• Jemp

    Barnens pengar

    Ni med lågstadiebarn, hur gör ni med veckopeng och övriga pengar barnen har att röra sig med?
    Kontanter eller digitalt? Har barnen även sparkonto de själva får bestämma över? (syftar alltså inte på sparande till 18årsdagen etc nu). 


    Om de sparar till något särskilt, stöttar ni eller får de stå för allt själva?
    Hur mycket får de i veckopeng?

  • Svar på tråden Barnens pengar
  • Sunflora

    Min 7- åring får 70 kronor i veckopeng vi styr inte hur de används men begränsar godisinköpen till max 2 hekto i veckan. Vill hon spara till något särskilt hjälps vi åt att lägga upp en plan och räknar på hur lång tid det tar beroende på hur mycket hon sparar. Just nu får hon kontanter men det har jag insett att vi kommer få sluta med så fort hon börjar röra sig själv i samhället få ställen tar kontanter idag. 

  • Zouxman

    Vår 9åriga Son får 50kr i veckan, han får inte foga fritt över de. Godis köps på lördagar. Inga energidrycker och helst inte drycker med koffein. Ibland sparar han för att ha råd med grejer i Fortnite som vi sagt att vi absolut inte bidrar till, vill han slänga bort pengar på spel gör han det för sin veckopeng.

    Han har bankkonto, bankkort och swish (men han kan inte swisha själv, avaktiverat i föräldrakontrollen). Andra pengar som ramlat in är det samma regler för. Vill han slösa på skit gör han det.

    Sparar han till nått särskilt kan vi ge morot att vi skeppar in resterande som fattas när han når uppsatt mål, om det är nått dyrt och vad vi anser inte skräp.

  • Studentpappa

    Vår yngsta som går i tvåan har 100:-/mån sen i julas då hon fick sitt kort. Men har inte använt det än, hon har kontanter och presentkort i plånboken sen minst förra julen tror jag. Storasyster är precis tvärtom och gör av med sina pengar nästan direkt.

    Vi styr inget mer än att vi försöker uppmuntra storasyster att spara men det går sådär..


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Barnens pengar