• Anonym (Paula)

    High five emot förskolans läroplan?

    Nyligen hade jag och min arbetsplats ett möte på förskolan jag jobbar på där några kollegor var mycket upprörda över att personal på den andra avdelningen på förskolan lärt barnen att göra high five.

    Typ att de gör ett litet äventyr, löser ett uppdrag och sedan gör high five, kollegorna tycker att detta strider mot förskolans läroplan. Jag kan verkligen inte se denna koppling? 


    Är detta verkligen olämpligt? 

  • Svar på tråden High five emot förskolans läroplan?
  • Anonym (Kajsa fsk)

    Men allvarligt?det finns ju större problem på en förskola?kan man ju tycka. Obestämd

  • Anonym (Blivande studerande förskollärare)

    Kan inte se den kopplingen, hur menar dina kollegor?

  • Anonym (Em)

    Hur är high-five emot förskolans läroplan? Jag läser till förskollärare men förstår inte alls den kopplingen.

  • Anonym (Paula)
    Fiona M skrev 2024-04-18 20:15:40 följande:

    Om de säger att det är mot läroplanen måste de ju förklarat hur när ni frågade?


    Handlar om att man ska göra saker som finns i läroplanen och där finns inte high five med? och eftersom att det inte finns med att lära barn detta utan att det är att tramsa med barnen och är onödigt vetande så är det emot läroplanen 
  • Anonym (Tea)

    Helt obegripligt. Är du säker på att det inte var ngt annat de störde sig på? Låter ju jättemärkligt. 

  • Fiona M
    Anonym (Paula) skrev 2024-04-18 20:20:07 följande:
    Handlar om att man ska göra saker som finns i läroplanen och där finns inte high five med? och eftersom att det inte finns med att lära barn detta utan att det är att tramsa med barnen och är onödigt vetande så är det emot läroplanen 
    Nu tror jag du skojar med oss. Allt är inte specat i läroplanen, men det betyder naturligtvis inte att det som inte står är emot den.
    Skulle det här mot förmodan vara sant hoppas jag ni satte dem på plats.
  • Fiona M

    Det står inte i läroplanen att ni ska öppna grindar. Betyder det att ni går mot läroplanen när ni går på utflykt med barnen?

  • Anonym (Paula)
    Fiona M skrev 2024-04-18 20:53:21 följande:

    Det står inte i läroplanen att ni ska öppna grindar. Betyder det att ni går mot läroplanen när ni går på utflykt med barnen?


    Jag tolkar det som att dessa förskollärare ser det som att tramsa bort verksamheten och vill lyfta fram att det faktiskt bedriver ett seriös verksamhet som ska vara utifrån läroplansmålen. 
  • Fiona M
    Anonym (Paula) skrev 2024-04-18 21:13:56 följande:
    Jag tolkar det som att dessa förskollärare ser det som att tramsa bort verksamheten och vill lyfta fram att det faktiskt bedriver ett seriös verksamhet som ska vara utifrån läroplansmålen. 
    Hahaha!

    Men allvarligt, ni fick dem att förstå hur galet det är att resoner som att allt som inte står i läroplanen är emot den?

    De är tramsiga och framstår som stelbenta och osäkra, inte som proffsiga och serkösa.
  • Anonym (Paula)
    Fiona M skrev 2024-04-18 21:38:16 följande:
    Hahaha!

    Men allvarligt, ni fick dem att förstå hur galet det är att resoner som att allt som inte står i läroplanen är emot den?

    De är tramsiga och framstår som stelbenta och osäkra, inte som proffsiga och serkösa.

    Nja, det var tydliga med att det var för mycket trams på den andra avdelningen. att det saknas pedagogisk tanke med den här typen av saker. Ett annat exempel va att en pedagog kan ta det yngre barnen i händerna och typ säga skaka skaka och så skakar det på kroppen tillsammans ute på gården och så skrattar det lilla barnet . Pedagogen brukar göra detta på gården när barnen fryser och är små och då dansar det denna dans som barnen liksom klarar av när de är riktigt små.

    Jag skulle väl mer tolka det som omsorg, att man får barnen att röra på sig så att det blir varma. 


    Det får ju även in rörelse.

    Men det är även relationsskapande med pedagogen som ser de små ute på gården.

    Personalen på min avdelning däremot anser att detta är oseriöst och att det är en spontan handling och om saker sker spontant så är det inte heller saker som är utifrån läroplanen. För att förskollärarna menar att det ska finnas en tydlig planering och att man ska göra en utvärdering efteråt Annars så räknas inte aktiviteten/undervisningen. 

