• Pikkis

    Avstå från KUB pga ULTRALJUD?

    Hej! Jag har 2 barn sedan innan och är nu gravid med tredje. Med första barnet var jag orolig för något hela tiden så det blev totalt  ca 5 st ultraljud med henne. Med andra barnet var jag lugn och det blev totalt 2 ultraljud. 

    Jag har sedan stött på information om att det har gjorts olika studier och de har visat på att ultraljud kan möjligtvis orsaka vänsterhänthet och på djur har det i vissa fall orsakat hjärnskador.  Oklart då hur många och hur starka ultraljud det handlade om. Även att det i nuläget är för lite studerat för att veta allt om konsekvenserna med ul.

    Nu vet jag inte om det är därför men mitt äldsta barn är vänsterhänt och misstänkt ADHD och den yngre är "helt normalt". Kan inte låta bli att skuldbelägga mig själv med att den äldre kanske blivit så på grund av att jag gjort 5 ul.

    Nu när jag är gravid med 3:e har jag bestämt mig att bara göra ultraljud vid KUB och vid RUL  men sen kunde jag inte hålla mig och på grund av min oro för hemskigheter gjort ett snabbt vul i vecka 8. Nu funderar jag på att kanske helt avstå från KUB pga ul och bara göra en NIPT (utan ul) och sen RUL. Samtidigt så vill jag ju så klart h bästa möjliga koll på bebisens hälsa... så svårt! 

    Nu undrar jag om någon här kanske har bättre koll på det än mig? Har ni kanske fått information från någon vettig läkare om det där med riskerna vid ul. Hur många räknas som många egentligen? Eller spelar det ingen roll om det är många eller få och man kan skadas  oavsett? Och kan KUB med ul berätta mer än NIPT utan? 

  • Svar på tråden Avstå från KUB pga ULTRALJUD?
  • Anonym (Andas!)

    I Tyskland (och säkert fler länder) gör de som rutin ett ultraljud per månad. Är alla tyska barn vänsterhänta?

    Sverige är väldigt restriktivt, men 3 gånger är liksom inget. 

  • Cececilia

    Nipt ger all information som kub gör, så man ska inte behöva vara orolig att man missar något om man gör nipt istället för kub. Ska själv göra nipt och har frågat precis om detta. 


    har också haft en oro över ultraljud och var orolig för att kolla att graviditeten satt rätt i vecka 5, men den läkaren sa att det vul hon använde då inte var alls starkt. 
    Tror inte man behöver vara orolig att göra 12-13 v ultraljud och rul. 

  • Anonym (Hanna)

    Haha när jag väntade tvillingar gick jag varannan vecka på ultraljud och gjorde från vecka 14 fram tills de föddes. Innan vecka 14 gjorde jag två ultraljud. Så EN HEL DEL ultraljud. Har varken vänsterhänta eller hjärnskadade barn.

  • Jemp

    Min yngsta är snart 6. Då sas det i alla fall att det bara rekommenderas ul av medicinska skäl (inkl kub) eftersom man inte riktigt vet hur det påverkar, men att det inte heller fanns studier som sa att det är skadligt. Då gjorde jag ett antal TUL utöver kub och rul.

    Vården har ju sina rekommendationer och gör bedömningar, mycket för att vi lekmän ska slippa. 

  • Anonym (Mamma)

    Du borde läsa på om genetik och vad som ärvs. Vara vänsterhänt är som att ha bruna ögon eller ha smilgrop eller bli hjulbent. Det sitter i vårt dna.  Samma sak med neuropsykiatriska funktionshinder. 

    Hela min släkt är vänsterhänt. Redan långt innan ultraljud ens blev aktuellt på gravida. 

Svar på tråden Avstå från KUB pga ULTRALJUD?