• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • gmt

    Min stora son var över 30 - när han fick stomi efter många års sjukdom.

    Jag glömmer aldrig när han skulle spela match (baseboll) första gången efter operationen.

    Han var så lycklig - o jag vet att han kände sig FRI!

    Fri från sitt eviga toalettkoll - fri från sitt extra bagage - i form av extra kallingar - extra jeans - minst 2 rullar toapapper - och diverse tvättlappar. Fri från sin oro - "kan jag springa eller skiter jag ner mig"

    Vi som satt som trogna åskådare såg honom springa som aldrig förr o glädjen bara lös i hans ögon.

    Så var inte rädd!

  • grådis

    min dotter julia, du behöver inte be om ursäkt för att hänga här...det är inget slutet forum, utan öppet för alla med problem i mag&tarm kanalen...och du klampar inte in

    Tunntarmsröntgen med sond...antar att det är den då de ger dig en slang genom näsan och så går den ner till början av tarmen och så häller de i kontrast genom den och sen tar de lite bilder och så får man ligga o vänta o sen tar de fler bilder och så håler det på. Tar några timmar, ganska många, så de ser hela passagen igenom tarmarna. Då kan de se om det finns förträngningar eller om det ser onormalt ut.

    Om det är jobbigt eller ej beror på dig, vad du har för gräns vad du tycker är otrevligt, jobbigt, hur trött du är innan och hur dåligt du mår och vad du har för inställning osv.
    Det är bara att läsa alla reaktioner på coloskopi härinne...det sträcker sig från värsta skräckupplevelsen och upplevda övergrepp till "a-walk-in-the-park" och nästan ingenting, så det är väldigt olika för olika människor och vad för personal som utför det och hur man bemöts.
    Nu är ju tunntarmsröntgen mycket lättare än coloskopi.

    Jag tyckte det var obehagligt när de skulle slanga in genom näsan, mest för att jag varit lite känslig o rädd om min näsa...liksom ingen som fått pilla på den...men det gör inte ont, mest att det tog lång tid o var tråkigt, be om en filt så du inte ligger o fryser mellan tagningarna samt att de kanske kan spela lite musik eller ha radion på eller nåt?
    Det ska säkert gå bra. Kram o lycka till

  • grådis

    bcsvensk, jag åker i ottan på måndag morgon
    ska bli skönt.
    Nu känner jag mig mest rörig, skrivit julkort, satt upp julgardiner i köket inför stundande advent...orkar o hinner nog inte det i helgen....samt letar fram grejer till resan...bråkar med katten, han är som ett plåster men nu börjar det bli jobbigt...gulligt ett tag, men lite jobbigt när man inte kan göra nåt utan en svans i näsan, katt framför fötterna, blöta pussar på kinden, kurr o tramp på bröstet och så är han rätt pratig också det lilla livet Vi går här o jamar på kapp
    Så jag slängde ut han...kan gott få lite friskluft, det var ju 7 grader varmt idag iaf. Men sen hörde jag ett jäkla liv på utsidan...hmmm grannens hankatt i farten, så då tog jag in den lilla missen...men han har växt till sig...sist gång vart han så rädd så han sket på sig...denna gången jamade han emot iaf*stolt*
    Så är det. Hur är det själv?

  • grådis

    68an, de säljer DAX antiseptisk gel på apoteket, samt såna pumpflaskor som de har på sjukhusen.
    Bra-å-ha i dessa magsjuketider...jag har köpt en liten att ta med på resan

  • Småstadsbönan

    Tindras äiti: Jag blev opererad för ca 1 1/2 månad sedan och mitt sexliv har börjat rulla på som det gjorde förr. Man kan inte ta bort påsen med en illostomi. Bada på strande har jag inte gjort ännu (fel årstid) men jag vet att man kan bada med den, men min bikini byxan täcker inte hela påsen utan ca halva. ett annat alternativ är ju baddärkt det börjar ju bli mode nu så det kommer jag köra på i sommar Man kan alltid ha en mindre påse på sig när man har sex dom finns i olika storlekar. När vi säger tillfällig stomi så kan man kopla ihop tuntarmen och den biten av ändtarmen man har kvar eller om man även har tagit bort ändtarmen så kan man få en bäcken resorvar och då gå på toa igen. Du kan fråga på hur mycket som hälst vi är tåliga här inne kramar joanna

  • Tindras äiti

    joannaB:
    ja tror att jg hänger med! en intim fråga, hur tar din man d md att du har en påse ? liksom när ni har sex å den e där å hänger å slänger ...? kan den gå sönder lr börja läcka? blir n inte fis å bajs nödiga längre heller då lr? *gud du behöver inte svara om du inte vill*

  • Fru U

    Nej, man blir inte fis o skitnödig utan tjocktarm (jo ibland, när jag har mensvärk kan det kännas så fast det är psykiskt)

    Sex, tja min man har aldrig brytt sig. Vissa byter till mindre påse men jag tycker det kräver för mycket planering. Visst 'slänger' den omkring lite men aldrig så att det varit nån risk för att den skulle komma loss... På alla dessa år har jag haft bara några enstaka läckage och de flesta har jag märkt innan det ens kommit på kläderna


    Live and let live
  • Tindras äiti

    fru u:
    hehe skumt å aldrig bli skitnödig, men praktiskt..
    e påsarna genomskinliga lr inte, tänkte om man slapp se d!?
    tömmer man dom och slänger lr använder man samma påse, fast tvättar dom?

  • Nallatalla

    Tindras äiti,det där med sexlivet går hur bra som helst! Jag var jätteorolig innan jag visade mig naken inför min man första gången efter op men det behövde jag ju inte vara. Han älskar ju mig för det jag är oavsett. Han är ju bara så glad över att jag lever och att jag är den fru jag var innan jag blev sjuk. Det var faktiskt min man som tog intiativet till sex den första tiden efter op. I början ville jag alltid dölja påsen för honom genom att ha linne eller ha ett par sönderklippta trosor men nu är det bara överflödigt.
    Jag har aldrig vart med om att påsen läckt eller gått sönder under våra mysstunder tillsammans. Den tål rätt så hårda tag. Det är inte ofta man får läckage annars heller. Jag har haft min stomi sedan september 2006 och haft läckage ett par ggr och då var det mitt eget fel.
    Att få stomi var det bästa som kunde hända mig efter att ha varit så himla sjuk som jag var.

    / nalla

  • Småstadsbönan

    tindra: Min sambo bryr sig inte om den han är så glad att jag blivit frisk. Första gångerna man hade sex kunde man tänka på den och undra om den skulle läcka och tycka att den vart i vägen men inte sen jag märker inte av den så mycket längre fast det har gått så kort tid. inget fis och bajsinördigt här förutom när jag fick en inflamation i ändtarmsstumpen som jag har kvar då kom det lite slem och blod. Man slipper se det dom är typ hudförgade det är bara dom första man har på sjukhused som är genomskinliga för att dom skall se hur det ser ut och allt funkar som det skall.

    kramar joanna

Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!