• Anonym (Jag)

    PV ledsen över nyckel

    Jag fick egen nyckel till min pojkväns lägenhet redan typ första gången jag var där. Han ville att jag skulle ha den, var inget jag bad om. Det är över ett år sen nu och han är ledsen över att jag aldrig erbjudit honom en till min lägenhet. Jag vill helt enkelt inte och ser ingen anledning eftersom han ändå aldrig är här utan mig, men jag skyllde på att jag inte har några lediga, barnen samt en släkting har de andra. Då tyckte han att jag kunde be värden om en till.

    Hur resonerar ni kring det här? Varför är det så viktigt med en egen? Jag är inte bekväm med det.

  • Svar på tråden PV ledsen över nyckel
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ky) skrev 2024-03-25 09:39:39 följande:

    Finns en del som anser att man måste någon gång flytta ihop, annars är det inte ett seriöst förhållande. 


    Och det finns de som är övertygade att jorden är platt...
  • Anonym (Ky)
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-25 09:45:55 följande:
    Och det finns de som är övertygade att jorden är platt...
    själv tycker jag det är löjligt att anse att man måste bli sambo. Särbo är enligt mig lika seriöst om man vill ha en relation med någon. Likväl som att man inte måste gifta sig. 
  • Anonym (leni)
    Anonym (Ky) skrev 2024-03-25 09:39:39 följande:

    Finns en del som anser att man måste någon gång flytta ihop, annars är det inte ett seriöst förhållande. 


    själv tycker jag det är sunt att vilja bo ensam med sina barn. Det är precis så jag skulle göra om jag blev singel i nuläget. Jag kommer inte tvinga på mitt barn en ny man i hemmet, annat än som besökare. 

    Inte skulle han få någon nyckel heller. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-25 08:44:59 följande:
    Jag älskar honom enormt mycket, men efter allt jag varit med om är det så det ser ut. Jag vill inte bo ihop och jag vill inte ge ut nyckel. Kan han inte acceptera det finns det inte så mycket att välja på. Jag är bara realistisk, det betyder inte att det inte skulle göra fruktansvärt ont om vi inte skulle kunna fortsätta tillsammans.
    Då tycker jag att du har gjort helt rätt. Du har satt dina gränser och har kommunicerat dem; han vill ha mer av dig än du vill / är skyldig att ge. Du vill ju vara med honom så det är, som du säger, upp till honom om han vill bryta upp eller stanna. Du kan inte göra mer än du har gjort utan att göra våld på dig själv, och du kräver ju inte att han stannar.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (leni) skrev 2024-03-25 10:40:24 följande:
    själv tycker jag det är sunt att vilja bo ensam med sina barn. Det är precis så jag skulle göra om jag blev singel i nuläget. Jag kommer inte tvinga på mitt barn en ny man i hemmet, annat än som besökare. 

    Inte skulle han få någon nyckel heller. 

    Barn som bara bor med en förälder utvecklas sämre. Dessutom blir det större risk att man ger barnen mer skärmtid som någon form av barnpassning och även det är sämre för deras utveckling.


    Varför ska man tvinga på barnen en ny man? Är han en bra man så fungerar han bra med barnen utan att det blir någon grej.

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Ky) skrev 2024-03-25 10:03:30 följande:
    själv tycker jag det är löjligt att anse att man måste bli sambo. Särbo är enligt mig lika seriöst om man vill ha en relation med någon. Likväl som att man inte måste gifta sig. 

    Särbos kommer inte varandra lika nära på gott och ont.


    Sen är det också en ekonomisk nackdel. Enklare att spara pengar när man bor ihop.

  • BDLB93

    Det är en stor grej för vissa att få en egen nyckel, för mig var det också det och det känns för min del helt oacceptabelt att man inte får en nyckel hem till sin partner. 


    Min man ville inte heller flytta ihop när vi träffades, han tyckte att vi kunde vara särbos eller som mest att jag kunde bo hos honom 2 dagar i veckan. Det sa jag nej till, är man ihop så bor man ihop enligt mig. Jag flyttade in hos honom efter 3 månader och hade aldrig fortsatt relationen om vi inte hade flyttat ihop :)

    Jag tror inte att din kille nånsin kommer att sluta hoppas på att få en nyckel eller på att ni flyttar ihop. Du verkar ju ha varit tydlig med att det är något du inte vill eller ens kan tänka dig att testa med honom.
    Det vänligaste du kan göra är att göra slut.

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-25 08:44:59 följande:
    Jag älskar honom enormt mycket, men efter allt jag varit med om är det så det ser ut. Jag vill inte bo ihop och jag vill inte ge ut nyckel. Kan han inte acceptera det finns det inte så mycket att välja på. Jag är bara realistisk, det betyder inte att det inte skulle göra fruktansvärt ont om vi inte skulle kunna fortsätta tillsammans.
    Det låter mest som du låter ditt bagage gå ut över din pojkvän. Dina barn skulle säkert också kunna dra nytta av en till vuxen i hemmet. Om inte annat så skulle er ekonomi göra det.
  • Anonym (leni)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-25 13:08:47 följande:

    Barn som bara bor med en förälder utvecklas sämre. Dessutom blir det större risk att man ger barnen mer skärmtid som någon form av barnpassning och även det är sämre för deras utveckling.


