• RebeccaR

    Toplistan på dumma kommentarer

    Efter att för drygt sex månader sedan fått överleva mitt första och enda barn, har jag och min man fått utstå de mest korkade kommentarerna från vår omgivning. Dessa tröstande ord som sårar mer än vad de gör gott, är så onödiga och ogenomtänkta att jag blir rädd bara jag tänker på dem! Här märkt att det tydligen inte bara är jag och min man som får utstå dessa "tröstande ord", utan att det är något genomgående för nästan alla. Jag startar därför denna tråd där folk kan få lite utlopp för sina aggressioner och skriva ned några av sina "favvoritkommentarer" som man har fått stå ut med... Kanske man sedan kan visa upp detta för sin omgivning så att de möjligtvis förstår att inte alla tröstande ord är så tröstande...

    Inleder med lite uppvärmning:
    Ni kan ju alltid skaffa ett nytt barn! (Ja, vadå... Det är väl det samma som om bilen går sönder...)
    Vilken tur att han/hon dog så fort och inte blev så gammal. Tänk vad fäst ni skulle ha blivit vid honom/ henne om han/hon levt i några år! (Skulle man någonsin säga till någon förälder som exempelvis förlorat en tioåring att "vad synd att ni fick ha honom/henne i så många år. Bättre hade ju varit att han/hon dog tidigare, eller aldrig hade funnits...")

    Varsågod och fyll på


    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 21:59:20:
    Har skapat en uppföljningstråd då denna stängs snart!

    www.familjeliv.se/Forum-10-211/m27657587.html
  • Svar på tråden Toplistan på dumma kommentarer
  • iina74

    Min svärmor sa efter ett tjejerna dött i magen v.28, att hon inte tänker komma på nån begravning. Dom räknas inte som hennes barnbarn efetrsom dom inte tagit ett enda andetag.
    Hon tyckte det var töntigt.
    Men den värts kommentaren sa hon efter att jag sa att jag va gravid men tvillingar igen. Tän om du dödar dom också, men hallå! det var inte mitt fel att dom dog.
    Jag har förlorat en dotter tidigare, och hon kläckte ur sig att jag nog inte ska satsa på att bli mamma, efetrsom allt dör i mina händer.
    Gubbens chef sa också en idoitsak va inte lessen det finns dom i Afrika som har det värre.

  • linglang

    iina: så oerhört smärtsamt att höra, och dessutom från en så nära familjemedlem!
    *stora bamsekramar*

  • flower76

    Jag har som tur är inte råkat ut för något så hårt som allt man läser och hör om att förlora ett barn.
    Men har två systrar som genomgick kriser på varsit håll.
    Och under den perioden så sa våran mors väninnan det klantigsate jag kommit i kontakt med när det gäller kännslor och barn i min närhet.

    Min ena syster födde ett en liten söt tjej med downs, och ett par månader senare så förlorade min andra syster en liten också supersöt tjej i magen väldigt sent. I vecka 30. Moderkakan brast, och det fanns inget att göra. Då häver människa ur sej att det hadde varit bättre att min systers med downs hade fått dött istället. Gråter nästan bara man tänker på det. Man önskar ju inte bort ett liv för att i fantasin rädda ett annat.
    Man önskar ju isof såklart att hon skulle ha fått födas ändå.
    Och dom orden sårade bägge systarna väääldigt mycket.

  • RebeccaR
    iina74 skrev 2007-09-29 21:35:04 följande:
    Min svärmor sa efter ett tjejerna dött i magen v.28, att hon inte tänker komma på nån begravning. Dom räknas inte som hennes barnbarn efetrsom dom inte tagit ett enda andetag.Hon tyckte det var töntigt. Men den värts kommentaren sa hon efter att jag sa att jag va gravid men tvillingar igen. Tän om du dödar dom också, men hallå! det var inte mitt fel att dom dog.Jag har förlorat en dotter tidigare, och hon kläckte ur sig att jag nog inte ska satsa på att bli mamma, efetrsom allt dör i mina händer.Gubbens chef sa också en idoitsak va inte lessen det finns dom i Afrika som har det värre.
    Herre Gud! Jag blir stum!
    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
  • Paulina f69

