• Anonym (Anonum)

    Hjälp mig att tyda svar

    Provsvar Östradiol P-FSH hjälp?

    Hej!
    Jag vill bli gravid inom något år och jag har inte gjort några hormonprover förrens nu! Ni som gjort dessa prover hur ska de ligga? Står inget referensvärde på 1177
    här är mina provsvar behöver jag komplettera med fler prover? hade min mens senast 25 Mars så vet inte hur det räknas i cykeln 



     P-Östradiol Resultat: 125pmol/L



     P-FSH Resultat: 6.58 IU/L



    P-LH 
    Resultat: 3.0 IU/L
  • Svar på tråden Hjälp mig att tyda svar
  • Anonym (Google)

    Du får ett tråkigt svar :)


    Google har vet vad referensvärdena bör ligga för de prover du tagit.
    Sök på varje enskild prov och referens så får du svar.

    Du bör även se dina provresultat på 1177 och det bör vara en stjärna markerat om någon av proverna är utanför referensvärdet.

    Hoppas det var till lite hjälp även om svaret var tråkigt.
    Trevlig påsk!

  • Anonym (Anonum)
    Anonym (Google) skrev 2024-03-28 14:46:49 följande:

    Du får ett tråkigt svar :)


    Google har vet vad referensvärdena bör ligga för de prover du tagit.
    Sök på varje enskild prov och referens så får du svar.

    Du bör även se dina provresultat på 1177 och det bör vara en stjärna markerat om någon av proverna är utanför referensvärdet.

    Hoppas det var till lite hjälp även om svaret var tråkigt.
    Trevlig påsk!


    Hej!
    tack för svaret :) 
    jag har googlat men får inga korrekta svar. Har ingen stjärna på provsvaren tänkte om det fanns andra kvinnor som gjort liknande prover som kunde säga vad dom fått i provsvar
  • Anonym (vänt)
    Anonym (Anonum) skrev 2024-03-28 13:51:01 följande:
    Hjälp mig att tyda svar
    Provsvar Östradiol P-FSH hjälp?

    Hej!
    Jag vill bli gravid inom något år och jag har inte gjort några hormonprover förrens nu! Ni som gjort dessa prover hur ska de ligga? Står inget referensvärde på 1177
    här är mina provsvar behöver jag komplettera med fler prover? hade min mens senast 25 Mars så vet inte hur det räknas i cykeln 



     P-Östradiol Resultat: 125pmol/L



     P-FSH Resultat: 6.58 IU/L


    P-LH Resultat: 3.0 IU/L
    Du måste såklart invänta att de som ordinerat proverna tolkar dem åt dig. Det kan inte nån på Familjeliv göra. Det kan dessutom vara fler faktorer än bara just proverna som påverkar. 
  • Citronsmör

    Din cykeldag 1 var alltså 25 mars. Du säger inte vilken dag du tog proverna, men jag antar att det var på cykeldag 2 eller 3. Jag tänker att just dessa prover kanske inte kan säga så mycket som de hade kunnat göra i mitten av din cykel eller efter ägglossning. Tidigt i cykeln brukar man ta AMH, som ger en idé om din äggreserv. Efter ägglossning kan du kolla progesteron, för att se att du har lämpliga nivåer. LH ska vara högt nära ägglossning, men du kan också kolla det med urinprov hemma. FSH säger något om hur stark signal din hjärna skickar till äggstockarna för att få äggblåsor att växa. Östradiol brukar säga något om hur stora äggblåsor man har. En äggblåsa som är redo att lossa ska ge 1000 pmol/l, har jag för mig att en läkare har sagt.

    Nu har det ju gått en månad, så du kanske har fått svar redan av en läkare, men hoppas att du får ta fler prover i lämpliga delar av din cykel för att få en bättre bild av din potentiella fertilitet!

Svar på tråden Hjälp mig att tyda svar