• Anonym (undrar)

    Skillnad mellan nykterist och absolutist?

    Lyckas inte hitta nån information om vad det är för skillnad mellan att vara nykterist och att vara absolutist. Och är det nån skillnad på att vara nykterist och att vara helnykterist?
    Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill kunna använda rätt ord när jag förklarar för andra varför jag tex inte dricker på en fest.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Skillnad mellan nykterist och absolutist?
  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-01 23:49:04 följande:
    Ja, det har en last - jag skrev detta: Det är inte ovanligt att den som brottas med ett personligt problem och har förstått vad som behöver göras för att lösa det ändå brottas vidare med sitt problem - om det var det du menade med att de är hycklare.

    Självklart går det ihop med absolutism - det kanske är själva grunden till deras absolutism.

    Men du kanske menar att de moralisk klandrar andra och inte ser sina egna problem, då är det hyckleri. Annars är det bara bittra erfarenheter som de försöker omsätta i regler.

    Om du inte diskuterat det med absolutister så undrar jag hur du kan veta vad det tänker och menar?

    Kom igen nu, ge mig ett exempel på självmedicinering istället för det exempel jag föreslog och du förkastade - vad har absolutisterna kunnat förbjuda för som det är en jävla tur att det inte förbjudits.

    Vad skulle det ge mig att du ger exempel som visar på att det finns en substans i det du skriver och att du inte bara kommer med tomma värdeomdömen som du inte har belägg för?  Ja, vad skulle jag få ut av det? Troligen ingenting.

     

    En hycklare är en som inte gör som den säger.

    Denna diskussion har jag aldrig haft.
    Erfarenheten att jag diskuterar med absolutister, kan väl inte vara okänt för dig?

    Sa att de ville förbjuda, inte att det var realistiskt.

  • Anonym (-ism)
    klyban skrev 2016-01-01 23:55:17 följande:

    En hycklare är en som inte gör som den säger.

    Denna diskussion har jag aldrig haft.
    Erfarenheten att jag diskuterar med absolutister, kan väl inte vara okänt för dig?

    Sa att de ville förbjuda, inte att det var realistiskt.


    Har jag förstått dig rätt här?

    Ok, absolutister har en last och de vill förbjuda den - därför är de hycklare. Har du några belägg eller exempel på detta?

    Ok, du diskuterar med absolutister - ngt annat än det du och jag diskuterar här. (Jag undrar om du har några belägg för de värdeomdömen du kommer med, det är det jag försöker diskutera med dig)

    Ok, det är jävlig tur att absolutister inte får predika/säga vad de vill förbjuda - typ alvedon och andra läkemedel - vilket inte är realistiskt. Vilka belägg och exempel har du här?

     
  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-02 00:07:59 följande:
    Har jag förstått dig rätt här?

    Ok, absolutister har en last och de vill förbjuda den - därför är de hycklare. Har du några belägg eller exempel på detta?

    Ok, du diskuterar med absolutister - ngt annat än det du och jag diskuterar här. (Jag undrar om du har några belägg för de värdeomdömen du kommer med, det är det jag försöker diskutera med dig)

    Ok, det är jävlig tur att absolutister inte får predika/säga vad de vill förbjuda - typ alvedon och andra läkemedel - vilket inte är realistiskt. Vilka belägg och exempel har du här?

     

    Tänker inte avslöja andra användare namn på andra forum.

    DU citerade mig och beskrivning på att det inte är bara alkohol som kan innefattas.


    Om du inte vill diskutera det du citerar, så har jag ett gott råd till dig, och det är att inte citera.

  • Anonym (-ism)
    klyban skrev 2016-01-02 01:41:53 följande:
    Tänker inte avslöja andra användare namn på andra forum. DU citerade mig och beskrivning på att det inte är bara alkohol som kan innefattas. Om du inte vill diskutera det du citerar, så har jag ett gott råd till dig, och det är att inte citera.

