• Ellerhur001

    Använder parfym dagligen!

    Hej! 


    Jag vet att det redan finns en tråd här gällande parfym och graviditet men tyckte det va så lite personer som visste eller tyckte något om det. 


    men jag jobbar med kosmetik och använder parfym och smink dagligen. 
    Det står så lite om det. 


    Är det verkligen farligt eller dåligt för fostret?
    känns ju som något som många använder ändå. 


    vad tror ni? 

  • Svar på tråden Använder parfym dagligen!
  • Användare50

    https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/barnsakerhet/barn-och-kemikalier/


    Jag använder så lite kosmetiska produkter som möjligt, har aldrig varit någon storkonsument men tänker ännu mer på det nu när jag är gravid. Använder schampo och intimtvål när jag duschar och smörjer in mig med parfymfri mjukgörande kräm i ansikte och på kropp vid behov (ansikte efter varje dusch, 1 gång i veckan på kroppen, händerna smörjer jag oftare, kanske 1 gång om dagen). Har sminkat mig vid 2 tillfällen sedan jag fick reda på att jag är gravid och använt hårspray och parfym vid 1 tillfälle (är gravid i v. 12).


    Om du vill läsa mer om de tips och råd som vården ger kan du följa länken ovan, där är ett helt avsnitt om kosmetiska och parfymerade produkter där de råder till att använda så få produkter som möjligt och gärna byta ut till parfymfritt vad gäller hud/hårvårdsprodukter, tvättmedel och liknande.

    Säkert många som använder ändå men många av dessa produkter innehåller kemikalier som kan vara både hormonstörande, cancerframkallande och allergiframkallande. Jag vill göra allt jag kan för att undvika att min barn utsätts för dessa ämnen, speciellt när det gäller produkter som jag lätt att hålla mig borta från.

Svar på tråden Använder parfym dagligen!