• Mama Law

    Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......

    Ja idag är det sista ansökningsdagen för ansökan till HÖGSKOLAN. Har du som jag varit ute i tid och ansökt redan första dagen eller har du väntat till idag den sista dagen för ansökan. Idag börjar allvaret nu är det på riktigt snart stängs slussarna och det är bara denna ständiga VÄNTAN kvar.

    Här kan vi samlas att dela tankar inför uttagningen och funderingar över huruvida vi kommer in eller inte......


    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-19 15:37
    Första antagningsbeskedet kommer mellan 10-15 Juli.

    Andra antagningsbeskedet kommer mellan 6-8 Augusti.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-27 19:18
    NORMERINGSTABELLEN!!!

    www.umu.se/edmeas/hprov/08a/norm.pdf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 07:47
    BARA 2 VECKOR KVAR TILLS BESKEDEN BÖRJAR TRILLA IN!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 12:32
    Här kommer länken till listan!

    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m33970874.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-01 10:28
    länk till antal sökande ht 2008

    www.vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT20...

    Antal antagna tidigare terminer

    www.vhs.se/templates/Page.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 19:50
    LÄNK TILL NYA SNACKISEN

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 19:51
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m34367172.html
  • Svar på tråden Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......
  • Hello Kitty 80
    Lalalong skrev 2008-07-01 10:25:11 följande:
    Hello Kitty 80Men du får ju stå som reserv på 165p. Delat på 30p terminer så är det ju ganska många reservalternativ du har möjligt till.
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-01 10:25:24 följande:
    Du kan så i kö till 5 heltidsprogram förutom det du är antagen till.
    Jaha!!!! Jag läste fel och fick det till att man kunde vara antagen på 30p + vara reserv på ytterligare 15p.
    Fråga mig inte hur jag kunde läsa så fel Hade lite bråttom i morse!
  • Peand
    wanjis skrev 2008-07-01 12:14:43 följande:
    Hej,Tittar in efter ca två veckor på landet. Här händer det mycket ser jag. Nedräkniingen har verkligen börjat.TYPISKT mig... vi(läs jag, skönt att skylla ifrån sig) har bokat in en kryssning till Helsingfors den 9-11 juli. Hur i HV gick det till?.....Jag måste verkligen ha kopplat bort det här. Ni som var med från början förstår nog vad jag menar med det lilla hjärnspöket som låste in Juli i en låda... ha,ha,ha.Jag fick rätt om mig själv.Jag tvåttar klader och packar om ikväll far vi tillbaka till landet. Jag återkommer i början av nästa vecka.
    Hahaha, du är helt underbar.... Gissar att du slänger dig på datorn det första du gör när du kommer hem den 11:e, eller ber någon annan kolla åt dig Flört

    Äntligen är vi på rätt sida, i JULI månad. Mina kollegor har suckat idag över att det redan är juli och att snart är hösten här. Själv går jag runt med ett leende och tycker att hösten inte kommer fort nog. Och vad härligt det är att säga att i slutet av nästa vecka vet jag kanske hur det blir.
    Stolt mamma till Jesper och Jonas och lika stolt faster till Leo och Vera
  • tvåsmå

    Trots att jag veet att det inte kommer ngt besked ännu kan jag inte låta bli att gå in varje dag på studera.nu för att kolla om ngt kommit.. tokig man kan vara va haha

  • wanjis
    Svar på #1622
    Jag tycker oxå det är lite märkligt att alla andra klagar på att tiden går så fort. :) Redan juli och snart är halva sem slut. Men vad gör det? INGENTING. Jag längtar till hösten och visst har jag det skönt med lata dagar och sol. Men det är ju ändå BESKEDET som hägrar under juli inte sem. Och till hösten så är det ju annat som hägrar.

    Nu sticker jag snart tllbaka till grottan på landet där man tydligen kan koppla bort ALLT.
  • karby

    Whoa! Igår fick jag ett telefonsamtal från en producent på min favoritstudio, studion som fick mig att söka den utbildning jag nu söker faktiskt, för att jag så gärna vill ha den kompetens de efterfrågar och få jobba där. Nu emellertid efterfrågade de 2d-animatörer till en reklamfilm och sånt kan jag. Jag skickade in min showreel idag och jag är superdupernervös. Håll tummarna för mig! Det skulle vara så underbart att få in en fot där redan innan jag börjar skolan. Dreamin' away...

  • Thegran

    har man någon fördel av att tidigare ha läst på högskola när man söker?
    jag har ca 100 hp poäng, men gör dessa någon nytta just i själva antagningen?

  • Lalalong

    TessaG
    NJa... det beror på vad du söker. Jag har sökt någon utb. där det är just de tidigare studierna som räknas som meritvärde (inte betygen utan just vad man har läst och hur mycket).
    Men generellt tror jag inte det räknas. Man går på gymnasiebetyg eller högskoleprov.
    Men om du själv tycker att dina poäng är relevanta för dina studier på det programmet/kursen du sökt så tycker jag du ska kontakta institutionen där du vill läsa och fråga lite hur de ser på det och "tala för din sak" så att säga. Det kan ju aldrig skada

    Lycka till!

  • Sanda
    Diny skrev 2008-07-01 13:16:18 följande:
    Kanske en dum fråga men om det står platsgaranti, kommer man alltid in då om man är behörig sökande?(som sökt i tid)
    någon annan kanske kan svara men det antar jag
    Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • meic

    hahaha! tack ska du ha! ja jag tänkte ju inte på platsgarantin...

    är du tillbaka i tid till uppesittarkväll då?


    wanjis skrev 2008-07-01 13:04:32 följande:
    Lite sen så här i sem tider menJIPPII GRATTIS HURRA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!mäh eg vad väntade Du dig? Det är ju PLATS GARANTI i tråden. ;)
  • Thegran
    Svar på #1627
    som jag trodde då. gör inte spec mycket, kommer antagligen in på betygen från gymnasiet, men var nyfiken :)
    Lalalong skrev 2008-07-01 15:55:30 följande:
    TessaGNJa... det beror på vad du söker. Jag har sökt någon utb. där det är just de tidigare studierna som räknas som meritvärde (inte betygen utan just vad man har läst och hur mycket). Men generellt tror jag inte det räknas. Man går på gymnasiebetyg eller högskoleprov. Men om du själv tycker att dina poäng är relevanta för dina studier på det programmet/kursen du sökt så tycker jag du ska kontakta institutionen där du vill läsa och fråga lite hur de ser på det och "tala för din sak" så att säga. Det kan ju aldrig skada Lycka till!
Svar på tråden Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......