• Anonym (Medelklasskärring)

    Är det skillnad på vagn och cykelvagn?

    Fråga är ironiskt ställd. Jag bor i ett område där det mestadels bor övre medelklassmänniskor. Som gärna framhäver sig själva i god dager. Nu senast gällande vagnanvändning. "Inte för allt döma" och "Alla gör ju som de vill men..." deras lille Kalle slutade minsann använda vagn så fort han kunde gå. De har inte använt vagn alls sen barnen var två år, som senast. Nej då.

    Det är också ett evigt tjat om dessa förbannade lådcyklar. Så bra de är. Sådana hälsofördelar. Så mycket bättre än bilen.

    Samma människor kör sen runt på sina åttaåringar i lådcyklar. Barnen körs till skolan och till fotbollen i lådan till cykeln. Säkert praktiskt. Men det är ju inte så att barnen rör sig mer i den än i bilen eller på bussen. Föräldern trampar ju på, även om cyklarna alltid är eldrivna.

    Varför är folk så här? Så självförhärligande, med ett illa dolt förakt gentemot andras val, men utan att reflektera över vad man själv gör. För nej, det är ingen skillnad för barnen om de sitter i vagn eller lådcykel. Man är inte bättre för att man sålde vagnen när barnen var två år, istället för fyra år. 

  • Svar på tråden Är det skillnad på vagn och cykelvagn?
  • Anonym (Medelklasskärring)
    Anonym (A) skrev 2024-04-27 12:14:11 följande:

    Känner som tur var inga såna människor.


    Var glad för det. Här kryllar det av dem i barnens skolor och på aktiviteter. För att inte framstå som en kuf måste jag tyvärr interagera med dem.
  • Anonym (M)

    Jag fattar? En vagn som man drar efter cykeln tycker de är sämre än om ingen sitter inne låda fram?

  • Anonym (Förebild)

    Jag håller helt med dig om att det inte på något vis är bättre att cykla med barnet i lådcykel jämfört med att promenera med barnet i vagn. Förutom att cykeln går fortare, vilket kan vara praktiskt.

    Det är dock en viss skillnad på att skjutsa på cykel jämfört med att skjutsa i bil samma sträcka. Genom att cykla eller gå föregår man med gott exempel och visar barnet att det går bra att ta sig fram på ett mer miljövänligt vis och samtidigt få välbehövlig motion.

  • Anonym (Förebild)
    Anonym (Förebild) skrev 2024-04-27 12:28:57 följande:

    Jag håller helt med dig om att det inte på något vis är bättre att cykla med barnet i lådcykel jämfört med att promenera med barnet i vagn. Förutom att cykeln går fortare, vilket kan vara praktiskt.

    Det är dock en viss skillnad på att skjutsa på cykel jämfört med att skjutsa i bil samma sträcka. Genom att cykla eller gå föregår man med gott exempel och visar barnet att det går bra att ta sig fram på ett mer miljövänligt vis och samtidigt få välbehövlig motion.


    Jag kanske ska tillägga att jag inte dömer ut de som skjutsar i bil. Alla har sitt livspussel att få ihop. Behöver man bilen för att ta sig till jobbet inom rimlig tid så blir det ju ett jäkla meck att skjutsa på cykel för att sedan cykla hem igen och sätta sig i bilen.
Svar på tråden Är det skillnad på vagn och cykelvagn?