• Anonym1218

    Hur länge funderade ni på separation?

    Hej!

    Jag är en 40 årig kvinna med två små barn och lever tyvärr i ett kärlekslöst förhållande med pappan. Ingen närhet, sex utan vi beter oss mer som två goda vänner som bor under ett och samma tak och driver familjen ab. Vi bråkar väldigt sällan och kommer bra överens men kärleken finns inte där längre. Till saken hör att vi båda har krävande jobb och i kombination med två små barn har det inte funnits mycket tid över för oss. Jag har tänkt att det ska bli bättre med tiden men inser att det bara blivit värre. Vi båda har stoppat huvudet I sanden och ignorerat våra problem, dels för att vi är så slutkörda och inte har kraft och energi, men säkert också för att vi kanske inser att vi inte är helt rätt för varandra.  Vi gick i parterapi två gånger vilket för min del snarare gjorde saken ännu värre när jag inser hur ensam jag känner mig i förhållandet. Det känns som att jag stängt av mig känslomässigt. 

    Vi bor i ett väldigt fint och dyrt område med trevliga grannar där barnen har många kompisar. Vid en separation skulle ingen utav oss ha råd att bo kvar och vi skulle behöva flytta till ett nytt område.

    Jag är rädd för att separera och känna mig ensam, behöva flytta till ett nytt område och splittra familjen, men samtidigt vill jag ju också få uppleva kärlek igen. 

    Hur många är ni där ute som stannar för barnens skull? För er som skiljt er, hur gick det sen? Hur länge tänkte ni på skiljsmässa innan ni faktiskt vågade ta steget?

  • Svar på tråden Hur länge funderade ni på separation?
  • Anonym (Linda)

    Från tanke till utflytt tog det 2 år varav det sista året eskalerade i fler bråk och helt enkelt blev kvittot på hur illa det var. År 1 var liksom bara som vanligt och inga större problem än dom vi redan hade. Men det året fick mig också att börja öppna ögonen på ett annat sätt när jag väl började tänka och det var väl därför våra bråk ökade när jag insåg att det inte fanns några alternativ. 

    Nu har vi varit skilda i 5 år och det var det bästa som hänt.  Sjukt tuff skilsmässa och första tiden efter var galen och smutsig med bråk och anklagelser men det vara bara mer bevis på att det var över. Det lugnade sig och vi är idag goda vänner och han har ny sambo.

  • Anonym1218

    Tack för svar. Jag har funderat i snart 2 år men har inte vågat ta steget än. Med denna bostadsmarknad lär jag nog behöva vänta en stund till. Har du och ditt ex barn. Hur tog de separationen?

  • Anonym (?)

    Planerade i ett antal år. Säkert 4-5 år då jag sökte nytt jobb för att kunna behålla huset. Bad henne lämna påskafton 2014 men hon  flyttade inte förrän början augusti 2014. Var ju en kul sommar - not.
    Var säker på vad du gör, planera och förbered det du kan. Se till att ligga steget före helt enkelt

  • Anonym (Dino)

    Jag stannar för barnens och min egen skull 10 gånger av 10.

    Det där gräset är grönare på andra sidan är något som förstör många liv.

  • Anonym (?)
    Anonym (Dino) skrev 2024-03-19 22:07:25 följande:

    Jag stannar för barnens och min egen skull 10 gånger av 10.

    Det där gräset är grönare på andra sidan är något som förstör många liv.


    Var andra gången jag separerade med barn. Ville verkligen inte göra det igen men , hon gav mig inget val.
    Lever idag som särbo med en helt fantastisk "plast-mamma" till mina barn. 
    Kunde inte ha blivit bättre.
  • Anonym1218

    På vilket sätt planerade du i flera år om jag får fråga?

  • Anonym (Q)

    Velade i 5år och gick mer och mer sönder inombords. Lämnade inte för jag ville träffa någon ny utan för att jag höll på och gå in i väggen.

    det var en jobbig tid med husförsäljning och skilsmässan, tog nog ett år innan jag kände mig riktigt "fri", men mår mycket bättre idag som singel än med honom. Det har gått många år sen nu.
    Har aldrig ångrat en sekund. 

  • Anonym (Linda)
    Anonym1218 skrev 2024-03-19 21:52:22 följande:

    Tack för svar. Jag har funderat i snart 2 år men har inte vågat ta steget än. Med denna bostadsmarknad lär jag nog behöva vänta en stund till. Har du och ditt ex barn. Hur tog de separationen?


    Ja vi har flera barn och dessutom barn sedan tidigare.  Så barnen var i blandad ålder, de äldsta vuxna och utflugna och vår yngsta 10 år vid tillfället. Alla tog det bra och yngsta som sett på nära håll och förstått att det inte var bra sa "äntligen slipper jag ont i magen " . Något som var en överraskning för mig . Yngsta hade till synes mått okej så vitt jag kunnat se. Men så var det inte... 
    Min bostad var tänkt som en nödlösning då jag bara ville bort så fort som möjligt.  Jag hade stått i kö några månader och bara några få poäng och egentligen är kötiden ca 1 år här där jag bor . Jag klickade vilt på allt ledigt och tänkte att allt duger bara vi får landa ifred och sen ta det därifrån.  Jag och en till hade sagt ja till en lägenhet i ett mindre atteaktivt område och den med mest poäng tackade nej så jag fick den. 1 månad senare flyttade jag och här bor jag kvar med yngsta barnet fast det gått flera år. Vi trivs fast det är trångt och vi bor billigt . Något för dig att tänka på kanske?  bostaden måste inte vara den rätta och perfekta- huvudsaken är ATT man flyttar. 
Svar på tråden Hur länge funderade ni på separation?