    Varför ska man tvinga på barnen en ny man? Är han en bra man så fungerar han bra med barnen utan att det blir någon grej.


    Du gör som du vill och jag gör som jag vill. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-24 21:04:19 följande:
    Det är precis lika seriöst oavsett. Jag har sagt det, men jag tror han hoppas att han kommer få mig att ändra mig.
    Klart relationen kan var seriös ändå. Men det jag menar är att en förutsättning för att en relation ska vra seriös är ärlighet. Bra att du sagt till honom att du inte kommer vilja flytta ihop med honom i framtiden. Men låter lite som brist på kommunikation ändå om du tror på att han hoppas du ska ändra dig. 

    Mitt tips är att sätta dig ner med honom och vara helt ärlig om varför du inte vill ge honom en nyckel, hur det skulle kännas för dig, att du heller aldrig kommer vilja flytta ihop och om han vill fortsätta vara i en relation så får han accepter att du inte ger honom en nyckel, att han får acceptera att ditt hem är för dig. Att du väljer att lämna din nyckel till en familjemedlem istället för honom för du inte ser han som familj. Var tydligt, det är ju inte så snällt om du tror att han hoppas på mer än vad det blir. 

    Jag skulle vara tacksam om en kille skulle säga det till mig, för jag är den som vill satsa på att bo tillsammans och skulle inte lägga mer energi på en relation som inte kan blir mer än särbos. 

    Du kan ju se ern särborelation som något seriöst medans din kille inte känner att det är seriöst nog. Så ge han chansen att få veta hur du vill och känner, med tydlighet. Så får han chansen att fatta beslutet om han ändå vill satsa eller gå vidare 
  • Anonym (Ky)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-25 13:10:28 följande:

    Särbos kommer inte varandra lika nära på gott och ont.


    Sen är det också en ekonomisk nackdel. Enklare att spara pengar när man bor ihop.


    Det är påståenden  som personer som anser att sambos är det bästa.  


    Vet ett äldre par som vart särbos i över 20 år och jag har aldrig sett några andra så nära varandra som de är. Trivs och har roligt ihop och inga som helst problem ekonomiskt. 


    De är väl hur man är som person hur man får det hela att fungera. 

  • molly50
    Anonym (Ky) skrev 2024-03-25 14:46:35 följande:

    Det är påståenden  som personer som anser att sambos är det bästa.  


    Vet ett äldre par som vart särbos i över 20 år och jag har aldrig sett några andra så nära varandra som de är. Trivs och har roligt ihop och inga som helst problem ekonomiskt. 


    De är väl hur man är som person hur man får det hela att fungera. 


    Jag håller med. Min man och jag var särbo i 4 år innan vi flyttade ihop.
    Och vi stod varandra lika nära som om vi hade bott ihop och vi hade nyckel till varandras bostäder,även fast vi inte ens bodde i samma kommun.
    Så att man är särbo är inget hinder för att stå varandra nära.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Ky) skrev 2024-03-25 14:46:35 följande:

    Det är påståenden  som personer som anser att sambos är det bästa.  


    Vet ett äldre par som vart särbos i över 20 år och jag har aldrig sett några andra så nära varandra som de är. Trivs och har roligt ihop och inga som helst problem ekonomiskt. 


    De är väl hur man är som person hur man får det hela att fungera. 


    Är man sambos så tvingas man uppleva varandra mer nära inpå. Man träffas fast den andra ligger och kräks i sängen. Man tvingas planera hushåll och ekonomi tillsammans. Man ser sin partners sämsta sidor.


    Är man särbos kan man undvika allt detta. 


    Sen behöver man inte ha ekonomiska problem för att man är särbos. Men det är i princip alltid mer lönsamt att bo ihop. Därför brukar att bli sambo med någon vara det enklaste steget att förbättra sin ekonomi enligt privatekonomer.


    Det är bara om man flyttar ihop med någon som konsumerar över sin inkomst eller som riskerar att hamna på socialbidrag som det är en nackdel. 

  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-25 13:08:47 följande:

    Barn som bara bor med en förälder utvecklas sämre. Dessutom blir det större risk att man ger barnen mer skärmtid som någon form av barnpassning och även det är sämre för deras utveckling.


    Varför ska man tvinga på barnen en ny man? Är han en bra man så fungerar han bra med barnen utan att det blir någon grej.


    Aldrig hört talas om att barn som bor med en förälder utvecklas sämre än barn till två föräldrar. Inte sett det IRL heller
Svar på tråden PV ledsen över nyckel