• Elefant123

    Stor mage redan vecka 10

    Jag är gravid med mitt första barn och som för alla har jag väl mycket i tankarna just nu. Barnet har blivit till via IVF och pga medicinering äter jag hela 5mg folsyra. Jag vet inte om något utav det är relevant. Jag har iallafall alltid varit underviktig och haft svårt att gå upp i vikt men har nu gått upp 3kg redan, då är jag bara v10. En annars platt mage buktar nu ut vid buken och ja... det syns redan att jag är gravid. Googlar man så står det att det inte syns såhär tidigt. Jag spyr fortfarande ca 3 gånger per dag trots medicin mot illamående och är konstant så trött att jag nästan somnar på jobbet. Dessutom kissar jag konstant, blir andfådd för allt och mitt tandkött är känsligt, vilket jag också fått höra är vanligt. 

    Det har inte märkts såhär mycket och tidigt på någon jag känner. Kan jag få höra lite erfarenheter av andra som haft det likadant? 
    Jag går också runt och är rädd för sk "missade abortion". Tänker hela tiden att det skulle kunna ha hänt just exakt nu utan att jag vet. Jag har drömt om detta i många år och varit ofrivilligt barnlös.

  • Svar på tråden Stor mage redan vecka 10
  • BaraVara55

    Grattis till graviditeten! 
    Jag tycker de låter väldigt normalt. Under min första graviditet syntes de redan i vecka 9, kände mig väldigt uppblåst i flera veckor. 
    Sen är det ju vanligt att man blir lite förstoppad och de påverkar ju också. 

    Instagram influensern "izabellaamelie" la precis upp en video på sin mage i v11, kanske de kan hjälpa dig att se att alla graviditeter är väldigt olika. 

    Kram!

  • Maymom

    Ja det är väl inte magen och bebisen som syns egentligen men absolut att man kan bli större i början och vara uppblåst. Jag tror jag kände mig mindre i typ v14 än v9 pga uppblåst i början. Så låter normalt.

  • Elefant123
    Maymom skrev 2024-03-14 16:09:37 följande:

    Ja det är väl inte magen och bebisen som syns egentligen men absolut att man kan bli större i början och vara uppblåst. Jag tror jag kände mig mindre i typ v14 än v9 pga uppblåst i början. Så låter normalt.


    Precis i början va jag uppblåst och det la sig sedan. Magen såg inte alls likadan ut då och till skillnad från nu kunde jag dra in magen, nu dras det in lite högst upp om jag försöker men liksom inte helt. Bm trodde inte heller att det var gaser utan att magen redan har växt, men sa att det är normalt. Känns bara inte normalt för mig som inte träffar någon annan som växt så tidigt
  • Elefant123
    BaraVara55 skrev 2024-03-14 15:44:35 följande:

    Grattis till graviditeten! 
    Jag tycker de låter väldigt normalt. Under min första graviditet syntes de redan i vecka 9, kände mig väldigt uppblåst i flera veckor. 
    Sen är det ju vanligt att man blir lite förstoppad och de påverkar ju också. 

    Instagram influensern "izabellaamelie" la precis upp en video på sin mage i v11, kanske de kan hjälpa dig att se att alla graviditeter är väldigt olika. 

    Kram!


    Precis i början runt att jag plusare kände jag mig uppblåst, gasig och hade svårt att bajsa vilket sedan la sig. Senaste veckorna har jag inte varit gasig eller haft svårt att bajsa på något sätt. 

    Självklart är alla graviditeter olika men samtidigt känns det lite ensamt när man googlar och det står att det inte "ska" synas än
  • 19977

    Hej! Jag vill inte skrämma dig, men vill ändå dela min story.

    Jag fick också mage tidigt när jag blev gravid, det var dock inget jag oroade mig för så tidigt i graviditeten som du är nu. Men när jag var i vecka 30 så såg jag ut som de flesta av mina vänner gjorde precis innan de skulle föda sina barn i vecka 40-42. Jag hade väldigt stor mage, och är smal i mig själv om man säger så. Jag skapade faktiskt också en tråd här på familjeliv när jag var i vecka 30 pga att jag var lite orolig för magens storlek då det kändes som magen skulle sprängas men fick bara svar att det inte är någon fara och att magens storlek inte innebär att barnet är stort osv. Mitt SF-mått var inom vårdens referensintervall också, så jag fick aldrig göra något tillväxtultraljud.

    Jag ångrar SÅ mycket att jag inte betalade ur egen ficka och genomförde ett tillväxtultraljud, för när mitt barn föddes så vägde hon 5,7kg och det blev ju tyvärr kejsarsnitt pga storleken.

    Känner du att din mage är onormalt stor jämfört med andra efter vecka 30-35 så tycker jag att du ska tjata dig till ett tillväxtultraljud så kanske du kan få igångsättning när du är fullgången vid vecka 37+0. Men såhär tidigt i graviditeten är det ingen större idé att vara orolig. Men du kan ju vara uppmärksam på om du kanske kan vara i riskzonen för graviditetsdiabetes (vilket kan öka tillväxten hos fostret) och tänka som en diabetiker gällande kosthållning och motion.

  • 19977

    Vill också tillägga att allt har gått väldigt bra trots mitt barns höga födelsevikt. Jag var bara besviken att min barnmorska inte tog min oro för magens storlek på allvar, och att jag gick miste om chansen att föda vaginalt pga för stort barn. Och där och då i graviditeten och precis efteråt var jag också besviken över alla bristningar jag fick över hela magen som jag tänkte att jag kanske inte hade fått (inte lika mycket iaf) om jag fått föda tidigare.

  • cleoeme

    Det är inte barnet/livmodern som syns. Fostret är cirka 3 cm och livmodern är lika stor som en apelsin. Livmodern sitter ju under blygdbenet.
    Graviditeten gör så organen i kroppen ändras plats. Du blir svullen och mage och tarmar blir påverkade av graviditeten på olika sätt.
    Runt vecka 16-17 brukar de flesta kvinnor börja visa riktigt gravidmage. Iallafall om man är smalt bygd.
    Det som syns är att du är svullen :)

Svar på tråden Stor mage redan vecka 10