• Jess90

    Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!

    Vi ska skola in vår yngsta son på samma förskola som hans äldre syskon går. Vår äldsta son går på stora barns avdelningen och vi är väldigt nöjda med förskolan. Min äldsta son började på denna förskola för några månader sedan då vi flyttat till nytt område och jag har inte haft koll på vilka som jobbar på småbarnsavdelningen. Idag fick jag ett mejl från avdelningen som den yngste sonen ska börja på, på denna avdelning arbetar två män och en kvinna. Jag får panik över denna tanke och det känns inte längre bra att han ska börja där. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag börjar jobba snart och det går så bra för mitt andra barn på förskolan. Har jag rätt till att byta avdelning? Vill inte skapa dålig stämning då jag är så nöjd med förskolan i övrigt men jag vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!
  • Anonym (Jobbar på förskola)
    Ikaros12 skrev 2024-03-16 08:16:32 följande:

    Det är inte alls konstigt att TS känner så här. Tyvärr bygger den av bilden många har av män och kvinnor och inte förskollärare. Tyvärr händer det att barn blir utsatta för övergrepp av människor i sin närhet. Däremot har vad jag vet aldrig en utbildad manlig eller kvinnlig förskollärare blivit dömd för sexuella övergrepp. I Stockholm på 90-talet var det en ung man utan utbildning som utsatte ett barn för sexuella övergrepp. Han hade ingen utbildning. Enligt fackliga organisationer så blev 1/4 av alla mån plötsligt anmälda av oro från vårdnadshavare. Inget ledde ens till åtal. Förskollärarutbildningen är lång och de som går där kan få avsluta den om de inte anses lämpliga för yrket. Det finns kvinnor som också utsätter barn för mycket, men jag skulle aldrig vara orolig om utbildad personal är med dina barn. Förmodligen utvecklas tyvärr en del barn bättre på förskolan i närheten av förskollärare än i sin egna hem. Om du har en manlig förskollärare på ditt barns avdelning så är han nog lika orolig att du ska tro något ont om honom som du är att han skulle skada ditt barn. Prata med dem om det


    Rädslan och oron kan man förstå! Men att ställa krav som att byta avdelning för att du inte vill h manliga pedagoger visar på att du har problem! Förskolan är en pedagogisk miljö och inte föräldrarnas cirkus! En förälder har inte rätt att kräva byte av avdelning, det är ålders baserade, avdelningar har också begränsat med platser. Finns det två småbarnsavdelningar kan den andra vara full! Som förälder kan man inte heller välja vilka som ska byta blöjor på barn. Vi alla som jobbar på en avdelning gör det ( inte vikarier).   Just nu baseras hennes oro bara på att någon är man, inte på att han har gjort något, eller misstanke. Personal har rätt att inte bli diskriminerad på sin arbetsplats och föräldrar får aldrig bli ett arbetsmiljöproblem för personalen.  
  • Bits1975

    Jag förstår din rädsla, barn, framförallt de som inte gar språket ännu och som är små, är mycket utsatta i allmänhet, och i förskolan i synnerhet. Under mina många år på olika förskolor har jag sett många övertramp och kränkande beteenden mot barn. Ditt lilla barn är det käraste du har och du vill så klart att allt är säkert när inte du kan vara där.

    Med det sagt vill jag säga att den raraste pedagogen jag arbetat med var en ung kille, så himla fin med barnen. 

    Var uppmärksam Under inskolningen på hur personalen arbetar ihop, om de verkar trivas ihop och hur de beter sig mot barnen, manliga som kvinnliga pedagoger.

    Det kommer säkert att bli jättebra :)

  • Anonym (P33)

    Jag hoppas inte du uppfostrar din pojke att tro han är ond bara på grund av sitt kön.

  • Anonym (K)

    Jag tycker absolut inte det är konstigt att du känner oro. Pedofiler söker sej dit barn finns. Nu är ju dom flesta manliga (eller kvinnliga) förskoleläreare inte det, men nog finns dom inom barnomsorgen också. Förhoppningsvis inte där du kommer ha ditt barn, men hur ska man veta? 


