• Anonym (atjoo)

    Någon mer med tredje superförkylningen denna vinter?

    Fy sjutton ligger för tredje gången med hosta och halsont, Har haft både influensa, dunderförylning och nu återigen något skit med heshet och slem! 

    är det extra tufft i år eller vad är det frågan om? Har en dotter på 12 som har haft samma stuk antingen innan mig eller efter mig så jag antar att vi smittat varandra. 

    Har dock hört att det gått mycket i år både influensa, covid, rs virus och många lunfinglammationer? Stämmer det att det är så mycket och att många blivit sjuka? 

    Är det fler som haft det så här?

    Ett helvet eär det!

  • Svar på tråden Någon mer med tredje superförkylningen denna vinter?
  • Anonym (Sjukling)

    Både ja och nej... alltså, inte dunderförkylning.. Men jag mår dåligt. Halsont, öronvärk, snuvig...
    Ont i kroppen som jag brukar få vid influensa, men inte så mycket att jag måste ligga i sängen.

    Jag känner också att jag är mer "sjuk" i år än jag varit på flera år. Vet inte om det är mer virus som går, eller om det bara är att jag utsätter mig mer för folksamlingar nu än jag gjort på länge.

    Jo, det är ett helvete att vara sjuk. Håller med. :(

  • Anonym (S)

    Krya på er!

    Jag har klarat mig undan all sjukdom. Sist jag hade en (mild) förkylning var för ett år sen.

  • Anonym (Molly)

    Ja, jag ligger just nu hemma för tredje gången på kort tid, så jobbigt!
    Resten av familjen har märkligt nog klarat sig.
    Kan inte minnas när jag var förkyld innan och nu avlöper de varandra ett i ett. 


    Arbetar dock på en plats där det är högrisk att bli smittad, på förskolan.
    Många VH lämnar sina dunderförkylda småttingar och hoppas på det bästa,tyvärr går det bara runt runt och drabbar många.

    Krya på oss och hoppas att det en gång för alla  vänder nu! 

  • Anonym (Ida)

    Inte många gånger. Men värsta långdragna förkylning jag nånsin haft. Hostade i 6 veckor. Aldrig hänt innan. Mannen likadant. Väldigt lång inkubationstid också för tog flera veckor innan man blev smittad. Först dottern, sen vi vuxna sen den lille och den store pojken klarade sig. Jättekonstigt virus denna gång! Har hört fler.

  • Anonym (Prosit)

    Jag började tro att vi hade kommit lindrigt undan den här vintern tills för drygt en månad sedan. Sedan dess har vi haft förkylning efter flunsa efter förkylning. Senast nu i helgen började en kul variant med fantastisk huvudvärk, feber, snuva och hosta ... 

  • Anonym (Prosit)
    Anonym (Tuss) skrev 2024-03-26 08:44:57 följande:

    Är ni covid-vaccinerade?


    Ja, och mot influensa med.
  • Anonym (Tuss)

    Jag har märkt att många covid vaccinerade är mkt oftare sjuka än ovaccinerade. Inget ni tänkt på?

  • Anonym (S)
    Jag har märkt att många covid vaccinerade är mkt oftare sjuka än ovaccinerade. Inget ni tänkt på?

    Jag tycker att mina förkylningar ökade efter att ha haft covid samt tre sprutor. Blev inte speciellt sjuk, men det kom mildare snuvor oftare. Nu som sagt har jag inte varit förkyld på ett år. Jag hoppas att det betyder att min tidigare goda immunförsvar är återställt.
  • Anonym (P)

    Inte i år, men i fjol och förfjol? Hösten -22 öppnade jag med dunderflrkylning som varade en månad. I januari -23 fick jag influensan från helvetet som sänkte mig i över en månad. Ett par månader senare åkte jag på en rejäl förkylning igen som väl i sig i veckor, med halsont, hosta och rejäl heshet.

    Vissa år åker man dit på allt. Vissa år inte alls.

