Anonym (Paula) skrev 2024-04-18 21:49:35 följande:
Nja, det var tydliga med att det var för mycket trams på den andra avdelningen. att det saknas pedagogisk tanke med den här typen av saker. Ett annat exempel va att en pedagog kan ta det yngre barnen i händerna och typ säga skaka skaka och så skakar det på kroppen tillsammans ute på gården och så skrattar det lilla barnet . Pedagogen brukar göra detta på gården när barnen fryser och är små och då dansar det denna dans som barnen liksom klarar av när de är riktigt små.
Jag skulle väl mer tolka det som omsorg, att man får barnen att röra på sig så att det blir varma.
Det får ju även in rörelse.
Men det är även relationsskapande med pedagogen som ser de små ute på gården.
Personalen på min avdelning däremot anser att detta är oseriöst och att det är en spontan handling och om saker sker spontant så är det inte heller saker som är utifrån läroplanen. För att förskollärarna menar att det ska finnas en tydlig planering och att man ska göra en utvärdering efteråt Annars så räknas inte aktiviteten/undervisningen.
Nu kan ju något ha ett omsorgsmål OCH ett lärandemål på samma gång.
Hade förskollärarna en poäng då?
Att det var mycket man gjorde utan att ha ett syfte?
Då kan det väl absolut finnas skäl att inplantera ett kritiskt förhållningssätt till att alltid ha med sig frågan varför i allt man gör.
Att stanna upp och fundera på varför.
I ditt fall:
Varför små uppdrag? Varför just dessa uppdrag. Varför just dessa barn?
Och sedan high fiven. Varför ger du den, när ger du den? Gällande alla uppdrag eller bara vissa? Bara när de lyckats eller även om de försökte?
Detta har både med barnsyn och kunskapssyn att göra. Varför, hur, när och till vilka du ger high fiven säger något om hur du tänker/ser på barn och även hur du ser på kunskap.
Jag tror att förskollärarna vill få in de didaktiska frågorna i er verksamhet, att öka medvetenheten i era val och vad de får för konsekvenser.
För alla val, medvetna och omedvetna får ju konsekvenser.