    Mitt barn hade en manlig pedagog både på förskolan och i förskoleklassen. Det fanns ett par på fritids också. Dom männen var fantastiska lärare med noll läggning mot pedofili. Däremot fanns det ett par kvinnor som inte var lika bra. En slog barnen. Det visade sej att hon hon hade en dom på sej. Ett steg mot ditt barns säkerhet kan vara att kolla med rektorn om dom gjort utdrag ur brottsregistret på sina anställda. 


     


     

  • Anonym (Förstår inte)

    Problemet är att man inte kan skydda sina barn från män ( kvinnor). Det viktiga är att vara lyhörd när barnet berättar om sin dag På förskolan, Var lyhörd på dens känslor inför personer.


    Om man ser på pedofilhärvan i Frankrike:( otreau) på Netflix inser man att det nästan finns lika många vidriga kvinnor. Man kan inte skydda sina barn från människor.


    Ondska har inget kön, det är ett personlighetsdrag.

  • Anonym (Bubbis287654)

    Hej! 


    Vill börja med att säga manliga barnskötare i förskola är som små barn i en godisbutik. Lämna ett barn ensam i en godisbutik så ser du vad den gör. 


    LITA ALLTID PÅ DIN MAGKÄNSLA! 


    det borde jag ha gjort. När min dotter började förskolan såg jag denna pedagog, en man, som jag fick onda vibbar av direkt. några år senare får jag reda på att han varit polisanmäld för våldtäkt mot barn ett par år innan dottern började förskolan. Han blev ?frikänd? och fick jobba kvar. Rektorn visste hela tiden och lät honom jobba kvar på småbarnsavdelningen. Han fick skola in nya barn, tvååringar som inte kan prata?. Och byta på dem och vara ensam med dem under vilan..?
    denna pedagog var fick vi reda på först på plats och Öppnade förskolan (ensam!) och ville mer än gärna jobba över och stänga? (ensam). 
    Rektorn blundade för allt.

    Det jag tycker att du kan göra är att be rektorn ge dig ett skriftligt intyg på att hon inte har information om att någon i personalen har blivit polisanmäld tidigare. Vare sig de är fällda för brott eller ej. För att hon bör veta. Och rektorn får ej ljuga för dig! 


    Du ska veta vem som är ensam med dina barn! DU har ansvar över dem. Och du ska ALDRIG LITA PÅ NÅGON till 100 procent. 


    Sen ska du lära dem allt om stopp min kropp och vad vuxna inte får göra med dem. Och lär dem att skrika och säga ifrån om vuxna är dumma!

    Jag lever för att män inte ska få vara ensamma med barn. Och de som tycker annat är just det man är rädd för att de är. 

  • Anonym (Riskabelt)

    Jag är själv man, men tyvärr misstänksam mot män som vill jobba med små barn.

    Jag skulle ALDRIG låta mina barn gå i en klass med manliga pedagoger. Det är mycket möjligt att det kan vara bra personer, men att de överhuvudtaget söker sig till yrket gör mig misstänksam.

    Jag kanske är trångsynt, absolut, men jag skulle aldrig ta risken.

  • Anonym (Jobbar på förskola)
    Anonym (Bubbis287654) skrev 2024-03-17 16:17:38 följande:

    Hej! 


    Vill börja med att säga manliga barnskötare i förskola är som små barn i en godisbutik. Lämna ett barn ensam i en godisbutik så ser du vad den gör. 


    LITA ALLTID PÅ DIN MAGKÄNSLA! 


    det borde jag ha gjort. När min dotter började förskolan såg jag denna pedagog, en man, som jag fick onda vibbar av direkt. några år senare får jag reda på att han varit polisanmäld för våldtäkt mot barn ett par år innan dottern började förskolan. Han blev ?frikänd? och fick jobba kvar. Rektorn visste hela tiden och lät honom jobba kvar på småbarnsavdelningen. Han fick skola in nya barn, tvååringar som inte kan prata?. Och byta på dem och vara ensam med dem under vilan..?
    denna pedagog var fick vi reda på först på plats och Öppnade förskolan (ensam!) och ville mer än gärna jobba över och stänga? (ensam). 
    Rektorn blundade för allt.

    Det jag tycker att du kan göra är att be rektorn ge dig ett skriftligt intyg på att hon inte har information om att någon i personalen har blivit polisanmäld tidigare. Vare sig de är fällda för brott eller ej. För att hon bör veta. Och rektorn får ej ljuga för dig! 