  • Anonym (vett)
    Anonym (atjoo) skrev 2024-03-26 00:13:02 följande:
    Någon mer med tredje superförkylningen denna vinter?

    Fy sjutton ligger för tredje gången med hosta och halsont, Har haft både influensa, dunderförylning och nu återigen något skit med heshet och slem! 

    är det extra tufft i år eller vad är det frågan om? Har en dotter på 12 som har haft samma stuk antingen innan mig eller efter mig så jag antar att vi smittat varandra. 

    Har dock hört att det gått mycket i år både influensa, covid, rs virus och många lunfinglammationer? Stämmer det att det är så mycket och att många blivit sjuka? 

    Är det fler som haft det så här?

    Ett helvet eär det!


    Många har fått ett sämre immunförsvar av att ha varit skyddade för infektioner under pandemin. Nu kommer infektionerna och immunförsvaret klarar inte av att hålla dem lindriga, utan de blir värre.

    Vi ser detta oerhört mycket i barnsjukvården just nu, att barnen som hölls hemma från förskolan för minsta symtom, nu knappt har nån motståndskraft alls och blir jättesjuka och får tom lunginflammation av en vanlig förkylning.

    Så jag tror att man måste igenom detta, få en massa infektioner, och bygga upp immunförsvaret igen. Både barn och vuxna. Verkar inte vara en bra idé i längden att undvika vanliga infektioner, det verkar bli värre i slutändan.
  • Anonym (vett)
    Anonym (S) skrev 2024-03-26 08:59:43 följande:
    Jag har märkt att många covid vaccinerade är mkt oftare sjuka än ovaccinerade. Inget ni tänkt på?

    Jag tycker att mina förkylningar ökade efter att ha haft covid samt tre sprutor. Blev inte speciellt sjuk, men det kom mildare snuvor oftare. Nu som sagt har jag inte varit förkyld på ett år. Jag hoppas att det betyder att min tidigare goda immunförsvar är återställt.
    Jag är vaccinerad x 3, haft Covid x 2 och är inte sjukare än innan pandemin.

    Men jag jobbar i vården och var aldrig isolerad under pandemin, utan jobbade och träffade (sjuka) människor som vanligt. Så mitt immunförsvar var igång som vanligt under pandemin, inte överbeskyddat som för de som höll sig isolerade. 
  • Anonym (...)
    Anonym (atjoo) skrev 2024-03-26 00:13:02 följande:
    Någon mer med tredje superförkylningen denna vinter?

    Fy sjutton ligger för tredje gången med hosta och halsont, Har haft både influensa, dunderförylning och nu återigen något skit med heshet och slem! 

    är det extra tufft i år eller vad är det frågan om? Har en dotter på 12 som har haft samma stuk antingen innan mig eller efter mig så jag antar att vi smittat varandra. 

    Har dock hört att det gått mycket i år både influensa, covid, rs virus och många lunfinglammationer? Stämmer det att det är så mycket och att många blivit sjuka? 

    Är det fler som haft det så här?

    Ett helvet eär det!


    Den här vintern har varit helt galen. Jag har två fsk-barn och vi har varit sjuka om varandra sedan nyår! Tror inte barnen har gått en hel vecka det här året. Det är det värsta jag varit med om. Det har varit förkylningar, influensor, magsjukor, vattkoppor, ögoninflammationer och gud vet vad. Har varit hemma i dryg vecka nu med något som känns som covid. 
  • Anonym (S)
    Men jag jobbar i vården och var aldrig isolerad under pandemin, utan jobbade och träffade (sjuka) människor som vanligt. Så mitt immunförsvar var igång som vanligt under pandemin, inte överbeskyddat som för de som höll sig isolerade. 

    Vi jobbade och levde som vanligt under pandemin men så har jag haft covid 3 gånger också. Det var bara en tanke hos mig för att jag blev så märkbart oftare småförkyld under en period efter allt det där.
Svar på tråden Någon mer med tredje superförkylningen denna vinter?