• Anonym (M)

    Kunskapskrav åk 1

    Min yngsta är 7 år och går i åk 1. 4 ggr om året så publiceras prognoser hur barnen ligger till i olika ämnen. I åk 1 så gäller det endast svenska och matte. Man kan vara grön som innebär att man är godkänd, gul som innebär att man ligger på gränsen eller attt man behöver lite stöd Eller röd som innebär att man innebär att man är underkänd. Min son är gulmarkerad i svenska. Hannläser flytande och skriver meningar med få stavfel. Kommentaren till prognosen som läraren har lämnat är att han måste öva på att skriva texter med stor bokstav och punkt. Är detta verkligen kraven i åk 1? Att man ska kunna skriva texter med stor bokstav och punkt.

  • Svar på tråden Kunskapskrav åk 1
  • Anonym (A)

    För att bli grön så är det tydligen kravet på er skola. Dessa utvärderingar är ju något ni har på er skola, och det spelar väl ingen roll om han inte klarar det ännu, du tycker ju själv att det inte krävs. Lägg inte över dina förväntningar på honom. 

  • Anonym (Kiss)

    Syftet med dessa utvärderingar/bedömningar är ju just att snappa upp tidigt VAD man behöver träna mera på. För att inte sitta och mala sånt man redan kan. Det är alltså bara en fingervisning och inte ett krav på vad man ska kunna i 1an eller något betyg som har betydelse. 

    Är väl jättebra. Nu kan ni träna på det hemma också.

  • Anonym (Bra)
    På Skolverket kan man gå in och läsa kunskapskraven i alla ämnen för de olika årskurserna

     För åk 1-3 är detta vad  bl.a vad som står under ämnet svenska ..så ja..han ska inte nu men når han slutar åk 3 veta när han ska använda en versal och när han ska använda gemener och var och när man sätter en  punkt .

    Han behöver och ska inte kunna detta till 100% nu i åk 1 men läraren uppmärksammar att han inte ligger riktigt i linje med vad som förväntas och vill ta tag i detta nu så att det inte ska bli ? rött? i slutet av åk 3 



    Läsa och skriva

    Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Stra­te­gier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.

    Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i tex­terna och jämföra med egna erfarenheter.

    Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språk­li­ga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

    Grundläggande textbearbetning.

    Handstil och att skriva med digitala verktyg.

    Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt före­kom­man­de ord i elevnära texter.

    Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Anonym (Lärare)

    Ditt barn kan inte bli underkänt eftersom eleverna inte får betyg i åk 1. Därmed finns heller inga kunskapskrav, däremot riktlinjer om vad det är önskvärt att eleven uppnår.

  • Anonym (Också lärare)

    Jag tycker det låter som att din son är långt fram i svenska. Att han behöver öva på stor bokstav och punkt låter som vettiga mål för just honom. Orsak till att vara på gränsen till godkänd låter förvånande (men jag har inte erfarenhet av just sådana bedömningar, även om jag har utbildning för och erfarenhet av läs- och skrivinlärning).

Svar på tråden Kunskapskrav åk 1