• Anonym (undrar)

    Skillnad mellan nykterist och absolutist?

    Lyckas inte hitta nån information om vad det är för skillnad mellan att vara nykterist och att vara absolutist. Och är det nån skillnad på att vara nykterist och att vara helnykterist?
    Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill kunna använda rätt ord när jag förklarar för andra varför jag tex inte dricker på en fest.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Skillnad mellan nykterist och absolutist?
  • Anonym (I)

    Om jag var du ts, skulle jag helt enkelt bara säga att jag inte dricker alkohol, sen kan jag förtydliga det om det efterfrågas.
    Men som en övergripande definition räcker ju det om jag nu måste definiera mig alls. 

  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-01 18:16:40 följande:
    Jag tror det finns en fara i att dra för långa slutsatser av egna erfarenheter - så det som är wikipedias definitioner ger jag större vikt än det som är ditt påstående.

    Det låter som att du har dåliga erfarenheter från det du kallar absolutism som mer handlar om att ngn absolutist har en rigid och fanatisk inställning till mediciner, sjukvård förutom att den avstår från alla former av berusningsmedel, också de som inte skapar ett rus vid användning.

    För att förstå vad du menar så behöver du utveckla mer - för nu ser jag det som att du blandar ihop absolutism med ngt annat, tex en person med andra problem som också är absolutist.

    Jag tycker att mina exempel är just belägg för att den som är absolutist eller som jag helt nykter inte behöver vara fanatisk - sen kan det ju vara så att den som är fanatisk inom något område dras till absolutism eller ngn annan -ism , men det innebär inte att alla är fanatiska. Det är ett förenklat och missvisande resonemang.

    Åter, jag tror det finns en fara i att dra för långa slutsatser av personliga erfarenheter.

    Du inbillar vill dig inte att ordet är enbart för alkohol och i detta område?
    Och pratar du bara om absolutism och alkohol, så är det rätt meningslös diskussion.
    Då jag inte begränsar mig till detta, utan höjer blicken lite och ser en helhet.

    De absolutister som öppnar munnen, är alla likadana.
    Resten av absolutisterna är det ett levnads val, som de anser inte behöver predikas.

    Och har inte blandat ihop nått.

    Det finns så jävla många ism, alla berättar att man är hängiven nått speciellt.
    Ser ingen som helst poäng med de exempel du tar upp.

    Eftersom jag diskuterar frågor som detta i mycket stor omfattning.
    Så har jag stött på många många många absolutister, och samtliga beter sig exakt likadant.
    Som tur är, så är det extremt få absolutister i denna värld och det är en jävla tur för oss alla.

  • Anonym (-ism)
    klyban skrev 2016-01-01 21:56:11 följande:

    Du inbillar vill dig inte att ordet är enbart för alkohol och i detta område?
    Och pratar du bara om absolutism och alkohol, så är det rätt meningslös diskussion.
    Då jag inte begränsar mig till detta, utan höjer blicken lite och ser en helhet.

    De absolutister som öppnar munnen, är alla likadana.
    Resten av absolutisterna är det ett levnads val, som de anser inte behöver predikas.

    Och har inte blandat ihop nått.

    Det finns så jävla många ism, alla berättar att man är hängiven nått speciellt.
    Ser ingen som helst poäng med de exempel du tar upp.

    Eftersom jag diskuterar frågor som detta i mycket stor omfattning.
    Så har jag stött på många många många absolutister, och samtliga beter sig exakt likadant.
    Som tur är, så är det extremt få absolutister i denna värld och det är en jävla tur för oss alla.


    Ehh.. jo, jag försökte diskutera nykterism och absolutism i betydelsen helnykterism. Jag uppfattade att det var det TS frågeställning handlade om.

    Du skrev att absolutister var hycklare och predikade. 

    Jag sa då att det ligger i en -ism's definition att det predikande och att man kan göra skillnad på att vara nykterist  och nykter. Och att det då är skillnad på att vara helnykterist och att vara helnykter.

    Det jag inte kunnat förstå utifrån dina inlägg är vad som är hyckleri och hur dessa absolutister beter sig. Kan du ge ett exempel på detta hyckleri och och hur de beter sig exakt likadant?

    Jag tror mig förstå att du har en annan definition är den jag gett, men vilken är den definitionen? 

    Berätta, var tydlig. Ge exempel som har en poäng istället för att enbart komma med dina egna värderingar - vad ligger till grund för dessa värderingar?

    Har någon förbjudit dig att ta alvedon, röka på eller supa till? Hur kan en absolutist (som predikar helnykterism och en absolut drogfrihet) förstöra värden mer än ... tja, någon som inte sorterar sina sopor eller någon om köper rekreationsdroger?
  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-01 22:33:24 följande:
    Ehh.. jo, jag försökte diskutera nykterism och absolutism i betydelsen helnykterism. Jag uppfattade att det var det TS frågeställning handlade om.

    Du skrev att absolutister var hycklare och predikade. 

    Jag sa då att det ligger i en -ism's definition att det predikande och att man kan göra skillnad på att vara nykterist  och nykter. Och att det då är skillnad på att vara helnykterist och att vara helnykter.

    Det jag inte kunnat förstå utifrån dina inlägg är vad som är hyckleri och hur dessa absolutister beter sig. Kan du ge ett exempel på detta hyckleri och och hur de beter sig exakt likadant?

