• NussNuss

    Vad får man sjukskriva sig för när man e gravid?

    som frågan lyder...
    Kan man få sjukskriva sig för illa mående?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-22 11:57:52:
    Tänkte uppdatera lite!....
    Jag har under denna veckan blivit mycket bättre, hoppas att de håller i sig, för i morgon måndag ska jag börjar jobba..=)

    Tackar alla för sina svar och önskar en en bra dag!

  • Svar på tråden Vad får man sjukskriva sig för när man e gravid?
  • Bobbenn

    Sjuk som sjuk väl? Du kan ju inte gå omkring och spy på jobbet


    1+1=2 men blir 3 när vi blir 1
  • Ann Lee

    Det går bra att sjukskriva sig för illamående. De första 14 dagarna betalas ju av din arbetsgivare men på mitt jobb måste man ha sjukintyg från sjunde dagen. Om man ska fortsätta vara sjukskriven efter 14 dagar är det istället Försäkringskassan som fattar beslut om ifall du har rätt att få ersättning. Det är det som brukar vara problemet, inte att en läkare skriver ett sjukintyg. Sjukintyget skickar arbetsgivaren sedan vidare till Försäkringskassan. Jag hade sjukintyg från läkare där han skrev att ja led av hyperemesis (kraftigt graviditetsillamående) och jag låg till och med på sjukhus i en vecka. Ändå funderade Försäkringskassan på att inte bevilja ersättning sa handläggaren som ringde mig. Jag lyckades dock övertala dem och fick min ersättning. Jag har hört att det blivit tuffare att få ersättning beviljad. Be din läkare skriva ett så utförligt intyg som möjligt så är det nog lättare att få ersättningen beviljad.

  • Carisma95
    Bobbenn skrev 2007-07-21 13:49:47 följande:
    Sjuk som sjuk väl? Du kan ju inte gå omkring och spy på jobbet
    Eftersom det inte smittar, så är det ju ingen sjukdom i sig.
    Sen beror det ju hur ofta man gör det. Nån enstaka gång eller ett par ggr/dag kan man ju leva med på jobbet.
    Värre om man spyr t.ex. varje timma.
    A stumble may prevent a fall....
  • KisseNova

    jag mådde konsant illa dom 5 första månaderna, kräktes av precis allting. Jag blev vägrad sjukskrivning av min bm trots att hon visste hur det låg till. Jag prövade allt för att slippa att kräkas dygnet runt.Men inget fungerade. Som tur var så förstod min handläggare på soc så jag behövde ingen sjukskrvning för att få vara hemma och sova. För jag sov bort dom 5 första månaderna.

  • Carisma95
    KisseNova skrev 2007-07-21 18:02:45 följande:
    jag mådde konsant illa dom 5 första månaderna, kräktes av precis allting. Jag blev vägrad sjukskrivning av min bm trots att hon visste hur det låg till. Jag prövade allt för att slippa att kräkas dygnet runt.Men inget fungerade. Som tur var så förstod min handläggare på soc så jag behövde ingen sjukskrvning för att få vara hemma och sova. För jag sov bort dom 5 första månaderna.
    Och fick lön som vanligt??
    Schyst arb.givare i så fall!
    A stumble may prevent a fall....
  • Indie1998

    Hejsan! Som flera andra sagt förut, att sjukskriva sig de första dagarna är ju inga problem. Och hur hårda FK är är nog olika på olika platser och vilken handläggare man råkar få.

    Jag mådde riktigt illa under den första tiden denna gång men försökte ändå varje dag. Sedan blev det ändå att jag fick gå hem ibland. Jag tror att om arbetsgivaren vet om läget (om man vill berätta alltså) så är det nog inga problem.

    Sedan beror det väll på vad man har för arbetsuppgifter. När jag mådde dåligt så satt jag i kassa, och där går det ju inte att sitta och spy. Jag sprang mellan kassan och toan några gånger men det håller ju inte.

    Prata med arbetsgivaren om ni har en god relation, och sträva efter att försöka varje dag. Då mår samvetet bättre än om man bara går hem och lägger sig, och man mår faktiskt bättre om man gör något än om man bara går hemma och tänker på hur dåligt man mår...

    Lycka till, och hoppas att det snart går över för dig!

    /Elin

  • KisseNova
    Carisma95 skrev 2007-07-21 18:12:49 följande:
    Och fick lön som vanligt??Schyst arb.givare i så fall!
    nej, jag skrev ju handläggare på soc. Hade inget jobb då när jag var gravid
  • m1nn13

    CArisma95: Eftersom det inte smittar, så är det ju ingen sjukdom i sig." Definition på sjukdom är ju inte huruvida det är smittsamt eller ej!! Ett brutet ben är ju inte smittsamt men det är kanske svårt att jobba!!!

  • Carisma95
    m1nn13 skrev 2007-07-21 20:13:17 följande:
    CArisma95: Eftersom det inte smittar, så är det ju ingen sjukdom i sig." Definition på sjukdom är ju inte huruvida det är smittsamt eller ej!! Ett brutet ben är ju inte smittsamt men det är kanske svårt att jobba!!!
    Självklart!
    Jag bara syftade på Bobbens inlägg (som jag citerade) att sjuk är inte alltid sjuk. Inte i FK ögon.
    Mår man illa och spyr t.ex. 2 ggr per dag så är det inte troligt att de sjukskriver dig!
    A stumble may prevent a fall....
  • Ann Lee

    Vill bara påpeka att Försäkringskassan ska se till ARBETSFÖRMÅGAN när de bedömer ifall man har rätt till sjukersättning via dem eller inte.

