• Nyfiken gul

    Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!

    Härmed öppnas tråden för alla våra bästa husmorstips vi sitter o ruvar på...

    Här får allt plats mellan himmel o jord som rör allehanda tips på hur man löser diverse problem...

    allt från hur man fjällar en fisk bäst till hur man få bort vinfläckarna på bästa duken...

    Alla såna här tips man läser om i veckotidningarna....

    Ös in med dom!!!

    VÄLKOMMEN!!!!
  • Svar på tråden Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!
  • Lejlej
    Simon 060531 skrev 2006-11-15 09:04:22 följande:
    Galltvål finns att köpa på bland annat Hemtex och vissa barnaffärer. Min älskade prins
    Även hälsokosten och  vissa nätbutiker(barn/sjal)
  • IrmelinFraNorge

    Håper dere forstår min norsk når jeg skal skrive mine tips (ellers får dere gi beskjed så ska jeg forklare bedre)

    Vask av vinduer (fönster) i peisen (brasan): Bruk husholdningspapir som du fukter i vanlig vann. Dypp papiret i asken som finns i ovnen. Gnikk i vei på flekken. Resultatet blir utrolig bra og papiret kan du slenge i brasan når du er ferdig.

    Hund/katthår i mattor: Bruk plasthansker (som man bruker til å diske med) Tørk hele matten i en retning med handskene. Og vips så har du fått opp mye mer enn dammsugaren klarer.

    Fönstertvätt: Vanlig varmt vann med ättika i. Vask til det blir rent. Tørk med gamle tidningar.

    Behold fargen på nye mørke klær: Første gangen du tvättar så tvätt med ättika. Det binder fargen i tøyet.


    Min familie - min verden.
  • jtoao

    Kattkiss vad ska man tvätta med för att få bort lukten??

  • Lejlej

    finns inte sån "ta väck" spray i djuraffären som tar bort lukten från saker som katten kissat på?
    Tror de kostar över hundralappen i så fall

  • Rokka Jill
    jtoao skrev 2006-11-15 22:41:57 följande:
    På en filt tvättas i 30 grader.
    jag hade tvättat filten på 30 grader två ggr.
    en gång med massa massa sköjmedel.. en annan gång utan eller med bara lite..
    lagt det i badkaret o hällt på med vatten o kanske tvål eller annat (blötlägga filten då)

    min katt hade tratt i somras.. o som strejk pissade hon ner dotterns använda kläder *grrr*
    men det försvann genom att bara blötlägga..
    jag tvättade de bara i 40 grader..
  • JejDii
    IrmelinFraNorge: testade tipset om att göra rent kaminsluckan med aska och hushållspapper. Funkade hur bra som helst!!!
Svar på tråden Våra bästa husmorstips!! Häng på o sprid din kunskap!