• Lilith74

    Svenskar på Irland del V

    Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )

  • Svar på tråden Svenskar på Irland del V
  • Lilith74

    Hm, så här har jag fattat det, när jag pratat med försäkringskassan:
    Du kan räkna din irländska inkomst om du innan du tar föräldraledighet jobbar i sex månader i Sverige. De kan då basera f-penningen även på inkomsten från Irland, som kanske är högre än den svenska. I VISSA FALL (vilka vet jag inte) behöver man inte jobba i sex månader i Sverige. De drar bort eventuella veckor som man fått ersättning här.

    Så jag får hela ersättningen, eftersom jag inte tagit ut några dagar här med irländsk f-penning.

    Jag vet inte om det hjälper eller stjälper att du inte skrivit dig utomlands.

  • lilla mej

    ja ja det ar ju liksom ett tag dig sa nar det hander sa far jag val kontakta forsakringskassan, det finns ju sa manga undantag och regler sa man blir helt snurrig...

    nar flyttar ni hem

  • Lilith74

    När vi fått tag i lägenhet i Stockholm, ordnat allt med flytt, maken sagt upp sig och vi renoverat klart huset så vi kan sälja det för bra pris... antagligen efter jul.

  • lilla mej

    lycka till med allt, tror nog det ar det enda ratta att bara ta steget och sen far allt losa sig nar man kommit dit.... vilket det brukar gjora tillslut...

  • solobad

    Lilith74, jag har ett jobb i Stockholm (och lgh också) som jag är mammaledig från så för mig funkar det med jobb. VÄrre är det med min sambo men han vill ändå lära sig svenska(han hann inte med det sist) så det är inte hela världen den första tiden iaf.Men vi har inte helt bestämt oss, vi är fortfarande i planeringsstadiet.

    Lilla mej, jag tror att du kan få a-kassa också genom att åberopa jobb inom annat EU-land men jag vet inte 100% säkert, jag har bara hört det.

  • Lilith74

    Solobad: Min man ska också lära sig svenska. Var har din tänkt gå? SFI? Jag funderar på om tex. Folkuniversitetet är bättre?

  • solobad

    Jag har hört att SFI är så himla mycket beroende på vilken SFI du hamnar i...Tydligen är det väldigt stor variation mellan dem även om de har en viss indelning beroende på exempelvis på om man har lärt sig språk tidigare.
    Har inte hört nåt om Folkuniversitetet- har de heltidskurser eller?
    SFI är det väl många som går också för att man då får aktivitetsbidrag eller vad det nu kan heta...
    Jag har försökt fråga runt tidigare om andra alternativ men detta verkar vara det som finns...
    Var i Stockholm vill ni bo? Har din sambo/man bott i Sverige förr?

  • Lilith74

    Jag har hyört exakt samma om SFI. Jag vet inte om det är just Folkuniversitetet som ger kurser, det kanske är ABF, TBV, och vad de nu heter. Jag har hört att de ska vara bättre.
    Man får inget bidrag för att gå SFI om man inte läser svenska på komvux. Vi kommer att bli grymt bidragsberoende i början, känns inte så kul.
    Jag vill bo i Hammarby, Enskede, Johanneshov, runt där. Jag har stått i bostadskön i 8 år så det ska inte vara så svårt. Jag är faktiskt första spekulant på en tvåa just nu. Han har inte bott i Sverige någon gång.
    Var i Sthlm bor du?

  • tuvasnuva

    Jättenyfiken... varför hamnade ni i irland... och varför vill ni hem... jag vill och ska flytta dit (ialla fall när jag blir pensionär)....var någonstans bor ni på irland....

  • Mrs Corbally

    Hej
    Jag har själv bott i Dublin i 2½ år, men valde att tillsammans med min irländske man att flytta tillbaka till sverige på våren 2003.
    Själv skulle jag bara ha pluggat eng. i tre månader men blev kvar lite längre pga kärleken..tihi

    Min man gick SFI och tyckte väl att det var rätt bra. Han tyckte dock att det gick lite långsamt fram så han pluggade mycket själv, och började redan på irland att plugga med hjälp av en språkkurs på band.

    Lycka till med flyttningen ni som flyttar tillbaka med era familjer.

    kram


    Leon blir storebror i mitten på januari!!!! Wohoo
Svar på tråden Svenskar på Irland del V