    Du ska veta vem som är ensam med dina barn! DU har ansvar över dem. Och du ska ALDRIG LITA PÅ NÅGON till 100 procent. 


    Sen ska du lära dem allt om stopp min kropp och vad vuxna inte får göra med dem. Och lär dem att skrika och säga ifrån om vuxna är dumma!

    Jag lever för att män inte ska få vara ensamma med barn. Och de som tycker annat är just det man är rädd för att de är. 


    Han blev frikänt ? Alltså enligt lag Är han helt oskyldig! Det kanske var en falsk anklagelse?  Det finns för lite info om den polisanmälan! 
    stängning och öppning gör vi alla Som jobbar heltid! Det är arbete som fördelas mellan oss personal.  Att stänga och öppna samma dag genom övertid är något också som vi behöver göra! Personal är sjuka pga föräldrar lämnar sina sjuka och vi andra måste jobba över. Det är inte ovanligt att ha 50 h I komp för varje termin!   Atta rektorn ska ha koll på vilka som har varit polisanmälda tidigare är inte självklart heller! Man ber om ett belastningsregister när man anställer folk om den är tom, kan inte rektorn veta folk har blivit anmäla för?   Att han är ensam på vila som personal är inte heller konstigt, när barnen har somnat går Personalen på rast och en är kvar som vaktar dom som
    sover!  Dom som går på rast är dom som började jobba tidigt den dagen. Lagen säger att man får jobba högst 5 timmar sen Är det rast, alltså kan man inte justera på ett annat sätt! Varför just en person är kvar när barnen sover är för alla ska ha hunnit ta sin rast innan alla barn har vaknat, då behövs full personal styrka av säkerhetsskäl!  


    Jag håller med att vi behöver lära våra barn om
    integritet! Lär dom att säga ifrån när någon rör dom när dom inte vill  osv osv! Det gör vi också på förskolan! Att lära dom att gå på toa eller potträning  är också bra för just sin integritet för dom blir självständiga och kan gå på toa själva utan att någon behöver byta blöjor på dom.  All personal på förskolan är ensamma med barnen då och då. Det går inte att förhindra. Barn fördelas i grupper under dagen osv osv. Det är få barn under stängning öppning då är det en person som är kvar med barnen!  

  • Anonym (Jobbar på förskola)
    Anonym (Riskabelt) skrev 2024-03-17 16:39:47 följande:

    Jag är själv man, men tyvärr misstänksam mot män som vill jobba med små barn.

    Jag skulle ALDRIG låta mina barn gå i en klass med manliga pedagoger. Det är mycket möjligt att det kan vara bra personer, men att de överhuvudtaget söker sig till yrket gör mig misstänksam.

    Jag kanske är trångsynt, absolut, men jag skulle aldrig ta risken.


    Det kan alltid börja en man i efterhand på barnens avdelning eller klass.  Föräldrar kan inte styra vilka ska få anställas. Du kan inte heller bestämma om du ska byta klass eller avdelning. Det ända du kan göra sen är att byta skola, men inte säkert att andra skolor kommer ha plats och om dom har plats, så kan det alltid hända samma sak där.
  • Anonym (Förstår inte)

    Enda sättet att ha minsta kontroll på om personal ( kvinnor och män) är pedofiler skulle vara att ha kameror på hela förskolan och ev någon som övervakar dessa. Jag kan inte komma på något annat sätt, för att inte anställa vissa kön måste också verka konstigt för barnen. De flesta av de har en mamma och en pappa. 

    Hur utgår man från barnens säkerhet om man blir ensamstående och börjar dejta en ny man? Då får man aldrig flytta ihop med denna innan barnen är vuxna. Det verkar märkligt nog inte vara lika hårt kontrollerat av kvinnor. Utdrag ut brottsregistret kanske och särbo tills barnen är 18? 

  • Tow2Mater
    Anonym (Bubbis287654) skrev 2024-03-17 16:17:38 följande:

    Hej! 


    Vill börja med att säga manliga barnskötare i förskola är som små barn i en godisbutik. Lämna ett barn ensam i en godisbutik så ser du vad den gör. 


