• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • 68an

    Sov gott tjejer...fats jag erkänner att även om jag är sååå trött så vill jag inte sova nu, jag är bra konstig jag *L*

    Nattkramar till er!!!

  • Mammasknodd

    Min dotter Julia: Du kan ju prata med oss ...Men jag förstår dig, ingen ser ju att man har ont...Och jo, folk är less på att man pratar om det...men det onda och oron kring det är ju liksom det som hägrar i en liv just nu, man måste få prata om det...

    Lällas: Tack Tyvärr så verkar det bara ha blivit sämre av graviditeten   Har mycket halsbränna med så magen är inte alls i lag just nu... Hoppas så på smärtlindring... Mellan kramperna mår jag ju förstås ganska bra, så jag ska inte klaga


    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Fru U

    Om du inte får tarm-medicin så be att få smärtstillande i alla fall. Det finns starka värktabletter man faktiskt kan ta som gravid


    Live and let live
  • 68an

    Mammasknodd.se halsbränna och sura uppstötningar är väldigt vanligt bland alla gravida kvinnor men det går att lindra det!
    Min farmor och tidigare släktingar bak i tiden åt alltid havregryn så det kör även jag med vid halsbränna och dte funkar jättebra.

    Vid behov tar du kring 1 kaffekopp tora havregryn från paketet o knapprar i dig. Det torra suger upp magsyra.Sen kan du ta lite vatten emellanåt om du tycker att det är för torrt.

    Då jag var gravid o int ehade havregryn til hands tog jag mariekex, int elika effektfulla men bättre än inget.

  • skrutteluttan74
    68an skrev 2007-10-20 00:18:33 följande:
    Bc.se Ja de var nåt i stil med xbjcowx och de sa ju inte mig så mycket Tack! Den dagen tror jag att jag firar norr om dig Du bilderna! Nu ska jag försöka vara ärlig med risk att få stryk =/Dom flesta bilderna ser det ut som att det sticker ut småkukar från magen men på en bild ser det tom ut som att det ploppar ut en hel hästballe Gissa om jag blev LIVrädd!Gmt.se Jag har däremot hört talas om att käka maskägg som var bra för att vi kansek hade det för rent i kistan. Tror dte var nåt sånt. Lällas.se Tack Jag fick för drygt 10 år sen en migränmedicin men då hade min syster redan provat den och satt att jag INTE skulle ta den för då hon provade den så upplevde hon att det kändes som att hon tappade sina armar osv, att dom lossna från kroppen o det var tydligen väldigt obehagligt så jag skippa dom fast endel kuniga hävda att så är det i regel inte om man fortsätter med dom.Nu har jag tur eft. att jag fick rätt styrka på glasögonen för drygt 1 år sen att i princip aldrig på migrän så nu för tiden är dte inget problem. Detta var första migränanfallet sen jag fick nya glasögonen för...ja de var nog tom 1,5 år sen så jag står ut om det fortsätter i samma goda anda.JAAAA!!! Skika gärna en bild Du har kanske min e-post?!
    Hahahahaha då var det alltså hög tid att jag kröp i säng den kvällen
  • skrutteluttan74
    68an skrev 2007-10-20 00:18:33 följande:
    Bc.se Ja de var nåt i stil med xbjcowx och de sa ju inte mig så mycket Tack! Den dagen tror jag att jag firar norr om dig Du bilderna! Nu ska jag försöka vara ärlig med risk att få stryk =/Dom flesta bilderna ser det ut som att det sticker ut småkukar från magen men på en bild ser det tom ut som att det ploppar ut en hel hästballe Gissa om jag blev LIVrädd!Gmt.se Jag har däremot hört talas om att käka maskägg som var bra för att vi kansek hade det för rent i kistan. Tror dte var nåt sånt. Lällas.se Tack Jag fick för drygt 10 år sen en migränmedicin men då hade min syster redan provat den och satt att jag INTE skulle ta den för då hon provade den så upplevde hon att det kändes som att hon tappade sina armar osv, att dom lossna från kroppen o det var tydligen väldigt obehagligt så jag skippa dom fast endel kuniga hävda att så är det i regel inte om man fortsätter med dom.Nu har jag tur eft. att jag fick rätt styrka på glasögonen för drygt 1 år sen att i princip aldrig på migrän så nu för tiden är dte inget problem. Detta var första migränanfallet sen jag fick nya glasögonen för...ja de var nog tom 1,5 år sen så jag står ut om det fortsätter i samma goda anda.JAAAA!!! Skika gärna en bild Du har kanske min e-post?!
    Hahaha Alltså snacka om jämförelse,jo men det är lite sant,iallafall på dom bilderna
  • dalkulla26

    hej
    jag tror att jag blir galen.. 3 dagr gick minskningen av kortisonet och nu börjar det komma blod i gen när jaggår på toa... jag blir tokig.. jag är dömd att äta kortison resten av mitt liv.... just nu känns det väldigt deprimerande. jag kanske har för bråttom med effekten av imurel...
    nog gnällt.. hoppas att ni alla här har en trevlig lördags kväll.. även om jag inte skriver lika flitigt just nu ska ni veta att jag läser och tänker på er alla och hoppas att ni får må bra.

    kram//sofie

  • skrutteluttan74
    dalkulla26 skrev 2007-10-20 21:14:36 följande:
    hejjag tror att jag blir galen.. 3 dagr gick minskningen av kortisonet och nu börjar det komma blod i gen när jaggår på toa... jag blir tokig.. jag är dömd att äta kortison resten av mitt liv.... just nu känns det väldigt deprimerande. jag kanske har för bråttom med effekten av imurel...nog gnällt.. hoppas att ni alla här har en trevlig lördags kväll.. även om jag inte skriver lika flitigt just nu ska ni veta att jag läser och tänker på er alla och hoppas att ni får må bra.kram//sofie
    Huvva va trist för dej med cortison nertrappningen..Förstår om du /ni andra härinne är less på detta med cortison..Men för mej kommer detta med cortisonet göra mit tliv helt annars
    men ni ska se,om en si så där 10-20 år då vill jag med sluta och inser att det går lika skit dåligt för mej ...säkert....Huga,huga,vågar jag ens börja med cortisonet ?+ Jo,men de måste jag ju prova i alla fall...

    Hur går det för dej på nya jobbet Sofie ??
  • 68an

    Jag är INTE nöjd med hur jag hjälper till men jag villoch gör endel o detta är en sak som får mig at brinna lite extra förm ja lite som saker tilll kvinnojouren i sverige. Var med om du kan!
    www.hoppetsstjarna.se/portal/page&_dad=portal&_schema=PORTAL

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!