• Anonym (Kaffedraken)

    Är du också en skugga av ditt forna jag?

    Det mesta hos dig förämras med åldern, du känner att du tynar bort sakta men säkert.

  • Svar på tråden Är du också en skugga av ditt forna jag?
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-18 08:20:22 följande:

    Jag har dålig självkänsla. Som exempel så är jag bra på att kritisera mig själv. Och jag är känslig när nån säger nåt negativt till mig. Läste nyss att om man inte har en stark känsla av egenvärde så är det lätt att förstora upp kritik från andra och man tar det som ytterligare bevis på att man är värdelös.
    Jag är säker på att kvinnorna som sa saker till mig inte gjorde det för att vara snälla. Och det här är ju nåt som många använder som en ursäkt för att kunna säga vad som helst. Det är du som är mottagaren som förstorar upp det.
    Om jag haft flera förhållanden och sagt samma till en kvinna som aldrig haft ett förhållande, så tror jag att hon också skulle känna sig värdelös. Jag tror inte hon skulle känna att jag sa det för att jag menade henne väl.


    Om du nu är känslig mot kritik och åsikter, så är det ju inte det inte bra att hänga på ett forum hela dagarna och be om råd som du ändå inte vill ha. för att få bättre självkänsla så behöver du skala bort saker du inte mår bra av och aktivt jobba på att förändra dig.

    handen på hjärtat, känner du att din självkänsla blir bättre av att hänga här inne och älta samma skit dag efter dag?
  • Freddie K

    På ett sätt är jag en skugga av mitt forna jag. Både på gott och ont. Jag brukar jämföra mig med hur jag var för 15-20 år sen. Jag är en helt annan person idag och det är jag glad för. Jag önskar bara att jag hade sluppit gå igenom det jag ahr gått igenom.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Loppan) skrev 2024-03-18 08:29:32 följande:
    Om du nu är känslig mot kritik och åsikter, så är det ju inte det inte bra att hänga på ett forum hela dagarna och be om råd som du ändå inte vill ha. för att få bättre självkänsla så behöver du skala bort saker du inte mår bra av och aktivt jobba på att förändra dig.

    handen på hjärtat, känner du att din självkänsla blir bättre av att hänga här inne och älta samma skit dag efter dag?
    Jag är van att få skit här. Det är anonyma främlingar. Det jag pratar om är vad kvinnor har sagt till mig irl.

    Nej, men jag har blivit beroende. Och jag är så van att ha dålig självkänsla, så jag tycker nog att jag förtjänar att få höra vad värdelös jag är. Om jag hade varit bra så hade jag träffat en kvinna för längesen. 
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-18 08:33:42 följande:
    Jag är van att få skit här. Det är anonyma främlingar. Det jag pratar om är vad kvinnor har sagt till mig irl.

    Nej, men jag har blivit beroende. Och jag är så van att ha dålig självkänsla, så jag tycker nog att jag förtjänar att få höra vad värdelös jag är. Om jag hade varit bra så hade jag träffat en kvinna för längesen. 
    Och ännu en gång vill du inte ta till dig råd om hur du kan må bättre. Du är inte villig att anstränga dig för att må bättre.

    Om det hade varit en spelberoende eller alkoholberoende, hade du behandlat det på samma sätt då (att fortsätta i samma spår) och tycka att det är bortom räddning?

    du härleder hela tiden att ditt mående kommer från avsaknad av att träffa en kvinna. Ju snabbare du inser att en relation eller sex inte är nyckeln till en bättre psykisk hälsa desto större chans har du att vända detta. En relation är möjligtvis en knuff i rätt riktning, men hade nog inte varit det för dig då du tolkat varje liten ogenomtänkt kommentar fel och fortsatt leta efter tecken på att du inte duger. Du är den som måste bestämma dig för att du duger och hitta ditt zen.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-17 09:54:27 följande:
    Är du också en skugga av ditt forna jag?

    Det mesta hos dig förämras med åldern, du känner att du tynar bort sakta men säkert.


    Är närmare 60 än 50 så är väl på sätt och vis en skugga av mitt unga jag. Men det är en naturlig del av att åldras och det stör mig inte nämnvärt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det var en annan sak jag läste förut. Om man har dålig självkänsla så tror man ofta att man är oförmögen att förändra saker i sitt liv. Det står att det kan hjälpa att utmana sig själv att möta sina rädslor, lite i taget.
    Andra har skrivit det tidigare, men jag blir provocerad. För det är lätt för andra att säga hur man ska göra. 

    Jag förstår att livet inte blir perfekt för att man träffar nån. Men jag verkar inte vara ensam om att tänka på sånt här. Vanligt att de som är singlar tänker på sånt. Att man vill träffa nån. Om man aldrig har haft ett förhållande så kanske man tänker på det ännu mer.

  • molly50
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-18 08:33:42 följande:
    Jag är van att få skit här. Det är anonyma främlingar. Det jag pratar om är vad kvinnor har sagt till mig irl.