    LITA ALLTID PÅ DIN MAGKÄNSLA! 


    det borde jag ha gjort. När min dotter började förskolan såg jag denna pedagog, en man, som jag fick onda vibbar av direkt. några år senare får jag reda på att han varit polisanmäld för våldtäkt mot barn ett par år innan dottern började förskolan. Han blev ?frikänd? och fick jobba kvar. Rektorn visste hela tiden och lät honom jobba kvar på småbarnsavdelningen. Han fick skola in nya barn, tvååringar som inte kan prata?. Och byta på dem och vara ensam med dem under vilan..?
    denna pedagog var fick vi reda på först på plats och Öppnade förskolan (ensam!) och ville mer än gärna jobba över och stänga? (ensam). 
    Rektorn blundade för allt.

    Det jag tycker att du kan göra är att be rektorn ge dig ett skriftligt intyg på att hon inte har information om att någon i personalen har blivit polisanmäld tidigare. Vare sig de är fällda för brott eller ej. För att hon bör veta. Och rektorn får ej ljuga för dig! 


    Du ska veta vem som är ensam med dina barn! DU har ansvar över dem. Och du ska ALDRIG LITA PÅ NÅGON till 100 procent. 


    Sen ska du lära dem allt om stopp min kropp och vad vuxna inte får göra med dem. Och lär dem att skrika och säga ifrån om vuxna är dumma!

    Jag lever för att män inte ska få vara ensamma med barn. Och de som tycker annat är just det man är rädd för att de är. 


    Du sprider manshat!
  • Anonym (Tess)
    Tja, det stämmer att en majoritet av de som begår sexualbrott är män men kolla på de här siffrorna,

    En stor majoritet av förövarna är män eller pojkar (86%). I de fall där flickor blivit utsatta är ungefär 98% av förövarna män/pojkar. I de fall där pojkar blivit utsatta är 62% av förövarna kvinnor/flickor och 38% män/pojkar.

    Gällande en pojke på förskolan är alltså risken större att bli utsatt för sexualbrott av en kvinna än av en man.  
  • Anonym (Fakta: 3 procent  av alla män är pedofiler)

    Jag tycker inte att du överreagerar TS.

    Faktum är att 3% av alla män är pedofiler.

    I en normalstor stad där det bor 20 000 män, så finns det alltså 600 st pedofiler. Folk fattar inte att den här psykiska störningen (för pedofili är just en psykisk störning, inte en läggning), är såpass vanligt förekommande. Män med denna störning har dessutom en tendens att söka sig till yrken där man arbetar med just barn.

    Visst finns det många bra, normala män som arbetar med barn. Men tyvärr också även många med den psykiska störningen pedofili. Att två män arbetar på en småbarnsavdelning på en förskola, där alltså tex blöjbyten ingår i arbetsuppgifterna, det ser jag som mycket alarmerande. Att betrakta detta på något annat sätt menar jag är oerhört naivt och faktiskt rent utav verklighetsfrånvänt.

    Det finns tillförlitliga undersökningar som visar att vart 5:e barn blir utsatt för sexuella övergrepp någon gång under sin barndom. Vart 5:e barn, det betyder alltså att 20% av alla barn någon gång blir utsatta.

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Fakta: 3 procent av alla män är pedofiler) skrev 2024-03-18 00:57:35 följande:

    Jag tycker inte att du överreagerar TS.

    Faktum är att 3% av alla män är pedofiler.

    I en normalstor stad där det bor 20 000 män, så finns det alltså 600 st pedofiler. Folk fattar inte att den här psykiska störningen (för pedofili är just en psykisk störning, inte en läggning), är såpass vanligt förekommande. Män med denna störning har dessutom en tendens att söka sig till yrken där man arbetar med just barn.

    Visst finns det många bra, normala män som arbetar med barn. Men tyvärr också även många med den psykiska störningen pedofili. Att två män arbetar på en småbarnsavdelning på en förskola, där alltså tex blöjbyten ingår i arbetsuppgifterna, det ser jag som mycket alarmerande. Att betrakta detta på något annat sätt menar jag är oerhört naivt och faktiskt rent utav verklighetsfrånvänt.

