• Anonym (Lina)

    Matcha sin partners kläder

    Blev inspirerad av en annan tråd om man klär sig som sin partner men då utifrån åldersskillnad handlade den andra tråden om. 


    Jag blev nyfiken om folk i största allmänhet försöker matcha sin partners klädsel? 


    Jag försöker nog ofta göra detta. Men det handlar ju mer om situationen. 

    Jag har mysiga vildsmarkskläder, kappor och allt möjligt. 


    Väljer min kille mer friluftskläder så väljer inte jag att ta en kappa när vi ska gå till affären. Väljer han en mer elegant klädsel när vi ska hämta barn på förskolan så kör jag på kappa. 


    Har tidigare blivit arg på ex som förstört min färgkod när vi gått och på bröllop, då vill jag att färgerna ska smälta ihop. 


    Hur gör ni andra? 

  • Svar på tråden Matcha sin partners kläder
  • Anonym (Individer)

    Vi är individer och sitter inte ihop, så vi klär oss som vi vill som är lämpligt för tillfället. Och nä, vi matchar fan aldrig för vi har väldigt olika smak och väldigt olika intresse för kläder. 

  • Anonym (W)

    Han klär sig som han vill och jag klär mig som jag vill. I det stora hela har vi rätt lika stil så det är sällan som vi ser helt omaka ut.

    Och skulle vi råka vara snyggt färgmatchade någon gång så tycker jag att det är lite kul, men det är inget jag skulle planera.

  • klyban

    Låter oerhört tråkigt att matcha kläder, och det betyder att en använder kläder den inte riktigt vill ha ens.(Sen sure, kan man ha samma smak, men då behöver man inte heller matcha direkt.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Agda90
    Anonym (Lina) skrev 2024-04-24 18:13:01 följande:
    Matcha sin partners kläder

    Blev inspirerad av en annan tråd om man klär sig som sin partner men då utifrån åldersskillnad handlade den andra tråden om. 


    Jag blev nyfiken om folk i största allmänhet försöker matcha sin partners klädsel? 


    Jag försöker nog ofta göra detta. Men det handlar ju mer om situationen. 

    Jag har mysiga vildsmarkskläder, kappor och allt möjligt. 


    Väljer min kille mer friluftskläder så väljer inte jag att ta en kappa när vi ska gå till affären. Väljer han en mer elegant klädsel när vi ska hämta barn på förskolan så kör jag på kappa. 


    Har tidigare blivit arg på ex som förstört min färgkod när vi gått och på bröllop, då vill jag att färgerna ska smälta ihop. 


    Hur gör ni andra? 


    Alltså tillåt mig att skratta så jag dör! 
    "Väljer min kille... så väljer jag...."
    Du anpassar dig alltså efter din kille, har du ingen egen vilja?

    Nej, jag anpassar mig inte efter min man. Jag är en egen tänkande individ. Tar han på sig vildmarks byxor när vi ska till Ica och jag vill ha jeans så gör jag som jag vill. 
    Man klär sig efter tillfället och inte efter en annan person. 

    Bröllop är ett undantag. Då planerar vi TILLSAMMANS på ett annat sätt. Men 
  • Anonym (eh)
    Anonym (Lina) skrev 2024-04-24 18:13:01 följande:
    Matcha sin partners kläder

    Blev inspirerad av en annan tråd om man klär sig som sin partner men då utifrån åldersskillnad handlade den andra tråden om. 


    Jag blev nyfiken om folk i största allmänhet försöker matcha sin partners klädsel? 


    Jag försöker nog ofta göra detta. Men det handlar ju mer om situationen. 

    Jag har mysiga vildsmarkskläder, kappor och allt möjligt. 


    Väljer min kille mer friluftskläder så väljer inte jag att ta en kappa när vi ska gå till affären. Väljer han en mer elegant klädsel när vi ska hämta barn på förskolan så kör jag på kappa. 


    Har tidigare blivit arg på ex som förstört min färgkod när vi gått och på bröllop, då vill jag att färgerna ska smälta ihop. 


    Hur gör ni andra? 


    Det har aldrig någonsin fallit mig in att man skulle matcha sina kläder med partnern. Det sker bara om vi ska på samma typ av tillställning och då ska ha samma typ av klädkod. 

    Att klä mig på nåt särskilt sätt för att hämta barnen på förskolan? Elegant klädsel för att hämta på förskolan? Och då för att min man klär sig på nåt särskilt sätt? Alltså, va?

