• NyfikenRosa

    Vita hem del 5

    Välkommen till tråd nummer 5, gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
  • Svar på tråden Vita hem del 5
  • tjenixen
    Salmiak6 skrev 2007-08-15 21:24:14 följande:
    Kanske ska göra så att jag bara svarar på era inlägg istället för att skriva egna.Tänkte svara på Gemellis fråga Vi har en nästan helt platt tomt på gammal åkermark.  Trodde vi skulle komma billligt undan och vår husförsäljare la till ganska mkt i budgeten för underarbetet så att det bara kunde bli billigare. Men det visade sig sen efter provtagningar att marken var så lerig, så vi fick fylla sand under huset för 150.000. Utöver allt annat. Så det kan bli dyrt även på en platt tomt.Sen har väl grovplanering och finplanering, med murar, gräs, plattor, altaner, häckar, blommor, träd osv kostat ca en halv miljon.ett garage kostar från 100.000 och uppåt.
    oj, det var inte lite pengar för att göra ordning en tomt, jisses.
    Fast garage behöver inte kosta så mycket som 100.000. Vi har byggt ett dubbelgarage på ca 50 kvm med vind på och vi har haft hjälp då med att gräva tomten, betongbil, 2 som fixat betingplattan och sen gjort allt själva. Vi spikade egna takstolar och köpte inte färdiga, murat upp garaget med lecablock. Det har inte kommit upp i 100.000 kr ännu och vi har bara att putsa insidan och måla nu kvar. Så allt blir ju vad man gör det till med:) Mycket eget arbete drar ju ner mycket av kostnader. Men då blir det en hel del jobb med såklart.
  • tjenixen
    knyttis skrev 2007-08-15 22:50:46 följande:
        Hej och halå!Nu har jag pysslat med en egentillverkad stolsdyna till vår Ikea pall, köpte blå-vitt randigt tyg på Bruka. Jag är så frusen så en sådan behövde jag Tjenixen har inspirerat mig att tillverka egna kronor, så de har jag provat på också, blev väl sådär.Och till sist en liten blommpinne jag köpte på Syster Lycklig
    vad fint alltihop blev. Så duktig du är.
  • Sagalin

    Salmiak, Ett tips, i nyaste nummret av Hus och hem var det ett hus som hade istort panel i hela huset, jag tror det var både liggande och stående. Jag läste den hos min syster så jag kan inte kolla vilket.

  • juliah

    Godmorgon!

    Idag ska jag städa under trappen där allt möjligt samlats på hög. Var lite taktisk igår kväll, slängde ut allt i vardagsrummet så nu MÅSTE jag ta tag i eländet!

    Är beredd att hålla med om att tiden jag spenderar framför datorn kunde användas till så mycket annat. Men som malins säger, det är också en form av social kontakt för mig som är hemma och inte har några vänner hemma med barn (emmasa förstås men hon är en tröttis just nu)
    Men fl är många gånger alldelels underbart, nu har vi tex lyckats få tag i en rörmokare, tack för det Maria

  • tjenixen

    blurk här behöver vi städa både städskåpet (har ett sånt stort man går in i nästan som en klk) och äldste sonens rum. Maken har ju slipat bort all färg och puts i tvättstugan pga mögel så nu är det ju slipdamm både här och där. Så sonens rum ska saneras. Inte klokt vad slipdamm kan leta sig in fast det är tejpat och igenbommat till tvättstugan.

    Ja, så ska jag köra 5åriga dottern till inskolningen på 5årsgruppen på skolan .Hon är egentligen ledig idag men får gå dit ändå så hon inte missar den lilla inskolningen de har. Sen ska jag köra äldsta dottern till en kompis och jag slår vad om att minstingen lär somna i bilen då och det är väl både för- och nackdelar med det.

    skulle behöva baka bröd med men vet inte om lusten faller på.

    äldste sonen är ledig från sommarjobbet idag så han ska ta sig an att formatera om en eller två datorer och så måste en ny nätverkskabel dras till nya arbetsdatorn som jag fått och sen kommer en ny multimaskin till kontoret idag så den ska installeras med.

    Ja, det är en del som ska hinnas med men vi får väl se hur långt vi hinner idag, är ju ledig imorgon med och så helgen men sen är det kört. Då drar skolan igång.


  • Busan

    Håller med om att man kanske spenderar lite väl mycket tid framför datorn. Men just att titta in här man blir så inspirerad och jag älskar att titta på vackra saker och sen alla bloggar som finns, visst jag hinner inte med att göra alla saker men nån gång kanske. Sen är datorn en superverktyg för att ta del av recept det finns HUR mycket som helst...

          


Svar på tråden Vita hem del 5