    Jag tror mig förstå att du har en annan definition är den jag gett, men vilken är den definitionen? 

    Berätta, var tydlig. Ge exempel som har en poäng istället för att enbart komma med dina egna värderingar - vad ligger till grund för dessa värderingar?

    Har någon förbjudit dig att ta alvedon, röka på eller supa till? Hur kan en absolutist (som predikar helnykterism och en absolut drogfrihet) förstöra värden mer än ... tja, någon som inte sorterar sina sopor eller någon om köper rekreationsdroger?

    Du kommer ihåg att du citerade mig?

    De är oftast hycklare och av den predikande sorten, har för mycket erfarenhet att diskutera sånt folk för säga annat.

    Du har skapat definitionen i att säga alkohol absolutism, jag tagit ett steg längre vilket borde vara 100 procentigt uppenbart.

    Om de hade fått som de hade velat, så hade de definitivt förbjudit saker.
    Det råder det noll tvekan om.
    Tror din erfarenhet kring dessa personer, är extremt begränsade.
    Inte så konstigt, då de är rätt få.
    Men dom drar sig som flugor till trådar där dom kan predika sin absolutism med moraliska kängor som tillhygge.

  • Anonym (-ism)
    klyban skrev 2016-01-01 23:01:45 följande:

    Du kommer ihåg att du citerade mig?

    De är oftast hycklare och av den predikande sorten, har för mycket erfarenhet att diskutera sånt folk för säga annat.

    Du har skapat definitionen i att säga alkohol absolutism, jag tagit ett steg längre vilket borde vara 100 procentigt uppenbart.

    Om de hade fått som de hade velat, så hade de definitivt förbjudit saker.
    Det råder det noll tvekan om.
    Tror din erfarenhet kring dessa personer, är extremt begränsade.
    Inte så konstigt, då de är rätt få.
    Men dom drar sig som flugor till trådar där dom kan predika sin absolutism med moraliska kängor som tillhygge.


    Men berätta då vad hyckleriet ligger i! - det är ju därför jag citerade dig.

    Vad gör absolutisterna själva som de inte tycker att ngn alls ska göra? - det är väl det som är hyckleri?

    Kläm ur dig ett exempel och prata ur skägget  istället för att  gnälla, du har ju så stor erfarenhet av dessa diskussioner.

    Om jag ska försöka misstänka vad du inte vågar säga är det att du inte gillar att du inte får självmedicinera. Är det detta som det handlar om för dig? Utan dina exempel kan jag bara gissa vad det är du både vill och inte vill säga.
  • klyban
    Anonym (-ism) skrev 2016-01-01 23:13:39 följande:
    Men berätta då vad hyckleriet ligger i! - det är ju därför jag citerade dig.

    Vad gör absolutisterna själva som de inte tycker att ngn alls ska göra? - det är väl det som är hyckleri?

    Kläm ur dig ett exempel och prata ur skägget  istället för att  gnälla, du har ju så stor erfarenhet av dessa diskussioner.

    Om jag ska försöka misstänka vad du inte vågar säga är det att du inte gillar att du inte får självmedicinera. Är det detta som det handlar om för dig? Utan dina exempel kan jag bara gissa vad det är du både vill och inte vill säga.

    De har ovanligt oftast en last.
    Det går inte bra ihop absolutism.

    Detta är den första diskussionen någonsin, det jag hade erfarenhet var att prata med absolutister.


    Självmedicinerar inget, konstig sak att säga.
    Och vad du inbilla dig det skulle ge dig?

  • Rani

    TS tankar är ju mer än 8 år gamla så hen har nog gått vidare i livet vid det här laget.

  • Anonym (-ism)
    klyban skrev 2016-01-01 23:30:58 följande:

    De har ovanligt oftast en last.
    Det går inte bra ihop absolutism.

    Detta är den första diskussionen någonsin, det jag hade erfarenhet var att prata med absolutister.


    Självmedicinerar inget, konstig sak att säga.
    Och vad du inbilla dig det skulle ge dig?


    Ja, det har en last - jag skrev detta: Det är inte ovanligt att den som brottas med ett personligt problem och har förstått vad som behöver göras för att lösa det ändå brottas vidare med sitt problem - om det var det du menade med att de är hycklare.

    Självklart går det ihop med absolutism - det kanske är själva grunden till deras absolutism.

    Men du kanske menar att de moralisk klandrar andra och inte ser sina egna problem, då är det hyckleri. Annars är det bara bittra erfarenheter som de försöker omsätta i regler.
    klyban skrev 2016-01-01 21:56:11 följande:

    ....

    Eftersom jag diskuterar frågor som detta i mycket stor omfattning.
    Så har jag stött på många många många absolutister, och samtliga beter sig exakt likadant.
    Som tur är, så är det extremt få absolutister i denna värld och det är en jävla tur för oss alla.


    Om du inte diskuterat det med absolutister så undrar jag hur du kan veta vad det tänker och menar?

    Kom igen nu, ge mig ett exempel på självmedicinering istället för det exempel jag föreslog och du förkastade - vad har absolutisterna kunnat förbjuda för som det är en jävla tur att det inte förbjudits.

    Vad skulle det ge mig att du ger exempel som visar på att det finns en substans i det du skriver och att du inte bara kommer med tomma värdeomdömen som du inte har belägg för?  Ja, vad skulle jag få ut av det? Troligen ingenting.

     
Svar på tråden Skillnad mellan nykterist och absolutist?