    Det finns tillförlitliga undersökningar som visar att vart 5:e barn blir utsatt för sexuella övergrepp någon gång under sin barndom. Vart 5:e barn, det betyder alltså att 20% av alla barn någon gång blir utsatta.


    Jag förnekar inte på något sätt att det finns, men hur många procent det är beror på hur man räknar och baserar underlaget. Det finns studier som säger allt mellan 1-5% både män och kvinnor. 

    Från GöteborgsPosten december 2023: "Studier på hur vanligt pedofili är ger olika siffror, beroende på metod, vilken grupp som undersöks och definition av pedofili."

    Sedan är det tankvärt att även lägga in ett citat ifrån ecpat.se/blogg/kvinnliga-forovare-av-sexuella-overgrepp/:



    ?Jag tänker på? en flicka som var utsatt för övergrepp och vi trodde att hon var utsatt för sexuella övergrepp. Hela personalgruppen frågade vem som utsatt henne. Och de hade frågat henne om det var pappan, farfadern etcetera. Sedan hade de någon kandidat från socionomprogrammet som sa ? är det inte en kvinna som gjort det? Och på frågan så säger flickan ? Ja, det är min mamma. Och då har ju mamman varit med i behandlingsupplägget? och då säger den här praktikanten ? Varför har du inte berättat, och flickan säger att ingen frågat henne om det var en kvinna så hon trodde ingen ville höra det. Vi professionella tänker ? vilken han är det? ? man förutsätter att det är en man.?



  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-03-18 08:17:11 följande:

     


    ?Jag tänker på? en flicka som var utsatt för övergrepp och vi trodde att hon var utsatt för sexuella övergrepp. Hela personalgruppen frågade vem som utsatt henne. Och de hade frågat henne om det var pappan, farfadern etcetera. Sedan hade de någon kandidat från socionomprogrammet som sa ? är det inte en kvinna som gjort det? Och på frågan så säger flickan ? Ja, det är min mamma. Och då har ju mamman varit med i behandlingsupplägget? och då säger den här praktikanten ? Varför har du inte berättat, och flickan säger att ingen frågat henne om det var en kvinna så hon trodde ingen ville höra det. Vi professionella tänker ? vilken han är det? ? man förutsätter att det är en man.?


    Frågetecknen i citatet ska vara citattecken. Lägger in texten igen så den blir rätt.

    "Jag tänker på? en flicka som var utsatt för övergrepp och vi trodde att hon var utsatt för sexuella övergrepp. Hela personalgruppen frågade vem som utsatt henne. Och de hade frågat henne om det var pappan, farfadern etcetera. Sedan hade de någon kandidat från socionomprogrammet som sa ? är det inte en kvinna som gjort det? Och på frågan så säger flickan ? Ja, det är min mamma. Och då har ju mamman varit med i behandlingsupplägget? och då säger den här praktikanten ? Varför har du inte berättat, och flickan säger att ingen frågat henne om det var en kvinna så hon trodde ingen ville höra det. Vi professionella tänker ? vilken han är det? ? man förutsätter att det är en man."

    Källa: ecpat.se/blogg/kvinnliga-forovare-av-sexuella-overgrepp/
  • Anonym (Risken)

    Gick också i en förort till stockholm, men från 88. En del kärrngar blir ju gamla...


    Anonym (Hans) skrev 2024-03-16 00:33:19 följande:
    Betvivlar det. Lär vara långt ifrån enbart ett ställe som har en kvinnlig pedofil. Jag gick i en förort till Stockholm runt 1972-1974.
  • Anonym (Hans)
    Anonym (Risken) skrev 2024-03-18 17:16:00 följande:

    Gick också i en förort till stockholm, men från 88. En del kärrngar blir ju gaml


    Jag tänker inte på det så mycket, men det läskiga är att jag enbart minns henne som något positivt. I den åldern har mani te så mycket minnen. Bortsett från en brand i huset mitt över är det nog bara henne jag minns också och ungefär var hon bodde. Vill minnas att jag var hemma i hennes lägenhet av någon anledning. Jag måste vart mellan 2 och 4. Jag tror jag fick någon smurffigur av henne när jag gick. Lite creepy så här i efterhand.
Svar på tråden Manliga förskolelärare, överreagerar jag?!