    Jag har en bekant som haft det oerhört tufft med sin ena son, läkarna ville ge upp flera gånger när han var nyfödd och bebis, han hade massor av problem som de inte trodde skulle gå att fixa. Men pojkens mamma kämpade som ett vilddjur och idag är han en pigg och go om än något spinkig 15-åring. I alla fall - hon har utvecklat en väldigt hård svart humor som "försvar" eller nåt, för att orka med allt detta. Det är inte alls min melodi, så vi kan inte alls mötas på det planet även om vi på sätt och vis delar upplevelser. Jag hade otroligt svårt för hennes sk. skämt särskilt i början, när Frida var bebis och det bara var några månader sedan vi förlorade hennes tvillingsyster. Typ " se upp för bilarna, annars blir det baby-mos" eller när hon berättade om barnet som låg i kuvösen bredvid hennes pojk, att han var precis lik en mjukis-gorilla som hon hade.....................................

  • novaevelina

    Mina svärföräldrars grannar sa: Men vilken tur att ni inte hann göra allt, gå ut med vagnen, hålla i famnen. Då hade det blivit svårare att säga farväl.

    Kan det bli svårare när man inte har fått göra saker man längtat efter?!

  • sophie8705

    Jag läste lite snabbt igenom vad alla skrivit, och jag blev genast lite stött, jag är väldigt ny på sidan och det kändes att jag hade hittat en plats som man kunde få stöd och även stötta andra. min son lämnade mig hastigt och han vart bara 16 mån. och jag förstår inte hur man ens kan gemföra en skillsmässa med att missta ett barn..

  • LadyGrand

    Det är klart man inte kan jämföra en skilsmässa med att förlora ett barn!!!!
    Föreslår att de som vill diskutera den problematiken och smärtan - att de startar en egen tråd!!! En skilsmässa är svår - men de flesta kommer över den, trots allt!!

    Ingen kommer över att förlora ett barn!!!!
    Detta är en sorg, som kommer att följa alla dessa Änglaföräldrar - resten av livet..

  • Kyoko

    Ibland när jag läser trådar som denna så tänker jag...ja var skall man börja. Har ju stött på så många sårande kommentarer genom det lite dryga året sedan jag förlorade min son. Men den som just nu gör mig argast är den som min äldsta vän fällde till en gemensam bekant i sommras. Först deklarerade hon att hon haft sådan ÅNGEST i vintras för att hennes son varit förkyld. Sedan fortsatte hon lite präktigt och spekulerande:
    - Hon (läs jag) har nog tagit det här LITE HÅRDARE än någon annan av oss skulle ha gjort! (hon syftade min förlust)

    Ja, så säger man bakom ryggen på sin äldsta vän som 50 minuter efter förlossningen tvingas se sin son kvävas! Skall tilläggas att samma "vän" har sagt att det är makabert att vi satt med vår döda son trots att hon själv suttit och tagit adjö av en död 47 årig vän. Dessutom ville hon ha mitt stöd och medkänsla för att det var så tomt och i samma veva som vi fått begrava vår son. Samma dag som vi fick besluta om obduktion så skickade hon ett sms att hon mådde så dåligt för att hon fått kattallergi.

    Behöver jag säga att idag orkar jag inte ha någon kontakt med henne längre. Det här gör henne så pass upprörd att hon nu åker runt till våra gemensamma vänner och ondgör sig över mitt sätt att hantera sorgen

    Men idag har jag fått så många nya underbara fina vänner både här på FL och genom mina möten på spädbarnsfonden att det mer än väl gottgör för de man förlorat sedan man började trama i sorgens fotsteg. Så idag ser jag mig som rikare på vänner än jag var innan jag förlorade Buster.

Svar på tråden Toplistan på dumma kommentarer