    Min man jobbar på bank och har en tydlig klädkod med kostym, och lite mer vårdad klädsel på sitt jobb, jag jobbar i vården och klär mig i arbetskläder på jobbet, och kläderna jag har till och från jobbet är oftast ganska nedtonade, frmst för att jag cyklar eller gå till jobbet. Skulle kännas väldigt märkligt om jag klädde mig som min man under jobbdagar - eller att han skulle klä sig som mig. Vi är individer, vi lever varsitt liv. 
  • Anonym (eh)
    Agda90 skrev 2024-04-25 08:41:30 följande:
    Alltså tillåt mig att skratta så jag dör! 
    "Väljer min kille... så väljer jag...."
    Du anpassar dig alltså efter din kille, har du ingen egen vilja?

    Nej, jag anpassar mig inte efter min man. Jag är en egen tänkande individ. Tar han på sig vildmarks byxor när vi ska till Ica och jag vill ha jeans så gör jag som jag vill. 
    Man klär sig efter tillfället och inte efter en annan person. 

    Bröllop är ett undantag. Då planerar vi TILLSAMMANS på ett annat sätt. Men 
    Planerar ni alltså klädseln utifrån varandra på tex ett bröllop? Inte bara utifrån klädkoden, utan utifrån varandras kläder? 
  • Agda90
    Anonym (eh) skrev 2024-04-25 09:38:12 följande:
    Planerar ni alltså klädseln utifrån varandra på tex ett bröllop? Inte bara utifrån klädkoden, utan utifrån varandras kläder? 
    Nej, det gör vi verkligen inte. Men vi hjälps åt. Behöver jag köpa en ny klänning följer han gärna med på den shoppingen om jag vill att han ska följa med. 
    Har han 5 skjortor att välja mellan till kostymen frågar han gärna om råd. Den typen av planering tänkte jag på. Vi skulle aldrig synka våra kläder färgmässigt med flit.
  • Anonym (eh)
    Agda90 skrev 2024-04-25 09:44:28 följande:
    Nej, det gör vi verkligen inte. Men vi hjälps åt. Behöver jag köpa en ny klänning följer han gärna med på den shoppingen om jag vill att han ska följa med. 
    Har han 5 skjortor att välja mellan till kostymen frågar han gärna om råd. Den typen av planering tänkte jag på. Vi skulle aldrig synka våra kläder färgmässigt med flit.
    Jaha, ja det låter lite mer normalt :)
  • Agda90
    Anonym (eh) skrev 2024-04-25 09:58:29 följande:
    Jaha, ja det låter lite mer normalt :)
    Är det normalt att mannen följer frivilligt med på shopping?
    För min man har fått mördande blickar av andra män i klädesbutiker när han aktivt hjälper mig medan de andra männen hänger på en klädstång Skrattande
  • Anonym (JW)
    Anonym (eh) skrev 2024-04-25 09:36:35 följande:
    Det har aldrig någonsin fallit mig in att man skulle matcha sina kläder med partnern. Det sker bara om vi ska på samma typ av tillställning och då ska ha samma typ av klädkod. 

    Att klä mig på nåt särskilt sätt för att hämta barnen på förskolan? Elegant klädsel för att hämta på förskolan? Och då för att min man klär sig på nåt särskilt sätt? Alltså, va?

    Min man jobbar på bank och har en tydlig klädkod med kostym, och lite mer vårdad klädsel på sitt jobb, jag jobbar i vården och klär mig i arbetskläder på jobbet, och kläderna jag har till och från jobbet är oftast ganska nedtonade, frmst för att jag cyklar eller gå till jobbet. Skulle kännas väldigt märkligt om jag klädde mig som min man under jobbdagar - eller att han skulle klä sig som mig. Vi är individer, vi lever varsitt liv. 

     


    Samma här. Det är bara om det är någon klädkod som när vi skulle på begravning nyligen , då hade vi såklart ?matchande? kläder men det är ju inte att vi anpassar efter varandra.

    Och så brukar vi väl fråga varandra om vi ska på nånting typ ?Tycker du jag kan ha den här? ? eller vilken som är finast av två klänningar eller kavajer eller vad det kan vara. Kan fråga honom om han tycker nån klänning t.ex är för kort eller urringad för nått speciellt tillfälle också om jag själv känner mig osäker. 

    Annars så nej.. vi matchar inte. Och skulle nog inte klä mig elegant bara för att hämta på förskolan haha känns lite onödigt :)

    Däremot kan jag matcha med barnen ibland för att det är roligt , t.ex att jag och 8 år gamla dottern har samma färger , det tycker hon är kul. Och ett tag hade jag och sonen som är 2 år likadana Adidasjackor. Eller att barnen matchar med varandra typ liknande färger om man ska på någon fest eller så, verkligen inte alltid men då och då. Tycker det kan vara gulligt och roligt. 

  • rocker

    Skulle aldrig matcha medvetet. Både jag och sambon är hårdrockare så det blir ju automatiskt svarta jeans,kängor och någon rocktischa. Vi är dock noga med att vi inte har samma band på tshirten när vi är ute. Det skulle ju se dumt ut ☺️

Svar på tråden Matcha sin partners kläder