• Karl Alexander

    Skönhetsnormer och mansnormer

    Medierna och feministerna (samma sak, oftast) älskar att prata skönhetsnormer för kvinnor, hur skadliga dessa är och hur kvinnor drivs till ätstörningar och dålig hälsa pga skadliga normer.

    Men när det gäller normer som kvinnor lägger på män (status, jobb, pengar, frisyr, längd osv) pratas det ALDRIG om skadliga normer. Inte ett ord om att män har onåbara och orealistiska normer att leva upp till. Då heter det istället att män måste jobba på sig själva.

    Varför hycklar samhället på det här sättet? Är det männen som varit för mesiga och inte sagt ifrån åt feministidioterna? Eller finns det andra anledningar?

  • Svar på tråden Skönhetsnormer och mansnormer
  • Karl Alexander
    Anonym (B) skrev 2024-04-09 10:46:09 följande:
    Krav uttalas inte endast i tidningsartiklar. 

    Jag har en son i tonåren och tro mig, kraven är orimliga och mycket höga. Det är inte lätt att vara ung idag. 
    Nu pratar du inte om specifika krav som man. Du pratar om krav på utbildning, betyg i skolan och jobb i framtiden.

    Jag pratar om de manskrav som kvinnor ställer på dagens män, som är så höga att de bara en liten klick män lyckas leva upp till dem.
  • Karl Alexander
    Anonym (Volvo) skrev 2024-04-09 10:47:05 följande:

    kvinnatillkvinna.se/atilla-yoldas-det-ar-vi-killar-som-ska-dra-lasset/ 


    Anonym (Volvo) skrev 2024-04-09 10:48:45 följande:

    mfj.se/lar-dig-mer/vald/killnormer-och-vald


    Anonym (Volvo) skrev 2024-04-09 10:49:19 följande:

    www.aftonbladet.se/debatt/a/mRxA41/det-finns-en-destruktiv-mansnorm-i-sverige


    Fast det här är feministartiklar som inte har något att göra med kvinnors mansnormer.
  • Anonym (Eva)
    Fjäril kär skrev 2024-04-09 10:25:30 följande:
    Mansjourer finns sedan många år 

    Ja men där ser du, nu fick jag lära mig något nytt. 


    Jag kan ha helt fel, men min upplevelse är att kvinnojouren uppmärksammas mer högljutt än mansjouren.  Oavsett så är det bra att det finns jourer för båda könen. 

  • Anonym (B)
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:49:43 följande:
    Nu pratar du inte om specifika krav som man. Du pratar om krav på utbildning, betyg i skolan och jobb i framtiden.

    Jag pratar om de manskrav som kvinnor ställer på dagens män, som är så höga att de bara en liten klick män lyckas leva upp till dem.
    Nej, jag talar om krav på utseende, felfri hy, platt mage med rutor, längd, hur käkbenen ska se ut, håret osv. Googla looksmaxxing mm. 

    De krav du talar om gäller ju också för båda könen. 
  • Anonym (Eva)
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:41:42 följande:
    Försök inte. Ingen kan ha undgått den ständiga debatten om skönhetsnormer för kvinnor som pågått i decennier. Visa mig EN ENDA artikel i någon media där man pratar om osunda och omöjliga mansnormer.

    Fast Alexander, du måste sluta se det så svart eller vitt. Både män och kvinnor måste skärpa till sig i dessa frågor. Alla kön har mer eller mindre olika för- eller nackdelar. 


    Detta gäller inte enbart kön, det gäller hudfärg, socioekonomiska förutsättningar, eller funktionsnedsättningar.

    Det är den bristande respekten inför att lyssna på varandra och ha en acceptans inför att vissa saker är orättvisa, man glömmer bort att visa saker har blivit till det bättre och en del väljer att vara bittra bara för att  man inte klarar av att se det ur olika perspektiv.

    Det är tydligt hur du väljer att se det ur ett perspektiv. Det är uppenbart att du stör dig extremt mycket i dina egna frågeställningar. Du måste ställa frågan, varför stör du dej på dessa frågor?


     

  • Anonym (B)
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 11:23:17 följande:
    Vad är det här för jävla 4chan-skit?
    Jag vet inte vad du syftar på, men jag syftar på pojkar mellan 11-20 år som upplever dessa krav på utseende. Varken du tror det eller ej.
  • Anonym (Sim)

    En psykotisk omvärldsuppfattning i form av paranoia och vanföreställningar kring bla. " feminism" har ingenting med normer att göra överhuvudtaget.

  • Jemp
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 08:42:28 följande:
    Skönhetsnormer och mansnormer

    Medierna och feministerna (samma sak, oftast) älskar att prata skönhetsnormer för kvinnor, hur skadliga dessa är och hur kvinnor drivs till ätstörningar och dålig hälsa pga skadliga normer.

    Men när det gäller normer som kvinnor lägger på män (status, jobb, pengar, frisyr, längd osv) pratas det ALDRIG om skadliga normer. Inte ett ord om att män har onåbara och orealistiska normer att leva upp till. Då heter det istället att män måste jobba på sig själva.

    Varför hycklar samhället på det här sättet? Är det männen som varit för mesiga och inte sagt ifrån åt feministidioterna? Eller finns det andra anledningar?


    Jaså? Jag tycker ofta det pratas om skadliga normer även för män, främst vad det gäller machomentalitet. 


    Vill männen ha andra/fler diskussioner är det ju bara att lyfta dem själva! 

  • Anonym (Alice)

    Fast jag tänker att normen som kvinnor förväntas leva upp till är farligare än normen som män förväntas leva upp till. Först och främst för att kvinnans norm till största delen handlar om utseende, och de flesta kvinnor inte har en chans att se ut som det idealet, om de inte dels svälter sig och dels tar till operativa ingrepp - båda dessa saker innebär alltid risker. 

    Mannens norm handlar mest om att sköta sig, träna lagom mycket, hålla vikten inom normalspannet, klippa sig, hålla sig ren och skaffa sig ett jobb, och detta är ju inga orimliga eller skadliga krav på något sätt. Även om jag såklart kan förstå att det är jobbigt för en kille som haft det svårt i skolan och därför inte har kunnat skaffa någon riktig utbildning, eller som är kortväxt. 

Svar på tråden Skönhetsnormer och mansnormer