    Men jag frågar ju dig vad du menar. Och ditt svar är att jag inte vill diskutera det! Om jag förstår dig rätt nu är det en eller flera specifika personer som du anser är hycklare av en anledning du inte ens vill berätta om i generella termer, annat än att de är absolutister i en mening som sträcker sig längre än till alkohol och omfattar ruvudvärkstabletter... Jag skulle säga att det är du som inte vill diskutera, utan du kommer med lösa påståenden som du inte vill ge belägg för.
  • Anonym (-ism)

    Läst klybans övriga inlägg på forumet o anser att mina första misstankar om vad det handlade om stämmer. Självmedicinering. Case closed.

  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-02 02:56:56 följande:
    Läst klybans övriga inlägg på forumet o anser att mina första misstankar om vad det handlade om stämmer. Självmedicinering. Case closed.

    Ledsen att du hittar på saker om mig, tar dig ingenstans.

  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-02 02:36:42 följande:

    Men jag frågar ju dig vad du menar. Och ditt svar är att jag inte vill diskutera det! Om jag förstår dig rätt nu är det en eller flera specifika personer som du anser är hycklare av en anledning du inte ens vill berätta om i generella termer, annat än att de är absolutister i en mening som sträcker sig längre än till alkohol och omfattar ruvudvärkstabletter... Jag skulle säga att det är du som inte vill diskutera, utan du kommer med lösa påståenden som du inte vill ge belägg för.

    Det är rätt uppenbart att jag inte har begränsat mig till alkohol, som du har gjort.
    Och det är mig du citerar.

    Du bad om bevis att att absolutister är hycklare, det kommer jag inte ge dig av anledning att jag inte vill dela ut  mina använda namn.
    De namn jag har, är visserligen lånade av andra.
    Men ser ingen anledning att en rödtråd ska uppstå mellan mina namn.
    Rätt roande ha denna diskussion, med en som har anonymiserat sig genom trycka på anonym innan postar inlägget.

    Och absolutisten ser man ofta inte riktigt nå ända fram till som den lär(då den gärna berättar det är enda sättet att leva på).
    En sådan person blir en hycklare.
    Kan saker jag gör få en sådan beskrivning som hycklare, självfallet.
    Men gör inte anspråk på att leva inte ett svart vitt liv, som en absolutist måste göra.
    Då hela innebörden med absolutism, innebär att man har total avhållsamhet, om det såväl bara handlar om alkohol eller om vi har med min bredare absolutism.
    Och på detta predikar dom, då blir hyckleriet väldigt tydligt.
    Dock har sett genom åren att absolutisten inte delar med sig av sitt hyckleri längre lika ofta.
    Antar har dom lärt sig diskutera bättre, så dom inte faller ner i sina gropar.

  • Anonym (Tjen)

    Absolutist brukar vara en som tar avstånd från alkohol, tobak och droger medan nykterist tar avstånd från alkohol.

    Absolutist och straight edge är inte samma sak dock avstår båda från alkohol och droger.

  • klyban
    Anonym (Tjen) skrev 2018-04-24 09:57:23 följande:
    Absolutist brukar vara en som tar avstånd från alkohol, tobak och droger medan nykterist tar avstånd från alkohol.

    Absolutist och straight edge är inte samma sak dock avstår båda från alkohol och droger.
    Även mediciner som alvedon kan trilla med absolutismen.
    hur många meter var det?
  • mjölkrunk

    Min uppfattning och definition

    Absolutist: har kanske aldrig och vill aldrig röra alkohol för att de inser vilken skada det KAN ha. Gillar gärna att berätta för andra (vegan varning)

    Nykterist: har nyttjat substanser som alkohol eller andra rusmedel men väljer att leva nykter av olika anledningar (upp till envar)

    Alkoholist: ....

    Nykter alkoholist: har insett att de har problem och väljer att avstå pga konsekvenserna.

    Anser man att missbruk beror på dålig karaktär; åk till biltema, köp en körv och ett rep din obildade sopa.

Svar på tråden Skillnad mellan nykterist och absolutist?