• Anonym (Tompa)

    "Vem" ska jag tro på?

    Jag är man och tyvärr kanske lite för känslig. Har egentligen en fantastiskt fin partner på alla sätt MEN under några dagar varje månad går hon verkligen över gränsen. Jag antar att detta har med PMS att göra och jag förstår att det gör jävligt ont och påverkar humöret. Men under dessa dagar varje månad ger hon sig på mig, trycker ned mig psykiskt, hotar och påpekar om hur dålig jag är.  Under perioderna när hon mår bra överkompenserar hon istället och säger att jag är världens bästa kille. Det bästa som någonsin hänt henne osv.

    Hon verkar inte kunna styra personen hon blir under PMS och jag börjar faktiskt tro att det hon uttrycker under dessa dagar är hennes riktiga tankar och allt fint hon säger annars är bara för att hon inte vill vara ensam och relationen med mig är bättre än ingen relation alls. Åtminstone för ekonomin är det ju bätttre att vara 2 och hon skulle knappt klara sig själv ekonomiskt utan mig.

  • Svar på tråden "Vem" ska jag tro på?
  • Anonym (Sara)

    Vad säger hon själv om sitt beteende? Försöker hon hitta sätt att hantera sitt pms-humör så att det inte går ut över dig?

  • Anonym

    När hon nästa gång är på bra humör så måste du i lugn och ro prata med henne. Tala om för henne hur det påverkar dig. 
    Föreslå att ni tillsammans går till familjerådgivning. Stå på dig, du måste visa att det är allvar och ni behöver hjälp utifrån. 
    Det kommer aldrig bli bättre om du inte kräver förändring

  • Anonym (Nina)

    Ja om du tror att hon bara är med dig pga ekonomin och slippa vara ensam, så gör slut. 


    Annars finns det hjälp att få, be henne söka läkarvård. . 

  • Anonym (Fia)

    Först så - PMS är något som är innan mensen så inte något som är "för man har ont och det påverkar humöret", så kan det naturligtvis vara under mensen men då är det inte PMS. Dock kan man till viss del t ex ha ont i brösten under PMS. 

    Med det sagt så hör jag till de som till och från har ordentligt jobbig PMS, av typen kan inte hitta rätt godis i affären skapar en känsla av total förtvivlan och otröstlig gråt, en känsla av att alla hatar en utifrån minsta lilla etc. det har självklart inte särskilt mycket att göra med hur jag ser till världen i allmänhet utan ja mer som kategorin du placerat tråden under psykisk ohälsa. Jag kan inte på något sätt påverka hur det känns just då, men det är naturligtvis mitt ansvar att parera för detta och minimera hur mycket det påverkar omgivningen. Exempelvis har jag allmänt antagit principen att alltid vänta minst en vecka innan jag tar några som helst drastiska beslut då jag helt enkelt 99% av gångerna känner annorlunda då. Människor som är nära nog att jag är känslomässigt engagerad i talar jag om hur det är och jag undviker alltför mycket interaktion med andra när det pågår om de inte aktivt sagt att de inte vill jag drar mig undan. Det brukar för det mesta inte vara ett problem och de flesta accepterar att det är några dagar per månad när jag kan vara lite känslomässigt "dramatisk" och osäker, speciellt när de ser att det verkligen bara är några få dagar och inget som präglar mig i helhet. 

    Dock det du skriver påminner mig om några andra trådar av en man som hade minst sagt lite konstiga uppfattningar om vad som räknas som att bli "nedtryckt psykiskt", där det snarare var frågan om helt normal ton/ordval från någon som är lite stressad och inte går på äggskal. Speciellt att du uttrycker en idé om att undantaget är det som är sant om hur hon känner (du säger ju att hon för det allra mesta är väldigt uppskattande) hintar lite om att det här kanske är något som mer ligger hos dig. Det finns ju inga exempel här så det är svårt för oss att veta. 

    Oavsett så nej det är inte troligt att det är så hon "verkligen känner" om det är pms. Det du ska göra som redan föreslagits är att prata med henne om saken när hon är "som vanligt" och se vad hon säger om saken och förklara att du blir ledsen och fråga hur ni kan undvika det. 

    PMS är inte en ursäkt att bete sig hur som helst, men vi är också alla människor och ibland är vi sjuka/stressade/irriterade etc. och helt enkelt har inte samma tålamod som annars och man får göra det man kan för att det ska påverka andra så lite som möjligt. Men man kan inte förvänta sig att ens partner aldrig ska vara lite irriterad, det är inte en realistisk förväntning. 

  • Anonym (Tompa)
    Anonym skrev 2024-03-25 13:27:37 följande:

    När hon nästa gång är på bra humör så måste du i lugn och ro prata med henne. Tala om för henne hur det påverkar dig. 
    Föreslå att ni tillsammans går till familjerådgivning. Stå på dig, du måste visa att det är allvar och ni behöver hjälp utifrån. 
    Det kommer aldrig bli bättre om du inte kräver förändring


    Jag har föreslagit familjerådgivning och vi hade till och med en bokad tid. Men min partner bad mig avboka den eftersom vi i hennes Värld inte har några problem. Det är så tråkigt när man gör allt för sin partner och hon ger dessa "knivhugg" mot mig så orkar man snart inte längre anstränga sig längre. Skulle jag vara hälften så elak mot henne som hon är mot mig under dessa perioder skulle hon aldrig förlåta mig.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Tompa) skrev 2024-03-25 14:03:07 följande:
    Jag har föreslagit familjerådgivning och vi hade till och med en bokad tid. Men min partner bad mig avboka den eftersom vi i hennes Värld inte har några problem. Det är så tråkigt när man gör allt för sin partner och hon ger dessa "knivhugg" mot mig så orkar man snart inte längre anstränga sig längre. Skulle jag vara hälften så elak mot henne som hon är mot mig under dessa perioder skulle hon aldrig förlåta mig.
    Har hon sökt hjälp för sina problem?
  • Anonym
    Anonym (Tompa) skrev 2024-03-25 14:03:07 följande:
    Jag har föreslagit familjerådgivning och vi hade till och med en bokad tid. Men min partner bad mig avboka den eftersom vi i hennes Värld inte har några problem. Det är så tråkigt när man gör allt för sin partner och hon ger dessa "knivhugg" mot mig så orkar man snart inte längre anstränga sig längre. Skulle jag vara hälften så elak mot henne som hon är mot mig under dessa perioder skulle hon aldrig förlåta mig.
    Beställ tid igen.
    Gå ensam om hon inte följer med. Du måste i handling visa henne att ni behöver hjälp utifrån.
    Säg bara: Jag klarar inte av att hantera detta, jag måste ha hjälp utifrån.
    Visa henne att du på börjar en förändring nu. 
  • Anonym (Julia)

    Jag har svår PMDS och det enda som kan hjälpa henne är att gå till en gynekolog och få Premalex. 

  • Fiona M

    Hon behöver inse att hon har problem och ta ansvar för att må bättre.
    Det kvittar hur snäll hon är annars eller om hon "överkompenserar", det är fortfarande aldrig OK att bete sig illa mot andra som hon verkar göra.

    Förresten, beter hon sig illa mot andra än dig?

Svar på tråden "Vem" ska jag tro på?