ha en diskussion om vad båda har råd att bidra med?

  • Anonym (Zäta)
    Astronom skrev 2024-03-10 20:51:59 följande:

    Det har inte varit något "behov" av att betala underhåll tills nu då dom haft var sitt barn hos sig på heltid men nu väljer dottern att bo hos fadern med. Att hon ska behöva betala underhållsbidrag är fullt förståeligt som sagt och säger inget om det. Men är mer fundersam gällande sonens boende kostnader då varken mamman eller jag fått veta något om lägenhetens kostnader osv. Menar att borde man inte av de "bästa av alla världar" ha en diskussion om vad båda har råd att bidra med?


    Varför bor sonen i lägenhet och inte hos pappan? Är det pga att gymnasieprogrammet han vill gå gör att han måste det, så är det väl schysst att båda föräldrarna betalar honom så mycket som underhållet ligger på.

    Om sonen bodde hos pappan och dottern flyttar dit, hade ju din sambo ändå behövt betala 2 st underhåll. 


    Mamman behöver ju bara bidra med vad ett underhåll ligger på om hon inte har råd med mer. Är sonen över 18 år så kan hon betala det direkt till honom.

Svar på tråden Underhållsbidrag