• MysPysJessie78

    Min 11 åring har fått mens

    Hej! Någon som har dotter på 11år som fått mens? Jag tycker det är tidigt men det är väl olika men som mamma fick jag vid 16. Någon som vill dela med sig om hur det var för ditt barn?

  • Svar på tråden Min 11 åring har fått mens
  • fornminne

    11 år är ganska tidigt, men inte onormalt tidigt. En kompis fick mens när hon var 11, en annan när hon var 12. Själv var jag nästan 14. Min syster var nästan 15. Vår mamma fick inte mens förrän hon var 14, så det kan vara ärftligt, men behöver inte bara det.

    16 är snarare sent, men inte onormalt det heller. De flesta får sin första mens mellan 11 och 14 år, men allt mellan 10 och 16 år anses normalt. 

    Rent fysiskt och biologiskt vore det bättre att få mens senare än tidigare. Naturen är konstig här. 12-13-åringar borde inte kunna föda barn, deras kroppar är inte redo för det. 16-18 år vore rimligare att få första mensen. Kroppen är inte helt färdigutvecklad förrän i 20-årsåldern.


     

  • fornminne

    När mensen kommer hänger ofta ihop med övrig pubertet. Varken jag eller syrran började visa några som helst pubertetstecken förrän vi var 12. Många andra var redan ganska utvecklade då. 

    Då tyckte man väl att det var lite jobbigt, att vara bland de sista i klassen. Men med facit i hand var det nog ganska bra. Ser ingen fördel med att se ut som en mini-kvinna i kroppen innan man ens är tonåring. Hantera blickar och ibland kommentarer från killar i alla åldrar, ibland vuxna män! 

    Jag slapp mycket av det. När jag började högstadiet hade jag börjat utvecklas och kände mig inte längre sen, men hade inte de där kvinnliga formerna som en del tjejer har. Jag såg inte äldre ut än jag var, vilket nog var bra.

  • Mrs Moneybags

    Jag fick mens vid 11 och de flesta övriga i klassen fick vid 12 ungefär. Så jag ser inte att 11 är särskilt tidigt. 16 anser jag vara väldigt sent, men jag ser inte heller att det skulle vara något problem att få mens varken vid 10 eller 16. 

    Det enda som händer är väl att tillväxten börjar bromsa in. Jag tror jag hade den längd jag har nu redan när jag var 12. Är normallång kan tilläggas, 164 cm. 

  • Studentpappa

    Dottern fick vid 12 och de flesta av hennes kompisar lika eller året innan. Hon är rätt lång och antagligen nästan färdigväxt då hon är längre än sin mamma.

    Hon tyckte det var jobbigt först men efter hon pratat med kompisarna och insett att det var lika för dom var det lugnt. 


    Ride it like you stole it
  • fornminne

    Man växer ofta på längden hela puberteten, men långsammare än innan. Tidig pubertet kan ge kortare slutlängd, men det beror ju på hur långa föräldrarna är. 

    Jag tror inte att jag var färdigväxt på längden förrän jag var 17-18 år. Enligt gamla anteckningar var jag 166 cm lång när jag var 16 och 168 cm lång när jag var 18. Det senare är min vuxenlängd. 

  • AlbaC

    Min dotter på snart 11 fick mens för några månader sedan. Det har gått oförväntat bra med skydd och så men hon har fortfarande inte helt oregelbunden mens, den kommer lite då och då och tror heller inte hon blöder så mycket. Är mest rädd hon ska brås på mig med stora blödningar och mycket pms i perioder men kan inte se något sådant än och har vi tur så slipper hon. 

  • Deeru

    Det är väl ganska normalt. Jag var 11 och det var väl inget speciellt på så vis. 

Svar på tråden Min 11 åring har fått mens