• Anonym (Tofsen)

    Skyddar uppsatt hår mot löss?

    Jag har ett långhårigt barn som har håret uppsatt dagligen för att minska risken för löss. Vi sprayar också med förebyggande spray. Hittills har vi klarat oss. 

    Dotterns högsta önskan är att gå till skolan med utsläppt hår som kompisarna får göra. Så hur är det, skyddar uppsatt hår mot löss? 

  • Svar på tråden Skyddar uppsatt hår mot löss?
  • Agda90

    Under alla dessa år har mina barn totalt haft löss TVÅ gånger. Det är alltså två barn som idag är i tonåren, den ena i övre. Så släpp ut håret och låt ert barn få ha sin frihet. 

    Och nej uppsatt hår skyddar inte mot löss. 

  • Anonym (Mimmi)
    Agda90 skrev 2024-03-19 13:49:04 följande:

    Under alla dessa år har mina barn totalt haft löss TVÅ gånger. Det är alltså två barn som idag är i tonåren, den ena i övre. Så släpp ut håret och låt ert barn få ha sin frihet. 

    Och nej uppsatt hår skyddar inte mot löss. 


    Jag har två barn som idag är vuxna, den ena har haft löss EN gång och den andra ingen.
    Grejen att slippa löss är att inte låna mössor eller vara för nära andra.

    Att sätta upp håret hjälper inte ett skit.
  • Sunflora

    Lössen bor i hårbotten, de kan inte hoppa och man kan inte skaka av sig dem. Uppsatt hår skyddar inte på minsta vis. 

  • Fjäril kär

    Uppsatt hår skyddar ingenting . Det är ju närkontakt med andra som smittar alternativt att man lånar varandras mössor/borstar etc. Kramas man nära med bästisen så kommer ju lusen den vägen liksom.. 

    Tvärtom skulle jag nog säga att uppsatt hår hindrar eventuella löss att försvinna då det blir som en skyddande hjälm kring huvudet . Släpp ut håret och kamma igenom det flera gånger om dagen.  

  • Anonym (Melanie)

    Uppsatt hår skyddar lite eftersom lössen gillar långt hängande hår där de enkelt kan krypa in till hårbotten. Men det betyder inte att det skyddar så väl att man måste gå med håret inoljat i knut dagarna i ända. 

  • Anonym (Nippi)

    Njä. Det är närkontakt huvuden emellan som smittar. 

  • Anonym (Mina)

    Mina barn har haft löss fler gånger än jag kan räkna och jag upplever att uppsatt hår visst skyddar. Garanterat inte 100%, men mina har bara smittats när de haft håret utsläppt.

  • Anonym (Nippi)
    Anonym (Nippi) skrev 2024-03-19 19:46:13 följande:

    Njä. Det är närkontakt huvuden emellan som smittar. 


    Och mina flickor har alltid haft utsläppt och bara fått löss en gång. 
Svar på tråden Skyddar uppsatt hår mot löss?