  • Anonym (Gds)

    Alla dagisfröknar tror Sitt jobb är viktigt och deras laga gäller , men de har bra ledare som lurar dom 😂 -denna kurs om ansvarstagande är viktig 🤘😂

    Ni ska veta är ni är typ BARNVAKT helt jävla värdelöst jobb. 
    Har haft barn på dagis kom aldrig överens med fetkärringarna 
    Sen när de öppnar efter lov så ska de alltid va planeringsdag

    Skällde på dom , ja vi måste ta de då . Då vi måste planera 
    VAF FAN SKA PLANERAS VILKEN JÄVLA SPADE NI SKA TA FRAM TILL SANDLÅDAN 
    lägg planering på vanliga dag och ta in värdelös ungdomar som vikarie 
    VÄRLDEN SNURRAR INTE RUNT ER

  • Anonym (Blivande studerande förskollärare)
    Anonym (Gds) skrev 2024-04-18 21:49:43 följande:

    Alla dagisfröknar tror Sitt jobb är viktigt och deras laga gäller , men de har bra ledare som lurar dom 😂 -denna kurs om ansvarstagande är viktig 🤘😂

    Ni ska veta är ni är typ BARNVAKT helt jävla värdelöst jobb. 
    Har haft barn på dagis kom aldrig överens med fetkärringarna 
    Sen när de öppnar efter lov så ska de alltid va planeringsdag

    Skällde på dom , ja vi måste ta de då . Då vi måste planera 
    VAF FAN SKA PLANERAS VILKEN JÄVLA SPADE NI SKA TA FRAM TILL SANDLÅDAN 
    lägg planering på vanliga dag och ta in värdelös ungdomar som vikarie 
    VÄRLDEN SNURRAR INTE RUNT ER


    Vad gör du själv för viktigt då? Kanske skulle ta en kurs i svenska språket?
  • Fiona M
    Anonym (Paula) skrev 2024-04-18 21:49:35 följande:

    Nja, det var tydliga med att det var för mycket trams på den andra avdelningen. att det saknas pedagogisk tanke med den här typen av saker. Ett annat exempel va att en pedagog kan ta det yngre barnen i händerna och typ säga skaka skaka och så skakar det på kroppen tillsammans ute på gården och så skrattar det lilla barnet . Pedagogen brukar göra detta på gården när barnen fryser och är små och då dansar det denna dans som barnen liksom klarar av när de är riktigt små.

    Jag skulle väl mer tolka det som omsorg, att man får barnen att röra på sig så att det blir varma. 


    Det får ju även in rörelse.

    Men det är även relationsskapande med pedagogen som ser de små ute på gården.

    Personalen på min avdelning däremot anser att detta är oseriöst och att det är en spontan handling och om saker sker spontant så är det inte heller saker som är utifrån läroplanen. För att förskollärarna menar att det ska finnas en tydlig planering och att man ska göra en utvärdering efteråt Annars så räknas inte aktiviteten/undervisningen. 


    Klarar man inte att det händer spontana saker i verksamheten utan behöver en detaljplanering är man direkt olämplig att jobba med människor.
    Hoppas förskolechefen vet hur illa det är och kan tala förstånd med dem.
  • Anonym (Em)

    Så barnen får inte ha lite kul emellanåt? Allt måste följa läroplanen till punkt och pricka?

  • Anonym (SL)
    Anonym (Paula) skrev 2024-04-18 21:49:35 följande:

    Nja, det var tydliga med att det var för mycket trams på den andra avdelningen. att det saknas pedagogisk tanke med den här typen av saker. Ett annat exempel va att en pedagog kan ta det yngre barnen i händerna och typ säga skaka skaka och så skakar det på kroppen tillsammans ute på gården och så skrattar det lilla barnet . Pedagogen brukar göra detta på gården när barnen fryser och är små och då dansar det denna dans som barnen liksom klarar av när de är riktigt små.

    Jag skulle väl mer tolka det som omsorg, att man får barnen att röra på sig så att det blir varma. 


    Det får ju även in rörelse.

    Men det är även relationsskapande med pedagogen som ser de små ute på gården.

    Personalen på min avdelning däremot anser att detta är oseriöst och att det är en spontan handling och om saker sker spontant så är det inte heller saker som är utifrån läroplanen. För att förskollärarna menar att det ska finnas en tydlig planering och att man ska göra en utvärdering efteråt Annars så räknas inte aktiviteten/undervisningen. 


    Nu kan ju något ha ett omsorgsmål OCH ett lärandemål på samma gång.

    Hade förskollärarna en poäng då?
    Att det var mycket man gjorde utan att ha ett syfte?
    Då kan det väl absolut finnas skäl att inplantera ett kritiskt förhållningssätt till att alltid ha med sig frågan varför i allt man gör.
    Att stanna upp och fundera på varför.

    I ditt fall:
    Varför små uppdrag? Varför just dessa uppdrag. Varför just dessa barn? 
    Och sedan high fiven. Varför ger du den, när ger du den? Gällande alla uppdrag eller bara vissa? Bara när de lyckats eller även om de försökte? 

    Detta har både med barnsyn och kunskapssyn att göra. Varför, hur, när och till vilka du ger high fiven säger något om hur du tänker/ser på barn och även hur du ser på kunskap.

    Jag tror att förskollärarna vill få in de didaktiska frågorna i er verksamhet, att öka medvetenheten i era val och vad de får för konsekvenser.
    För alla val, medvetna och omedvetna får ju konsekvenser.
Svar på tråden High five emot förskolans läroplan?