• Elin1222

    Gravid med tvillingar - bred nackspalt på UL v.13

    Hej,
    Är gravid med tvillingar, tvåäggs förmodligen då de ligger i egna säckar med egna moderkakor. Vid ultraljudet nu i vecka 13 såg alla organ och allt bra ut på båda två FÖRUTOM att ena tvillingens nackspalt var över gränsen. Ultraljudsbarnmorskan mätte 3,46 medan läkaren vi fick träffa en timme senare mätte 4,3 (tror jag). Jag ska därför göra fostervattenprov om två veckor. 

    Jag är ju såklart LIVRÄDD och superorolig. Vi har en frisk storasyster på 1,5 sedan tidigare som aldrig hade något avvikande på något ultraljud. Jag antar att oddsen att det är ett friskt barn ändå är väldigt stort och att jag inte bör oroa mig på förhand. 

    MEN, är det någon som varit med om liknande och där det gått bra? Hjärtat och alla organ såg jättebra, vad man kunde se såhär tidigt iallafall. Sen kommer det ju bli extra ultraljud med kardiolog senare för att dubbelkolla så det inte är något konstigt med det ändå.

    Tar tacksamt emot alla bra historier. Jag vet att man kan leva ett fantastiskt liv med ex DS (har själv gått i samma klass som en tjej under hela grundskolan i princip). Så jag behöver ingen uppläxning i det... 

  • Svar på tråden Gravid med tvillingar - bred nackspalt på UL v.13
  • Anonym (S)

    Är gravid med mit 4:e barn och fick förhöjd sannolikhet på trisomi 21 (downs syndrom). Sannolikheten blev 1 av 227 Blev erbjuden NIPT och där fick vi veta att testet inte visade några avvikelser och att vi väntar en flicka. Fick ni siffror på hur hög sannolikhet det är? Vår BM sa att 1 av 227 är fortfarande lågt. Hon sa, tänk dig ett väntrum där 227 sitter så är det 1 person där som har avvikelse.

  • Elin1222

    Nej tyvärr. KUB ingår inte i Göteborg utan det var ?bara? ett tidigt ultraljud. Har därför inte fått någon siffra alls..

  • Anonym (S)
    Elin1222 skrev 2024-03-15 21:44:16 följande:

    Nej tyvärr. KUB ingår inte i Göteborg utan det var ?bara? ett tidigt ultraljud. Har därför inte fått någon siffra alls..


    Okej men bra att de erbjuder att kolla vidare i alla fall. Men varför kan dom inte göra NIPT istället? Det är bara ett helt vanligt blodprov med väldigt säkra resultat. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Vi gjorde KUB-test i vecka 13, innan vi visste säkert att det var tvåäggstvillingar. Fick sannolikhet 1 på ca 2000 på ena tvillingen och 1 på ca 300 på den andra. Alltså något förhöjd risk på en av dem, men fortfarande låg risk. Inte ens 1 procents risk. Vi gick inte vidare med andra test.

  • Elin1222

    Anonym (S): man erbjuder inte NIPT när det är tvillingar inom västra götalandsregionen + att de tyckte att fostervattenprov är mer säkert resultat. 

Svar på tråden Gravid med tvillingar - bred nackspalt på UL v.13