  • Gumlan

    jag var sjukskriven för foglossning nästan hela min graviditet... men man borde ju få va sjukskriven för illamående, går ju inte gå o jobba om man spyr ju!

  • Missred

    Alltså jag blir så himla nervös av att läsa detta. Tänk om jag skulle börja må illa och spy senare, det skulle INTE funka....springa ut ur klassrummet flera gånger om dagen och spy på toaletten som ligger vägg i vägg, vad skulle jag säga till eleverna?

  • greeneyes
    Ann Lee skrev 2007-07-21 14:05:08 följande:
    Det går bra att sjukskriva sig för illamående. De första 14 dagarna betalas ju av din arbetsgivare men på mitt jobb måste man ha sjukintyg från sjunde dagen. Om man ska fortsätta vara sjukskriven efter 14 dagar är det istället Försäkringskassan som fattar beslut om ifall du har rätt att få ersättning. Det är det som brukar vara problemet, inte att en läkare skriver ett sjukintyg. Sjukintyget skickar arbetsgivaren sedan vidare till Försäkringskassan. Jag hade sjukintyg från läkare där han skrev att ja led av hyperemesis (kraftigt graviditetsillamående) och jag låg till och med på sjukhus i en vecka. Ändå funderade Försäkringskassan på att inte bevilja ersättning sa handläggaren som ringde mig. Jag lyckades dock övertala dem och fick min ersättning. Jag har hört att det blivit tuffare att få ersättning beviljad. Be din läkare skriva ett så utförligt intyg som möjligt så är det nog lättare att få ersättningen beviljad.
    jobbar på kontor och jag var sjukskriven från januari till maj pga kraftigt illamående o kräkningar (så kallad hyperemesis) och hade inga problem att få igenom sjukskrivningen. Mycket handlar om hur läkaren skrivit sjukintyget och hur väl man motiverar varför det omöjliggör ens arbetssysslor, det är ju utifrån de underlagen som FK fattar sina beslut.
    BF 31/8 2007
  • Carisma95
    Gumlan skrev 2007-07-21 21:10:36 följande:
    jag var sjukskriven för foglossning nästan hela min graviditet... men man borde ju få va sjukskriven för illamående, går ju inte gå o jobba om man spyr ju!
    Jo, det går i vissa fall. Jag klarade mig utmärkt i 4 mån när jag spydde.
    Men sen beror det ju, som sagt, på hur dåligt man mår och hur ofta man spyr.
    A stumble may prevent a fall....
  • GummiGutta

    Jag skulle aldrig kunna vara på jobbet och spy! Även fast jag jobbar på kontor. Jag blir fruktansvärt eländig och risig och ynklig när jag kräks. Som tur var slapp jag spy under min graviditet, mådde främst illa på eftermiddag och kväll och tur var väl det, hade det varit på morgonen hade jag säkert haft svårt att ta mej till jobbet öht. När jag är magsjuk är det inte främst pga smittrisken jag är hemma utan för att jag mår piss.

  • Carisma95
    GummiGutta skrev 2007-07-21 23:44:55 följande:
    Jag skulle aldrig kunna vara på jobbet och spy! Även fast jag jobbar på kontor. Jag blir fruktansvärt eländig och risig och ynklig när jag kräks. Som tur var slapp jag spy under min graviditet, mådde främst illa på eftermiddag och kväll och tur var väl det, hade det varit på morgonen hade jag säkert haft svårt att ta mej till jobbet öht. När jag är magsjuk är det inte främst pga smittrisken jag är hemma utan för att jag mår piss.
    Tyvärr kan man inte alltid välja. Inte säkert man får sjukskrivning av läkare/FK godkänd.
    A stumble may prevent a fall....
  • Havsjungfrun

    Missred skrev 2007-07-21 21:12:35 följande:


    Alltså jag blir så himla nervös av att läsa detta. Tänk om jag skulle börja må illa och spy senare, det skulle INTE funka....springa ut ur klassrummet flera gånger om dagen och spy på toaletten som ligger vägg i vägg, vad skulle jag säga till eleverna?
    Är också lärare. Jag var sjukskriven halvtid under de första veckorna (fem veckor fram till skolavslutningen) av min första graviditet p.g.a. illamåendet. Jobbade på eftermiddagarna eftersom jag mådde lite bättre då. Fick ju självklart berätta för eleverna anledningen till detta.
  • Ikalisan
    Carisma95 skrev 2007-07-21 17:59:49 följande:
    Eftersom det inte smittar, så är det ju ingen sjukdom i sig.
    Sen beror det ju hur ofta man gör det. Nån enstaka gång eller ett par ggr/dag kan man ju leva med på jobbet.
    Värre om man spyr t.ex. varje timma.
    A stumble may prevent a fall....
    fast det var ju i och för sig ett lite konstigt resonemang att "om det inte smittar så är det ingen sjukdom i sig". Feber och andra allvarligare sjukdomar som cancer smittar inte heller men är ju sjukdomar ändå. sjukskriva sig kan man göra när man känner sig såpass sjuk att man inte kan sköta sitt arbete eller då självklart om det skulle finnas en smittorisk.
Svar på tråden Vad får man sjukskriva sig för när man e gravid?