    Nej, men jag har blivit beroende. Och jag är så van att ha dålig självkänsla, så jag tycker nog att jag förtjänar att få höra vad värdelös jag är. Om jag hade varit bra så hade jag träffat en kvinna för längesen. 
    Men din självkänsla lär inte bli bättre av att hänga här.
    Du verkar leta efter varje litet sandkorn av kritik från kvinnor så att du ska få mer att älta över.4
    Men vet du,det är inte rätt väg att gå.
    Varken att lyssna på kvinnor här eller IRL.
    De fåtal kvinnor du har träffat som har klagat på dig representerar inte alla kvinnor i landet. Det ska du komma ihåg.
    Det du borde göra är att fokusera på positiva saker här i livet såsom vänner,intressen osv.'
    Allt i livet handlar inte om förhållanden,kvinnor och sex.
    Och var inte rädd för att söka hjälp.
    Och ta en paus ifrån forumet ett tag.
    Det är råd i all välmening.
    Jag tror att du behöver det.
  • molly50
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-18 09:27:55 följande:

    Det var en annan sak jag läste förut. Om man har dålig självkänsla så tror man ofta att man är oförmögen att förändra saker i sitt liv. Det står att det kan hjälpa att utmana sig själv att möta sina rädslor, lite i taget.
    Andra har skrivit det tidigare, men jag blir provocerad. För det är lätt för andra att säga hur man ska göra. 

    Jag förstår att livet inte blir perfekt för att man träffar nån. Men jag verkar inte vara ensam om att tänka på sånt här. Vanligt att de som är singlar tänker på sånt. Att man vill träffa nån. Om man aldrig har haft ett förhållande så kanske man tänker på det ännu mer.


    Jag tror faktiskt att det kan ligga något i det där med att våga möta sina rädslor.
    Jag har också dålig självkänsla och jag trodde aldrig att jag skulle träffa en man igen efter att det tog slut med mitt ex.
    Men jag tog mod till mig och gick till en samtalsterapeut.
    Och det gav mig verktyg att kunna hantera mina känslor.
    Jag slutade nedvärdera mig själv och insåg att jag faktiskt är värd något.
    Och idag är jag lyckligt gift och har barn.
    Vågar jag så vågar du.
  • Fiona M
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-18 09:27:55 följande:

    Det var en annan sak jag läste förut. Om man har dålig självkänsla så tror man ofta att man är oförmögen att förändra saker i sitt liv. Det står att det kan hjälpa att utmana sig själv att möta sina rädslor, lite i taget.
    Andra har skrivit det tidigare, men jag blir provocerad. För det är lätt för andra att säga hur man ska göra. 

    Jag förstår att livet inte blir perfekt för att man träffar nån. Men jag verkar inte vara ensam om att tänka på sånt här. Vanligt att de som är singlar tänker på sånt. Att man vill träffa nån. Om man aldrig har haft ett förhållande så kanske man tänker på det ännu mer.


    Varför blir du provocerad? Varför tror du alla andra ger råd de inte testat själva, och tror du alla haft lätt att ändra sig för att må bättre?

    Om man finner något ouppnåelig så får man hitta nåt annat sätt att må bättre. Är förhållanden inte för dig kanske du ska satsa mer på vänskap för att få tillhörighet och ett sammanhang?
  • Anonym (Räv)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-03-18 09:27:55 följande:

    Det var en annan sak jag läste förut. Om man har dålig självkänsla så tror man ofta att man är oförmögen att förändra saker i sitt liv. Det står att det kan hjälpa att utmana sig själv att möta sina rädslor, lite i taget.
    Andra har skrivit det tidigare, men jag blir provocerad. För det är lätt för andra att säga hur man ska göra. 

    Jag förstår att livet inte blir perfekt för att man träffar nån. Men jag verkar inte vara ensam om att tänka på sånt här. Vanligt att de som är singlar tänker på sånt. Att man vill träffa nån. Om man aldrig har haft ett förhållande så kanske man tänker på det ännu mer.


    Det är som att det finns någon slags dissonans mellan dig, världen och andra människor. Du krånglar till saker något helt otroligt. 
  • Anonym (livskriser)

    Kaffedraken, jag tror du behöver börja i rätt ände. Om du vill lyckas med att få ett förhållande måste du först jobba med dig själv. 

    Om du träffar någon innan du känner självförtroende och självkänsla är risken mycket stor att du feltolkar allt din nya kärlek säger. Du blir osäker på varför hon gillar dig. Du känner dig aldrig värd henne. Om du ens kommer så långt till att du vågar dig ut och träffa någon.

  • StudierKemi

    Utseendemässigt är jag en mörk blond kvinna som enligt vissa passerat bäst-före ganska nyligen, men jag har mycket sexighet kvar sedan förut. Det var inte så länge sen jag var ung. Jag är supernöjd med det yttre som gått att bevara, vikten, typ. Men jag har gjort rätt val att jag kompenserar mitt yttre mer och mer med högre utbildning och intelligens istället. Något har försvunnit men annat har tillkommit. Då är det roligt ändå. :) Dessutom vet jag att vissa föredrar lite äldre alla dagar i veckan, och bla bla. Men det är alltid roligt att utvecklas ändå, läsa mycket, i vilket fall som helst. Vad poetisk du är i din rubrik, btw :)


  • Anonym (livskriser)

    Jag tror tyvärr inte att det hjälper så mycket att säga till folk att de ska sluta älta.Det är nog lite som att vara beroende och någon säger att det bara är att sluta. Vissa människor är mer av den tänkande ältande personligheten än andra. Om det sedan resulterar i depression och ångest så behövs förstås hjälp från psykiatrin.

    Jag tror att terapi, kbt är viktigt för att bryta det om man inte klarar av det själv.
    https://www.kry.se/din-halsa/hantera-negativa-tankar/

Svar på tråden Är du också en skugga av ditt forna jag?