• Anonym (Undra)

    Oj fotar alla sina barn varje dag verkligen?

    På jobbet häromdagen berättade jag om hur jag misslyckats med att klippa luggen på min femåring.
    Kollegorna undrade om jag kunde visa en bild. Jag sa inte säker på om jag har någon, och tog upp mobilen.

    Nej jag hade inte tagit någon bild på henne på två veckor.

    -VA SERIÖST, har du inte en enda bild på din dotter senaste veckorna?
    Nej det hade jag inte. Jag hade 15 bilder på henne från januari till nu. Från pulkbacke och någon fika på stan och nån hemmabild, en bild med påskägget. Det var allt och dom var chockade. Verkade som dom tyckte synd om min dotter som inte får se vilder från varenda dag av sin barndom eftersom det ändå är så lätt att ta bilder nu med mobilen. Så har ni också hundratals barnbilder redan från 2024?

    -

  • Svar på tråden Oj fotar alla sina barn varje dag verkligen?
  • Jemp

    Fotar varje vecka i alla fall. Hade 20 resp 30 bilder från senaste månaden per barn, varav vissa är från samma tillfälle. 

  • Anonym (V)
    Jemp skrev 2024-04-20 01:47:31 följande:

    Fotar varje vecka i alla fall. Hade 20 resp 30 bilder från senaste månaden per barn, varav vissa är från samma tillfälle. 


    Samma här
  • Anonym (Carolina)

    Oj, nej..   Jag har nog ca 5-6 fotosessioner med mina barn i år.   Det har varit vid  högtider mest.   Har massa foton dock, men det beror på att jag tagit många foton vid samma tidpunkt. 

  • Anonym (R)

    Kan bero på:

    ? Att man inte har det direkta intresset av att fotografera allt. Det faller inte naturligt att ta upp kameran och dokumentera. Min man faller in i denna skara. Han fotograferar väldigt sällan. 

    ? Man fokuserar på att umgås mer än att ha mobilen i högsta hugg. Jag väljer aktivt bort att ta med mobilen på olika aktiviteter då jag vill umgås med mina barn och ibland blir mobilen en distraktion, där man "bara ska..." istället för att umgås. 

  • Anonym (papegojan)

    Jag hör att jag är en dålig förälder. Jag är okej med det.

    Folk som bara springer runt och fotar så de glömmer att delta i vad det nu är och ska ha alla att ställa upp sig för insta-foton är också rätt jobbiga. 

  • Spucks

    Det fanns en tråd för ett tag sedan om en mamma som var chockad att inte alla fotta sina barn varje dag, för det gör man ju om man älskar dem. Eller något åt detta hållet.
    Vem orkar titta på alla de där bilder sedan? Och hur är det för barnen att bli fotade jämt?

    Jag har 3 video från mitt barn denna veckan - men då pratar han bara, för han håller just nu på att skicka meddelanden fram och tillbaka med en kompis som bor långt bort.
    Senaste bilder är från två veckor sedan, där var vi på ett evenemang och jag fotade honom i en brandbil och ett litet gullig tåg. Några dagar innan hade kulturskolan öppet hus, det finns några bilder därifrån. Och innan dess totalt 3 bilder under hela mars. Det räcker gott.

  • Kammen320

    Haha, verkligen. När jag väl komma ihåg att fota blir det ett gäng bilder med tanken att jag ska gå igenom senare o ta bort suddiga osv. Men fotar mest när det händer lite mer roliga saker; kompisen sover över, jul, påsk, kalas, farmor är på besök, man har byggt en snögubbe, tappat en tand osv. Inte varje dag alltså.

  • Anonym (Milly)

    Kollade och fotade ena barnet i genomsnitt två tillfällen/vecka ungefär. (Ibland flera bilder vid varje tillfälle.) Andra barnet vill inte alltid bli fotad, där blev det ca ett tillfälle/vecka. 


    Men det gör mig varken till en bra eller dålig förälder, och detsamma gäller dig. :) 

  • Anonym (Jenny)

    Jag kollade nu själv på mobilen, jag har 100 plus bilder ifrån detta år hitintills på min 4åring , plus flertal filmer. Men det är inte random alldagliga bilder utan många på henne tillsammans med kusinen som bor i annan stad, bilder från födelsedagskalaset, påsken osv. . 


    Det är även mitt enda barn så inget blir upplevt igen så att säga ..och tiden går rätt fort.  Men ja det är ju hur jag känner bara. Inget är väl rätt eller fel heller

  • Anonym (Undra)

    Verkar som de flesta tar lite fler än mig men ändå inte nödvändigtvis varje dag.

    Sen kan ju antalet bilder bli samma såklart om man tar 7 bilder en gång i veckan men då vid samma tillfälle eller om man tar en bild varje dag tex.

    Ofta är det väl så med mig att vid tillfället man tar bilder blir det flera på en gång.

    Sen är det väl nu under denna årstid som varit det blir färre. Dagarna ser ganska lika ut. Brukar bli mycket fler på sommaren då det händer mer och man är utomhus mycket. 

  • Anonym (Fotar en del)

    Jag fotar ungarna ganska mycket. kanske inte dagligen men flera gånger i veckan i alla fall. Jag försöker mer och mer fota vardagliga situationer och mindre av uppstyrda foton eller speciella evenemang. Vi delar mycket foton med far- och morföräldrar och gör varje år en fotokalender till dem. 

  • Anonym (För sällan)

    Jag fotar våran tvååring för sällan känner jag! När han var nyfödd var det väldigt få foton vilket jag ångrar. Brukar behöva påminna mig och sambon att ta bilder och filma, det är ju kul att kunna se tillbaka på sen (för sonen tänker jag) när han är äldre. Kul att kunna se oss föräldrar med också tänker jag. Så jag tar väl kanske varannan-var 3e vecka men försöker blir bättre med fotandet. Tycker inte jag är dålig förälder alls men ändå kul att ha bilder sen att se tillbaka på! 
    Vi leker mest aktivt med sonen och är i stunden med honom så telefonen glöms ofta bort på gott och ont!

Svar på tråden Oj fotar alla sina barn varje dag verkligen?