• Anonym (Sexlust)

    Vad gör man när den ena tappat lusten?

    Jag, kvinna på 54 år, har alltid varit en väldigt sexuell människa; jag förlorade oskulden när jag var 12, och har sen dess varit mkt sexuellt aktiv. Jag har levt i både öppna förhållanden och polyförhållanden. Men så nu, nästan över en natt, har jag totalt tappat allt intresse för sex... Inte ens under klimakteriet (som vid det här laget är över) tappade jag min sexlust, men nu är den alltså puts väck. Jag lever fn (sen nästan 10 år tillbaka) med en man som själv alltid varit strikt monogam, men som ändå har varit ok med att vi har ett öppet förhållande. Han har också en hög sexdrift, men är inte själv intresserad av sex utanför vår relation. Jag har så klart sagt till honom att han (precis som tidigare) är helt fri att hitta annan/andra sexpartners, men han vill ju inte det... samtidigt vill han ju inte tvinga mig till sex när jag inte längre har nån lust.

    Så vad gör vi nu???

    Om det finns någon som har erfarenhet av den här situationen, och/eller som har några bra råd så snälla, skriv!  

  • Svar på tråden Vad gör man när den ena tappat lusten?
  • Fjäril kär

    Börja med att boka ett besök hos gynekolog,  kanske du behöver hjälp med hormoner för att kicka igång din lust.  Ibland är det inte specifikt klimakteriet som sabbar lusten utan perioden efter när allt är över som tar bort lusten. Dina hormonnivåer är kanske alldeles för låga.

    Titta även igenom övrig hälsa och eventuella mediciner.  

    Sen se över din livssituation.  Kanske press och stress skapar något med dig som gör att lusten liksom kan kvitta. Om du inte har en partner som vill leva som dig får du ju mycket kompromisser och uppoffringar i ditt liv som kanske med tiden skaver allt mer och det kan bli att det rinner över och känslan av att då skiter vi i det kan dyka upp.. 

  • Plupp73

    Om du vill vara/leva med din man, och sex är viktigt för honom så hade jag köpt glidmedel och satsat på en gyllene medelväg (typ sex 1g/vecka) där du får ut närhet, och han får ut även sitt sexuella behov. Dessutom vet jag att lusten kan återvända, men tror att chansen är större om man har sex. Sex föder sex.....
    Om relationen inte är viktig för dig så kan du ju backa från sexlivet och göra vad du vill.

  • Anonym (Sexlust)
    Fjäril kär skrev 2024-03-26 10:00:02 följande:

    Börja med att boka ett besök hos gynekolog,  kanske du behöver hjälp med hormoner för att kicka igång din lust.  Ibland är det inte specifikt klimakteriet som sabbar lusten utan perioden efter när allt är över som tar bort lusten. Dina hormonnivåer är kanske alldeles för låga.

    Titta även igenom övrig hälsa och eventuella mediciner.  

    Sen se över din livssituation.  Kanske press och stress skapar något med dig som gör att lusten liksom kan kvitta. Om du inte har en partner som vill leva som dig får du ju mycket kompromisser och uppoffringar i ditt liv som kanske med tiden skaver allt mer och det kan bli att det rinner över och känslan av att då skiter vi i det kan dyka upp.. 


    Tusen tack för ditt svar! Tror du att det kan vara så enkelt som för låga hormonnivåer? Haha, det har jag inte ens tänkt på! (Så dum jag känner mig nu...) Jag ska definitivt kolla upp detta! Vad gäller livssituationen i övrigt är den mkt bra; jag (och även mannen) känner en balans och harmoni i tillvaron som nog är få förunnat - det enda (vilket iofs är en ganska big deal...) som fallerar är som sagt just sexsituationen...
  • Anonym (Sexlust)
    Plupp73 skrev 2024-03-26 20:08:44 följande:

    Om du vill vara/leva med din man, och sex är viktigt för honom så hade jag köpt glidmedel och satsat på en gyllene medelväg (typ sex 1g/vecka) där du får ut närhet, och han får ut även sitt sexuella behov. Dessutom vet jag att lusten kan återvända, men tror att chansen är större om man har sex. Sex föder sex.....
    Om relationen inte är viktig för dig så kan du ju backa från sexlivet och göra vad du vill.


    Oh ja - vår relation är jätteviktig för oss båda två! Vi har pratat om precis den lösning du föreslår, men mannen säger bestämt nej - han säger att det skulle kännas som ett övergrepp när han vet att jag bara "ställer upp" (hans ord, inte mina) för hans skull... 
Svar på tråden Vad gör man när den ena tappat lusten?